Apartheidsmuseum: echt de moeite?

Graag feedback van mensen die er persoonlijk al geweest zijn. Welke indruk laat het achter? Wàt maakt het de moeite om er naartoe te gaan? Hoeveel tijd moet je ervoor uittrekken? Is het objectief? Of worden de blanken afgeschilderd als de onderdrukkende boosdoeners die niks goed konden doen voor hun land en medebevolking?

Ik was er twee jaar geleden, en ik vond het een indrukwekkend museum. Veel foto’s en krantenknipsels. Aan de blanken wordt niet expliciet aandacht besteed (moet dat dan?).

Ik ben er nu al een paar keer geweest. Het is indrukwekkend en je krijgt een goed beeld van het Apartheids systeem, vanuit hun (ZA) optiek en niet van de Nederlandse kant.
Zeker de moeite waard.

Wil je grondig alles lezen en zien, dan ben je zeker 4 uur bezig. Maar er is (te) veel te lezen. Trek er minimaal 2 uur voor uit. Vaak is er ook nog een extra tentoonstelling.

Hier een ander geluid: Ik vond er geen reet aan. Het hele museum is gevuld met ellelange teksten, vrij weinig zeggende fotos en video’s van oude journaals etc die wat mij betreft veel te lang duurden. Keertje googlen uit je luie stoel en je hebt hetzelfde gezien.

Hoe bedoel je dit? Beetje tegenstrijdig.
ZA optiek = zoals de blanke Afrikaners er over dachten? of de rest van de ZA bevolking?
NL kant: ZA is taboe en NL boycot het land omwille van de apartheid zoals ongeveer de rest van de wereld. Volgens mij wilt dit dan ook zeggen dat het museum volledig anti-blank is.

Op den duur weet ik niet meer wat ik moet denken. Heb het daar soms moeilijk mee… temeer daar ik al meer dan één zwarte of kleurling heb gesproken die met heimwee terugdenkt aan die tijd, omdat zij door hun blanke werkgevers toch ook heel veel kregen: niet alleen kost en inwoon maar ook extra voedsel, kleren, schoolgerief, medicijnen… waarvoor ze nu zèlf moeten instaan met hun karige loon. Maar dit is uiteraard een ander debat, met té veel meningsverschillen.

Krijg in ieder geval het gevoel dat dit museum niet heel objectief is opgezet en denk dat we misschien toch maar beter eens naar Gold Reef City gaan…

Als ik jou was zou ik gewoon een kijkje gaan nemen. Als het niet bevalt sta je snel genoeg weer buiten!

Je hebt gelijk, Jenny: gaan kijken en als 't tegenvalt gelijk naar Gold Reef City! Al was het enkel om ondergronds te gaan een kijkje nemen.

Je moet het gewoon zelf ervaringen dit museum, dan weet je het!

En je kan altijd snel even naar het Theme park er naast inderdaad.
Maar het Apartheidsmuseum hoort gewoon bij dit land, is de geschiedenis.

Het klopt dat vele zwart en blank terug willen naar die tijd, niet de Apartheids systeem, maar wel dat alles verder veel beter geregeld was. Werk, huisvesting, betere wegen, alles schoon de overheid werkte gewoon.
Nu is er verval op allerlei gebied. Behalve in de Cape daar wordt alles door de DA (partij van Helen Zilla, ook een stijder tegen apartheid toen) en daar is alles veel beter.