Milieuverenigingen en de toeristische sector zijn niet te spreken over de plannen van de Tanzaniaanse president om een grote snelweg aan te leggen doorheen de Serengeti. Dat is een waardevol natuurpark en een grote toeristische trekpleister.
De snelweg van 480 kilometer moet de streek rond het Victoriameer verbinden met het oosten van Tanzania en is volgens de overheid essentieel voor de economische ontwikkeling van de regio en de ontsluiting van tientallen dorpen.
Het Tanzaniaanse ministerie van Verkeer plant de eerste werken begin 2012. Maar het project krijgt veel kritiek van milieuverenigingen, die vrezen dat de gevolgen voor het milieu desastreus zijn. Grote trek
De weg doorkruist de route die miljoenen gnoes en zebra’s elk jaar volgen op hun “grote trek” van de Serengeti naar de Masai Mara, een natuurgebied in Kenia. Uit simulaties blijkt dat de gnoepopulatie met driekwart kan terugvallen als die natuurlijke trek gehinderd wordt.
Een dergelijke terugval zou ook gevolgen kunnen hebben voor de strijd tegen de klimaatverandering. Een vermindering van de gnoepopulatie met de helft zou al belangrijke gevolgen hebben voor de functie van het natuurpark als opslagplaats van CO2. Omdat er minder gras gegeten wordt, zullen meer branden ontstaan in het droge seizoen, waardoor er net meer CO2 vrijgegeven wordt in de atmosfeer. Stropers
Milieubeschermers vrezen bovendien dat de nieuwe snelweg voor veel ongelukken met bedreigde diersoorten kan zorgen, de stroperij zal doen toenemen en de verspreiding van uitheemse soorten zal versnellen.
Ook de wetenschaps- en cultuurorganisatie van de VN en de Internationale Unie voor Milieubescherming hebben al laten weten “ernstig bezorgd” te zijn over de snelweg. De weg zou ervoor kunnen zorgen dat de Serengeti van de lijst van het werelderfgoed geschrapt wordt. bron:http://www.zita.be
er is al een "vaste"weg door de serengetti die door iedereen wordt gebruikt om sneller naar de andere kant te komen (maar dan wel een soort van parkfee betalen) . ik vraag me af hoe een snelweg in tanzania eruit zal zien?
er loopt ook een weg door mikumi park. best leuk als je in de bus zit krijg je er een gamedrive bij.
zolang het bij alleen een weg blijft zonder de eventueel bijkomende dorpen dan is er denk ik niet zoveel aan de hand en idd denk ik beter voor de locals.
hard crossen tijdens de grote trek zit er toch niet in als je tussen een paar honderd gnoes doormoet.
ik vraag me af wat anderen hiervan vinden.
serengetti is ongeveer net zo groot als nederland. wij hebben onze natuur eerst om zeep geholpen voor ontwikkeling. nu alles ontwikkeld is gaan we weer natuur aanleggen. wat dat betreft doet tanzania het beter. zijn de mensen en de ontwikkelkansen voor hen niet ook vele malen belangrijker dan een vervelende snelweg op de foto’s van touristen?
(ik denk niet dat de gnoes ed de weg niet durven oversteken)
gr mariska
Er loopt al een onverharde weg vanuit de zuid-oosttoegang van het park naar de westelijke poort. Op deze onverharde weg reden wij 60 kilometer per uur wat op zich geen probleem was. dit betekent dat men blijkbaar van plan is deze weg te gaan verharden en intensiever te gaan gebruiken. Dat lijkt mij geen goed idee gezien het feit dat de Serengeti niet zo maar een nationaal park is, maar misschien wel het mooiste van de hele wereld. De Serengeti is magie. Natuurlijk is het park erg groot en stelt het verkeer nog niet zoveel voor maar asfaltering leidt waarschijnlijk tot meer verkeer door het park dan voorheen en hogere snelheden wat de kans op botsingen verhoogt. Uiteraard is het mogelijk dat op termijn een snelweg door het gebied op bijvoorbeeld palen wordt gezet, maar dat zal voor nu voor Tanzania veel te duur zijn. Ik snap niet wat er mis is met de huidige onverharde weg waarop toch 60 kilometer gereden kan worden.