Informatie over Berlijn

De interessante miljoenenstad, die in de Tweede Wereldoorlog vrijwel volkomen werd verwoest, is na de wederopbouw een moderne stad geworden. De Kaiser-Wilhelm-Dedachtniskirche, die als een van de wienige bouwwerken na de bombardementen gedeeltelijk overeind bleef staan, wordt nu als een halve ruine midden in het stadsbeeld gehandhaafd als een monument ter herinnering aan de verwoestingen. Op sommige plaatsen zijn restanten van de Muur zichtbaar.

1 like

Mijn favoriete plekken en restaurants in Berlijn staan op mijn website onder Travel > Berlin Tips.

Kijk op qype.co.uk…hier staat de echt goede eet tentjes, uitgaansgelegenheden en datingsites ( in duits dat wel) met goede reviews!

Hier nog meer info over Berlijn!

1 like

Hallo,

Berlijn heeft ontzettend veel te bieden.
Deze stad, met een onuitwisbare geschiedenis, behoort tot één van de grootste, mooiste Europese steden!

Wanneer je een bezoek brengt aan deze stad is het handig om een aantal dingen te weten.
Op oh-berlin.com vind je leuke artikelen en handige informatie!

Ik ben zelf een tijdje werkzaam geweest in Berlijn.
Als er nog iemand vragen heeft over deze indrukwekkende stad, hoor ik het graag!

OHcarlos,
(oh-barcelona)

Dag OHCarlos,

Ik begrijp dat jij een tijdje in Berlijn gewoond hebt. Wij gaan in augustus verhuizen naar Berlijn, vanwege een nieuwe baan van mijn vriend. Ik ben beeldend kunstenaar en tevens onbekend in Berlijn. Heb jij misschien tips voor een goeie taalcursus, een atelier of leuk vrijwilligerswerk? Andere (Berlijn intergrerende) tips zijn ook heel erg welkom!

Alvast bedankt!

Groet Lisa

Veel nuttige en leuke tips vind je op deze website van Bureau Arnhem, voor mensen die in Berlijn willen werken en wonen.

Hoi Lisa!
Er is een school die vrij goedkope taalcursussen aanbiedt in verschillende delen van de stad. (http://www.berlin.de/vhs/kurse/deutsch/deutschfremd.html ) Met de vraag voor een atelier of vrijwilligers werk kan ik je helaas niet helpen. Wat ik wel weet is dat Berlijn heel artistiek is en dat je daar zeker terecht kan, maar dat is niet echte informatie.

Ik hoop dat jullie genieten van jullie tijd in Berlijn! :vak01:

Groet,
OHCarlos

Super, bedankt voor de tip voor taalcursus!! Ga ik meteen achteraan. Groet Lisa

Hey allemaal,
Ik ben van plan in februari een citytrip te maken naar Berlijn, van drie of vier dagen. Waarschijnlijk samen met één of meerdere vriendinnen.
Omdat ik het graag goedkoop wil houden (en het me ook wel leuk lijkt), zou ik graag al liftend gaan. Iemand tips in verband met het liften?
Zou er ook iemand kunnen inschatten welk budget ik hiervoor best opzij houd. Het overnachten doe ik graag in goedkope hostels, en ik ben ook niet van plan om in sterrenrestaurants te gaan eten. Maar ik vind het niet erg om wat meer geld uit te geven aan musea/bezienswaardigheden/…, als deze echt de moeite zijn.

Alvast bedankt!

Ja: doe voorzichtig. Stap niet zomaar bij iedereen in. Als je intuïtie aangeeft dat iets niet klopt, is dat meestal ook zo! Dus stap dan niet in en regel een andere lift.
Verder moet je veel geduld hebben en niet aan tijd gebonden zijn. Meer tips vind je hier: (naar beneden scrollen: ) www.autostopemwswiat.pl

En lifts kun je hier vinden: www.hitchhikers.org

Overnachten zou je gratis kunnen doen via Couchsurfing.org.
Leuke hostels zijn bv. Circus Hostel en Meinininger hostels.
Eten is goedkoop, ongeveer 6-8 euro voor een goeie lunch, of voor een diner. Er zijn veel internationale eettentjes (Vietnamees, Turks, Libanees, Spaans etc). Tips op mijn websiteonder Travel > Berlin Tips. Bijvoorbeeld dat fietsen erg leuk is daar! Maar ook voor een plek waar je voor 4 euro onbeperkt kunt brunchen (althans toen ik er was).

Musea zijn in mijn herinnering niet heel duur maar houd rekening met ongeveer 25-30 euro per dag voor eten, openbaar vervoer en musea (los van je overnachtingskosten! die komen er nog bij), volgens mij kom je er dan wel. Museumtips vind je ook op mijn website.

Berlijn heeft een landklimaat en het kan bitter koud zijn in de winter, dus neem goede kleding, een warme jas en een muts en handschoenen mee, en desnoods een lange thermische onderbroek of een maillot voor onder je broek.

Viel Spass!