Ik kan gaan werken in een guesthouse in Arequipa (Peru) voor 2 maanden, nu wil ik weten of de stad Arequipa een beetje leuk is en er wat te beleven valt. En hoe is de omgeving van Arequipa. Iemand daar geweest, ervaringen?
Ik was er vorige week nog … en geraakte maar met moeite weg.
In de stad zelf vind je heel wat oude kerken en musea allemaal op wandelafstand van de Plaza de Armas, waar ook de kathedraal ligt.
's Avonds is alles mooi verlicht en er loopt steeds een massa volk rond. Ook vanwege het feit dat het in Arequipa niet zo koud is als op vele andere plaatsen in Peru.
Je vind er heel wat restaurants, bars, internetcafee’s e.d. omdat het toch wel een toeristische plaats is. De mercado central is dan weer allesbehalve toeristisch, maar wel een bezoekje waard (het was daar dat ik altijd at … voor 50 eurocent mijn buikje vol).
's Avonds komen ook de “Chica’s” op straat … maar bij nader inzicht kunnen het ook wel eens Chico’s zijn. Opletten dus!
Via touroperators of individueel kan je heel wat uitstapjes maken. De bekendste is wel de Colca Canyon (mogelijk in 2 dagen of 3 dagen als je een korte trekking erbij wil) . Maar als je een actief iemand bent … er zijn bergen of vulkanen in overvloed die je smeken om beklommen te worden.
Rechts achter de kathedraal zie je bvb de El Misti. Een beklimming waard vanwege het prachtige uitzicht (kan je doen op 2 dagen voor 50 dollar).
Afhankelijk van het seizoen kan je ook raften (in onze zomer is het waterpeil te laag).
En verder vind je er ook nog een zoutmeer met flamingo’s, nog wat natuurgebieden of archeologisch interessante plekjes.
Vraag goed rond voor prijzen, je kan je er heel wat mee uitsparen omdat ze nogal verschillende prijzen durven te vragen. Maar met het openbaar vervoer kan je ook al heel wat dingen bereiken, en dan kost het je bijna niets.
En voor de rest … ik denk dat je in dat guesthouse nog wel dingen te horen zult krijgen wat betreft bezienswaardigheden en manieren om het zo goedkoop mogelijk te doen.
Veel plezier dus