Arba Minch

(origineel bericht op be-more.nl)

Arba Minch

Vorige week nog heerlijk een middagje met modder gegooid bij het weeshuis en op verschillende scholen geholpen met lesgeven. Op de kleine private school heb ik in de laagste 2 klassen geholpen. In 1 van de klassen wilden de kinderen liedjes voor me zingen. Was echt heel schattig.
In de communities hebben weer plantjes water gegeven en opgeruimd in gemeenschappelijke tuin. Ook hebben we in 2 communities schriften en pennen uitgedeeld (die gekocht zijn van het donatiegeld van vorige vrijwilligers) zodat de kinderen spullen voor school hebben. Bij de house visits hebben we meerdere keren koffie en/of eten gekregen. De ene keer was de koffie beter dan de andere keer, in 2 van de 3 communities drinken veel mensen hun koffie met zout en melk… Uit beleefdheid moet je het wel opdrinken en iets van het eten nemen.

Afgelopen weekend zijn we naar Arba Minch geweest, een stad die zuidelijk van Awassa aan 2 meren ligt. De weg er naartoe was al mooi, het landschap is hier zo verschillend! Op 1 van de meren hebben we een boottocht naar onder andere de krokodillenmarkt gedaan. Dit is een soort slootje waar langs de kant krokodillen liggen te zonnen. Er zaten een paar hele grote enge exemplaren tussen! Verder hebben we een hele grote groep pelikanen en een aantal nijlpaarden gezien. Op de terugweg van het meer kwam ons busje precies voor iemands hutje vast te zitten in de blubber, wel bijzonder om te zien dat er dan ineens overal mensen vandaan komen om je te helpen. Met een beetje duwen en trekken van een man of 10 waren we er snel weer uit!
We hebben de eerste nacht overnacht in een hotel op 1300 meter met een mooi uitzicht over de meren. Helaas was er een beetje bewolking en hebben we de zon de volgende ochtend over de wolken zien opkomen.
In de bergen bij Arba Minch woont de Dorze tribe. Deze stam staat bekend om de wevers en de pottenbakkers, waar we een kijkje genomen hebben. Best bijzonder om te zien dat een oudere mevrouw vanuit een hoopje klei met de hand een pot kan maken (gewoon op een stukje zeil op de grond).
Ook hebben we de grootste markt in het gebied bezocht. Heel veel kleedjes met allerlei producten. Uiteraard hadden we een heel gevolg van kinderen achter ons aan.
De tweede nacht sliepen we op een hele mooie plek op 2800 meter hoogte. Het uitzicht op de meren was geweldig! 's Avonds hadden we een kampvuur en gingen mensen van de Dorze stam voor ons dansen. Ook nu haden we niet zo veel geluk met het weer voor de zonsopkomst, we zaten deze keer in een wolk. Gelukkig hebben we de zon nog even gezien bij het ontbijt, daarna is het alleen maar bewolkt geweest met af en toe regen. Op de terugweg kregen we nog kleine autopech, sta je daar langs de weg. Binnen notime stonden er een stuk of nieuwsgierige 10 mensen om de auto. Ook konden we gelukkig weer snel op weg!

Nog maar een paar dagen en dan ga ik alweer terug naar Nederland. Als ik terug ben zal ik in ieder geval nog een paar foto’s plaatsen!

(origineel bericht op be-more.nl)