Tour langs beroemde toiletten in Berlijn
09 september 2010, 18:18
http://static-c.telenetportaal.be/tmp/410/290/r/reisreporter/1284049085-100.jpg
Een bezoek aan het toilet waar de ‘Kaiser’ ooit zijn keizerlijke kont schoonveegde. Dat is een mogelijke uitstap tijdens een citytrip aan de Duitse hoofdstad Berlijn. Een speciale tour neemt toeristen mee langs de bekendste toiletten van de stad.
Weetjes uit de toiletten
“Eerst trekken mensen hun neus op, maar daarna zijn ze vooral verbaasd over de interessante weetjes die ze tijdens de rondleiding leren”, zegt Anna Haase, de gids die de tour leidt. Ze neemt je mee langs de bekendste toiletten van de stad en vertelt over de geschiedenis van toiletten sinds de tijd van de Bijbel.
Kaiser
“Ik dacht dat de meeste van mijn collega’s toeristen toch gewoon langs de parken en kerken zou voeren. Daarom wou ik eens wat anders en verkoos ik de hygiëne in Berlijn als onderwerp.” Tijdens de rondleiding kom je langs een toiletblok uit de negentiende eeuw en je bezoekt de gerenoveerde badkamer van de Kaiser. Eindigen doe je in een restaurant met de toepasselijke naam ‘The Loo’.
**Peperduur toilet
**Hoewel het onderwerp ons niet meteen aantrekkelijk lijkt, krijgt Haase toch veel aanvragen binnen. Het gaat dan voor over groepen en mensen die zich er professioneel mee bezig houden. Er staan ook wel enkele opmerkelijke exemplaren in Berlijn. Zo beschikt de stad over een Japans automatisch toilet dat evenveel zou kosten als een kleine auto.
**Sanitaire stop
**Toeristen die tijdens de rondleiding een sanitaire stop moeten maken, zouden dat dus naar hartelust kunnen doen. En dat is volgens Haase tijdens een gewone tour niet vanzelfsprekend door het gebrek aan openbare toiletten. bron:www.zita.be