Artikel:Wanneer zijn vliegtuigtickets het goedkoopst?

Wanneer zijn vliegtuigtickets het goedkoopst?

02 september 2010, 13:49
**
De prijszetting van vliegtuigtickets blijft een van de best bewaarde geheimen binnen de luchtvaartindustrie. Een retourticket economy tussen Brussel en Los Angeles kostte de afgelopen maand naargelang de dag en het tijdstip 394 euro, 504 euro en 554 euro. ‘Wanneer best boeken?’, is dan ook een vaak gestelde vraag.
**De Japanse econoom Makoto Watanabe denkt het antwoord op die vraag te weten. Volgens zijn studie kan je best 8 weken op voorhand boeken en dan liefst in de namiddag.

Volgens Watanabe zijn de tickets ‘s namiddags goedkoper omdat businesspassagiers die voor rekening van het bedrijf reizen hun tickets ‘s morgens vanop kantoor vastleggen, terwijl economy-passagiers die voor eigen rekening reizen dat ‘s namiddags of ‘s avonds van thuis uit doen.
Maar er is meer: wanneer passagiers weken op voorhand een ticket kopen blijft het risico bestaan dat ze de reis door onvoorziene omstandigheden alsnog moeten annuleren. Daarom moeten de vliegtuigmaatschappijen prijzen aanbieden die goedkoop genoeg zijn om dat risico te nemen. Hoe dichter de datum van vertrek nadert, hoe meer de prijzen stijgen omdat het risico op onvoorziene omstandigheden afneemt. Zo blijkt uit een eerdere studie uit 2004 dat de prijs van een ticket in de laatste 22 dagen voor het vertrek gemiddeld met 12.7% stijgt.
Het zakenmagine The Economist vindt het uitgangspunt van Watanabe ‘valabel’ voor wie uit is op een goedkoop vliegtuigticket. Toch tekent het weekblad voorbehoud aan:
'Wees voorzichtig met dit soort theorieën. Geen enkele van zulke regels kan lang overeind blijven wanneer ze als voldongen feit worden gepercipiëerd. Indien iedereen acht weken voor het vertrek zijn reis gaat vastleggen, zal de lage prijs op die dag niet lang standhouden. De tickets zullen dan snel in prijs gaan stijgen’.
The Guardian deed zelf een test om de theorie van Makoto Watanabe kracht bij te zetten. De krant koos het traject London Stansted - Munchen met vliegtuigmaatschappij EasyJe en kwam tot volgende resultaten.
1 dag voor het vertrek : £82.99
1 week : £98.99
2 weken : £62.99
8 weken : £19.99
12 weken : £25.99
Het webmagazine Slate komt tot een minder overtuigende conclusie voor het traject Paris-Beauvais - Barcelona bij Ryanair:
1 dag voor het vertrek: 26,99 €
2 weken : 12,99 €
4 weken : 12,99 €
**6 weken : 6 € **
8 weken : 20,24 €
10 weken : 23,79 €
12 weken : 6 €
(Gebaseerd op: The Guardian.

Handig om te weten.
Ik vraag me nu dan alleen af of dat dit ook geldt voor tickets richting Azië (vanuit NL)? Als iemand hier ervaring mee heeft, of er iets meer van weet, dan hoor ik het graag.

Groetjes
Najia

Het hangt ook erg af van de airline waarmee je vliegt. Bovenstaand verhaal zie ik vooral erg terug in budgetmaatschappijen, maar de grote jongens werken net wat anders.

Aaah oké… dat verklaart een heleboel.
Ik heb namelijk een ticket gevonden naar Bangkok (retourtje eind nov t/m ein dec) voor maar 500 euro (inclusief tax etc). Ik vond het zelf best wel goedkoop en wilde boeken, maar begon te twijfelen n.a.v. het bovenstaande berichtje.

Welke maatschappij heb je geboekt…Ik zie dat Egyptair behoorlijk goedkoop is rond die tijd. Ze werken samen met Lufthansa en ze worden steeds populairder van en naar Bangkok.

Ik heb nog niet geboekt, zit namelijk nog te wachten op toestemming van mijn teammanager :frowning:

Maar ik wilde inderdaad via Cairo gaan…was maar €480,- retourtje (A’dam - Bangkok)
Maar toch bedankt voor de tip…ik hoop alleen dat die nog steeds zo goedkoop blijft op het moment dat ik ga boeken.

480 Euro is een mooie aanbieding zeker rond de kerstdagen. Ik zou hun prijzen maar een tijdje in de gaten houden en dan de knoop doorhakken.
Egyptair heeft volgens mij redelijk stabiele prijzen in tegenstelling tot veel andere maatschappijen waar het per dag/week soms honderden euro’s scheelt.

Zonnige groeten Bauke

Helaas pindakaas, ik ben er achter gekomen dat Egyptair ook echt goochelt met cijfers. Concreto check hun eindejaars aanbieding enige tijd en hap dan toe.
Groeten Bauke

Dilemma…dilemma…
Wel of nog even niet boeken…that’s the question :confused: