Ik krijg de kans om voor 2 jaar naar Bonaire te verhuizen voor het werk, maar ik kan ook naar Aruba.
Het werken op Bonaire is voor mij interessanter dan het werken op Aruba, vanwege de inhoud van de functie.
Maar ik verhuis niet alleen, samen met mijn gezin, vrouw met 2 jonge kinderen.
En zij moeten ook een goed leven hebben, veel afleiding, veel te doen etc.
Geld speelt niet zo’n grote rol wat wordt ook door het bedrijf geregeld.
Ik ken beide eilanden niet, en probeer nu vanuit hier een afweging te maken.
Ik heb een aantal vragen, en ik hoop dat iemand me verder kan helpen:
Wat ik gelezen heb is dat er op Aruba veel meer te doen dan op Bonaire.
Meer doen spreekt ons zeker aan.
Maar hoe weinig is er dan op Bonaire te doen ? Is daar ook een bioscoop, restaurantjes, winkelcentra etc.
Wij zijn graag actief maar eerder bougondiers, dan watersportmensen.
Vanwege de kinderen maak ik me ook wel zorgen over natuur’rampen’, orkanen enzo. En ziektes zoals dengue enzo.
Maakt het nog uit op welk eiland je zit ?
Scholing van de kinderen
Hoe is het niveau van de basisschool op beide eilanden ?
Maakt het nog uit of je op Aruba of Bonaire zit qua integratie met de lokale bevolking ?
Hoe is de integratie met de internationale inwoners op Aruba en Bonaire ?
Zijn er nog bepaalde belangrijk belasting of financiele overwegingen ?
Persoonlijk zou ik, als ik van hieruit moet inschatten, vanwege het werk liever naar Bonaire gaan, maar ik ben op zoek naar argumenten, de voor-/en nadelen daarvan.
Op het moment liggen nog beide opties open.
Bon dia Ed, Ik heb op beide eilanden gewoond (en woon nu nog op Aruba) dus ik kan vergelijken
** Zijn er nog bepaalde belangrijk belasting of financiele overwegingen ?*
een vraag voor ik ga antwoorden antwoorden. Ik ga er van uit dat je ook gaat emigreren ??? of niet ???
Je zult begrijpen dat het verschil zit in welk land je belastingplichtig bent. Op Aruba is een ander, gunstiger, belastingstelsel.
** Wat ik gelezen heb is dat er op Aruba veel meer te doen dan op Bonaire.
Meer doen spreekt ons zeker aan.
Maar hoe weinig is er dan op Bonaire te doen ? Is daar ook een bioscoop, restaurantjes, winkelcentra etc.
Wij zijn graag actief maar eerder bougondiers, dan watersportmensen. Er is zeer zeker veel veel veel meer te doen op Aruba dan op Bonaire. Bonaire is weinig te krijgen heeft niet echt winkels of een centrum. Geen grote ketens en vrijwel niets voor kinderen behalve natuurlijk de zon en de zee. Voor watersportliefhebbers is Bonaire 1 van de mooiste eilanden ter wereld. Zeker als je ook van duiken houdt, kitesurfen enz. Ik heb bijna 2 jaar op Bonaire gewoond en dat ging mij uiteindelijk tegen staan hoewel ik een enorme duikliefhebber ben. Ik woon nu drie jaar op Aruba en heb hier alles wat ik op Bonaire zo miste. Genoeg te doen voor kinderen, een groots uitgaansleven, veel restaurants en bars, super stranden, je kunt drukte en rust vinden, alle grote ketens, meerdere shopping malls en een mooi stadscentrum. En niet te vergeten een prachtig Carnaval en andere mooie evenementen.
Vanwege de kinderen maak ik me ook wel zorgen over natuur’rampen’, orkanen enzo. En ziektes zoals dengue enzo.
Maakt het nog uit op welk eiland je zit ?
**Natuurrampen heb je hier niet . Orkanen gaan veelal bovenwinds. Dengue en zika natuurlijk wel. Hebben hier allemaal wel dengue gehad maar dat valt eigenlijk wel mee. Je bent een paar weken ziek maar dat heb ik in Nederland met een goede griep ook. Ieder land heeft zijn eigen ziektes. Je schrijft dat je in azie hebt gewoond (ik ook een aantal jaar) en dan weet je dat dus ook. Deze zijn geen reden om hier niet te komen lijkt mij.Voor alles wat wordt overgedragen door de tijgermug maakt het niet uit op welk eiland je zit. Hoewel Bonaire echt veel meer muggenoverlast heeft dan Aruba. (maar dat is onze ervaring). Beide eilanden hebben niet de meest moderne ziekenhuizen en 1ste lijns zorg maar het is logisch dat die op Aruba beter is dan die op Bonaire. **
Scholing van de kinderen
Hoe is het niveau van de basisschool op beide eilanden ? Nonamie heeft al antwoord gegeven op deze vraag. Op Bonaire heb je veel minder mogelijkheden. Onderwijs is op beide eiland (qua aansluiting met Nederland) matig tot slecht. Op een enkele school en de prive scholen na.
Maakt het nog uit of je op Aruba of Bonaire zit qua integratie met de lokale bevolking ?
**Op beide eilanden is veel discriminatie naar Nederlanders op ieder nivo. Op Aruba merk ik dat echter wel minder. Het zit minder aan de oppervlakte. Verder is men op Aruba veel verder qua hospitality ivm de grote stroom toeristen. Dat heeft invloed op de manier waarop men met je om gaat. Integratie is erg lastig is mijn ervaring. Dat is ook wel logisch omdat de meeste Nederlanders toch weer weg gaan. Waarom zou je steeds investeren in relaties met mensen die na een paar jaar toch weer gaan. Maar ook mijn collegae die hier al erg lang wonen hebben nooit echt dezelfde relaties met de lokale bevolking. Hoe wij daar op onze manier ook proberen te investeren. Nogmaals er is wel een verschil. In Bonaire is het niet alleen discriminatie maar veel lokalen “hebben een diepgewortelde hekel” aan Nederlanders (net als dat mijn vader dat had met Duitsers) ik ben van mening dat het eenzelfde soort gevoel moet zijn. Dit wordt zelfs gevoed vanuit de politiek. Als je er een paar weken of maanden ben merk je het niet zo maar hoe langer je er bent hoe meer je het merkt. Bonaire ( en veel bonarianen) heeft een zeer duidelijke haat / liefde verhouding met alles wat Nederlands is. Ik wil niet iedereen over 1 kam scheren maar het is puur mijn ervaring. **
Hoe is de integratie met de internationale inwoners op Aruba en Bonaire ?* eigenlijk hetzelfde verhaal zonder het verleden Je maakt snel contact . Er zijn veel Nederlanders dus dat klikt snel. Maar ik merk zelf ook dat ik niet echt vriendschappen aan ga zoals ik dat in Nederland had. Ook hier komt het denk ik omdat je om de zoveel jaar in een ander land woont. Verder geniet ik gewoon erg met mijn gezin van alles wat Aruba te bieden heeft. En of daar nu een Nederlander, Colombiaan, Arubaan of Amerikaan in voor komt dat maakt niet uit. Hoe meer culturen hoe prettiger ik het vind.
grtz Q
Zijn er nog bepaalde belangrijk belasting of financiele overwegingen ?
Ik kan alleen antwoorden vanuit het oogpunt Aruba.
Ik ken wel iemand die werkt op Bonaire, die je zou kunnen benaderen via Facebook of Twitter. Ze heet Tanja Staring-Pijnenburg.
Met kinderen is Aruba een heerlijk eiland. Je kunt genoeg ondernemen, een mini-dierentuin, een speeltuin, Jaburibari park waar ze heerlijk kunnen fietsen/steppen en spelen en natuurlijk genoeg leuke stranden.
In de straat spelen is lastig, dus het is fijn om een huis te zoeken met wat terrein er omheen, zodat de kinderen zich daar goed kunnen vermaken. Wij hebben een zwembad neergezet en veel mensen hebben ook een grote trampoline. Zoek het vermaak dus ook op he eigen terrein.
Voor scholen heb je verschillende keuzes.
Voor een school die aansluit bij NL, moet je naar de Schakel. Een particuliere school waar je dus wel flink voor moet betalen. (€8000 per jaar per kind)
Ook de International School is een optie , mocht de baas mee betalen of je zelf genoeg geld hebben…(ong. €20000 per jaar per kind)
Onze kinderen zitten op een reguliere school. Ze zijn goed geïntegreerd met de Arubaanse kinderen dus. Het niveau ligt lager, maar ook op deze scholen worden de Nederlandse methodes voor rekenen en taal gebruikt, dus ze krijgen dezelfde stof aangeboden.
Mon Plaisir is ook een reguliere school, maar daar zitten vrij veel NL kinderen op. Her is ook een wachtlijst, dus houd daar rekening mee.
Er wonen veel Nederlanders op Aruba. Wij dachten ook echt te gaan integreren met de Arubanen, omdat we dat leuk vinden, maar dat gaat moeilijker dan we dachten. We ontmoetten al snel wat NL gezinnen en dan gaat het contact snel. Uiteindelijk trekken we dus toch meer met de NL op dan met de lokale bevolking. Zo is het gelopen dat is prima. Wij hebben wel allebei een cursus Papiamento gedaan, waardoor we een gesprekje kunnen voeren in de spreektaal hier op het eiland. NL hoor je namelijk bijna niet. Alleen op de scholen dus.
Hier een artikel uit de krant van vandaag. Sluit mooi aan met wat ik al aangaf.
LEIDEN – Europese Nederlanders en buitenlanders zijn niet altijd zo welkom op Aruba, Bonaire en Curaçao. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV).
De onderzoekers hebben aan inwoners van de Caribische rijksdelen gevraagd wat zij van de aanwezigheid van immigranten en toeristen vinden. Zo’n 54 procent op Curaçao en 42 procent op Aruba zegt dat er te veel Europese Nederlanders op het eiland wonen. Op Bonaire is de stemming duidelijk het negatiefst: 73 procent. Dat zou volgens het KITLV vooral te maken hebben met de nieuwe staatkundige verhoudingen sinds 2010.
John Samson in gesprek met dr. Wouter Veenendaal van het KITLV
Nederlandse toeristen
Als het specifiek gaat over Nederlandse toeristen, zijn de inwoners ook niet zo positief. Op Bonaire en Curaçao vindt 45 procent dat er te veel toeristen uit Nederland komen. Volgens onderzoeker Wouter Veendendaal wordt er opvallend veel geklaagd over hoe Nederlandse toeristen zich op de eilanden gedragen. Op Aruba is bijna 58 procent juist positief over Nederlandse toeristen op het eiland.
Buitenlanders
De onderzoekers hebben ook aan de inwoners gevraagd of zij vinden dat er te veel buitenlanders op het eiland wonen. 95 procent is het op Aruba mee eens met de stelling. Ook Bonaire (80 procent) en Curaçao (83) blijken moeite met de aanwezigheid van buitenlanders op hun eiland.
Er is rekening gehouden met de wereldwijde weerstand tegen migranten en de spanningen die rond 10-10-'10 zijn ontstaan. Dat de cijfers hoog liggen, hebben de wetenschappers zelf niet verwacht. Zij gaan de onderzoeksresultaten verder analyseren.
Bovenwinden
Wat verder opvalt is dat de weerstand tegen Europese Nederlanders op Saba en Sint Eustatius een stuk gematigder is. “We zien wel dat er weerstand is tegen andere buitenlanders, zoals Haïtianen en Dominicanen die op de eilanden zijn gaan wonen”, zegt Veenendaal.
Cijfers over Sint Maarten ontbreken, omdat de wetenschappers een sterk vermoeden hebben dat lokale enquêteurs gefraudeerd hebben met de data