Op het moment zit in Canada voor mijn stage. Voor mijn studie moet ik een eindverslag schrijven waarbij een deel over het bedrijf moet gaan. Daarin moet ook een stuk ARBO worden behandelt, maar hoe werkt dat hier in Canada?
Ik heb de WHMIS doorgestuurd gekregen van een collega, is dit de vergelijking voor de ARBO in NL?
nee, whmis is gewoon een kleine voorbereidings cursus over werken met gevaarlijke stoffen.
gaat gewoon over het wat voor gevaren de stoffen hebben, hoe te behandelen, hoe opslaan, en wat je moet vermijden.
ARBO kun je vergelijken met de MOL ministry of labour.
regels en wetten voor werk.
gewoon even googelen.
ministry of labour (provincie waar je zit)
Het verschilt inderdaad per provincie hoe dit is ingericht. Het enige dat ik zelf ken is die in de provincie van Québec: de CSST (La Commission de la Santé et de la Sécurité du Travail / Commissie voor de WerkGezondheid en -Veiligheid).
Hier kan ik kort over zijn: weinig invloed. In tegenstelling tot de NL Arbo, kunnen ze hier alleen maar suggesties en voorlichting geven. Er wordt maar weinig in de wet vastgelegd en ze voeren nauwelijks controles uit (omdat ze ook dan niets meer dan advies kunnen geven). Werkgevers kunnen zich inschrijven. Mocht er iets gebeuren op de werkvloer en het lijkt goed af te zijn gelopen, dan stuur je de werknemer voor de zekerheid toch even naar de dokter voor controle, en de kosten worden dan door de CSST vergoed.
Er wordt flink wat op de NL Arbo gescholden op de werkvloer, maar persoonlijk ben ik blij met ze. Zeker als je ziet wat voor een potje sommige mensen er in Canada van maken, waarbij de CSST machteloos staat.
Oow, interessant. De mol heeft hier erg veel invloed. Ze zijn zo streng als wat. Als ze iets zien wat niet bevalt, dan wordt er niet meer gewerkt totdat het weer aan de veiligheids eisen voldoet.