De belastingdienst heeft ons de ANBI status toegekend. Dat betekent dat giften aan ons aftrekbaar van de belasting zijn.
Hier zijn we natuurlijk erg blij mee. Wellicht dat er nu donateurs via wereldwijzer komen? Alvast bedankt allemaal!!
De belastingdienst heeft ons de ANBI status toegekend. Dat betekent dat giften aan ons aftrekbaar van de belasting zijn.
Hier zijn we natuurlijk erg blij mee. Wellicht dat er nu donateurs via wereldwijzer komen? Alvast bedankt allemaal!!
[COLOR=black]Een ANBI satus is niet zomaar iets.
Wat is ANBI??
Een ANBI is een algemeen nut beogende instelling. Een instelling kan alleen een ANBI zijn, als ze zich voor minstens 90% inzet voor het algemeen nut.
Sportverenigingen, personeelsverenigingen en commerciële organisaties zijn hierdoor meestal geen ANBI.
Welke voordelen heeft een ANBI- status voor een stichting?
Er is een verschil tussen periodieke donateurs en eenmalige donateurs.
Anders dan bij veel andere stichtingen, gebruikt **Fahari **materialen en arbeidskrachten van Afrikaanse leveranciers en arbeiders.
Dit om geen belangenverstrengelingen te creëren tussen Nederlandse/Belgische bedrijven met commerciële doelstellingen en lokale economie.
Door lokale ondernemers/werklieden in te zetten worden behalve mensen in nood, ook de locale economie zoveel mogelijk gestimuleerd.[/COLOR]
.
Thanks Kenya
cheercheercheer
Jullie hebben de ANBI status voor 300% verdiend!
100% omdat de Fahari Foundation is gesticht met website en al, heel mooi werk!
90% omdat ook de lokale economie ook wordt gesteund, waarmee je aan armoedebestrijding doet.
10% omdat niet 90% van donaties volgens de ANBI - norm, maar 100% naar de arme bevolking gaat.
Nog eens 100% omdat niemand namens de stichting in dure landrovers rond rijdt, snoepreisjes naar Kenia geniet, of honoraria waar je zelfs volgens de ANBI – norm recht op hebt worden gecasseerd.
Voor de lezers van wereldwijzer:
Tot voor kort was er nog niets binnengekomen aan donaties via dit forum:frown:.
Naar Kenia gaan op vakantie is de eerste goede zaak, voor jezelf, ook voor de lokale bevolking:thumbsup:.
Wil je iets meer doen dan dat, dan is dit je beste kans!:kus:
Ook al bereik je de drempel niet om voor belastingteruggave in aanmerking te komen, elke daalder is een euro waard (een daalder, dat was toch anderhalve gulden toch?).
Eerlijk is eerlijk, hoe kritisch je het ook bekijkt, dit is echt een heel mooi initiatief.cheer cheer
Beste mensen van Fahari, mijn geld gaat rechtstreeks naar Kenya, óók om mensen te helpen, maar niet via jullie:-)) Sorry:-)) ('t kan maar 1 keer uitgegeven worden) Maar ik vind jullie intiatief prachtig, hoor!
(Ik voel me toch wel een beetje aangesproken…)
Hai Somoe,
Het maakt niet uit via welke weg de Keniaanse gewone man geholpen wordt, als hij maar geholpen wordt,toch?
Je doet al goede dingen, chapeau!!
Kenya vindt ons initiatief erg goed en wil ons graag helpen donateurs te vinden, dat waarderen we heel erg maar inderdaad: geld kan maar een keer uitgegeven worden.
De hoop is dat de mensen die nog geen persoonlijke hulp aan Kenia geven en er op vakantie gaan, of er in geïnterresseerd zijn, op deze manier misschien overgaan tot een donatie.
Groetjes
Somoe, ik hoop niet dat jij de enige bent die zich aangesproken voelt, je helpt jou mensen in Kenia al, hakuna matata!
Net als MWENDE en andere posters hier hebben we een speciale band met Kenia en Kenianen en helpen al ieder op onze eigen manier.
Niet iedereen van ons heeft een geregistreerde stichting om geld binnen te halen d.m.v. de benodigde vergunningen.
Giling is nog nooit in Kenia geweest, in juli/augustus wordt de eerste keer. Nu al investeren ze samen veel tijd en energie omdat ze weten dat het nodig is.
De meesten van ons zijn op de een of andere manier pas betrokken geraakt door vriendschap of familie met Kenianen.
Vandaar dat ik Fahari een nog bewonderingswaardiger initiatief vindt.
Ik hoop van harte dat er een paar mensen zullen zijn met dezelfde motivatie als Giling, en dat ze de Fahari willen helpen met een donatie.
Of zoals je eerder zo mooi schreef:
[QUOTE=Somoe Als je durft, moet je dat inderdaad eens doen, een rondje door een gewone-Keniaanse-mensenwijk, is heel verhelderend.[/QUOTE]