Slechts een paar dagen na de Olympische Winterspelen in Vancouver, waar het Canadese volkslied dankzij een reeks gouden medailles veelvuldig klonk, overweegt de regering de hymne ‘O Canada’ aan te passen. In de Canadese troonrede heeft gisteren de conservatieve regering van premier Stephen Harper geopperd het volkslied te veranderen, berichtte vandaag de Toronto Star.
Het gaat om een zinsnede waar Canada vaderlandsliefde oproept of afdwingt bij “al haar zonen”. Dit is kennelijk verkeerd gevallen bij een aantal van Canada’s dochters. Het parlement zal daarom een comité vormen dat moet bekijken of deze zin niet zo kan worden gewijzigd dat de ‘zonen’ er uit verdwijnen en Canada in plaats daarvan vaderlandsliefde en patriottisme oproept “bij ons”.
Medewerkers van premier Harper bezweren daarbij dat in de oorspronkelijke Engelstalige versie van 1908 ook helemaal geen ‘zonen’ voorkomen. Er zijn verschillende Engelstalige versies in omloop geweest. Het origineel is Franstalig en is al 130 jaar lang ongewijzigd gebleven. Het werd geschreven door Adolphe-Basil Routhier (1839-1920) en gecomponeerd door Calixa Lavallée (1849-1891).bron: www.worldnews.com
Ik hou van’t origineel en 't zou me heel sterk verbazen mocht dit ooit officieel veranderd worden.
Voor zover ik weet is dit al oud nieuws van zo’n maand geleden en gaat er niets veranderen aan het Canadese volkslied. Vele Canadezen (zowel vrouwelijk als mannelijk) hebben erg negatief gereageerd op het feit dat de prime minister het Canadese volkslied “gender neutral” wil maken. Ik denk dat de meeste Canadezen genoeg lawaai gemaakt hebben hier omtrent dat ze het Canadeze volkslied niet gaan veranderen.
http://www.torontosun.com/news/torontoandgta/2010/03/05/13132531.html
Groetjes,
Ann ![]()
Wat is oud nieuws,ik heb het op 2/4 op een internetsite gevonden!
Dus na goed uitpluizen van het “Canadaforum”(ivb:geen duplicaat artikel)heb ik dit geplaatst op het reiscafe.
Alleen maar met de bedoeling om de mensen te informeren,ikzelf weet heel bitter weinig over dit prachtig land en zijn gebruiken.
gegroet:georgessiam.:chin:
Tuurlijk en dat mag je zeker doen, ik bedoelde helemaal niets verkeerd met mijn reactie…dus mijn excuses als het verkeerd overkwam. Inderdaad sommigen zullen hier niet van op de hoogte zijn. En daarom dat ik hierop reageerde, hier was dit op het nieuws begin maart en er was zo’n zware reactie van de Canadese bevolking dat Harper besloten heeft om er niets aan te veranderen.
Vele groetjes uit Canada,
Ann ![]()