Amritsar betekent ‘Vijver van de Honing van de Onsterfelijkheid’.
Deze naam heeft Guru Ram Das in 1577 aan het meertje gegeven, waar omheen later de stad is gegroeid.
In het midden van dit meer werd de Sri Harmandir Sahib gebouwd, het heilige centrum van de Sikhs. Sri Harmandir Sahib betekent ‘Tempel van God’ en is een Sikh gurdwara.
De Sri Harmandir Sahib is beter bekend als de Gouden Tempel van Amritsar. Het is eigenlijk een groot complex van tempels met in het midden van het meer de Gouden Tempel.
Guru Ram Das bouwde de Harmandir Sahib in 1574 en zijn opvolger Guru Arjan Dev voltooide de bouw ervan in 1604.
In de 17e eeuw werd de Gouden Tempel door de Sikhs verlaten omdat het in vijandige handen was gevallen. In de 18e eeuw werden er vele oorlogen om de Gouden Tempel gevoerd met de Moguls en de Afghanen. Daarbij zijn er grote vernielingen aangericht.
Maharaja Jassa Singh Ahluwalia liet in 1764 de Harmandir herbouwen in zijn huidige vorm.
In de 19e eeuw bood Maharaja Ranjit Singh bescherming aan Punjab en liet de tempel met een laagje goud bedekken, waardoor het de naam ‘Golden Temple’ verwierf.
De Harmandir Sahib wordt tegenwoordig ook als één van de nieuwe wereldwonderen genoemd. Deze Sikh gurdwara trekt elke dag meer bezoekers dan de Taj Mahal.
Jallianwala Bagh is een park dat vrij dicht bij de Harmandir Sahib ligt, ongeveer 5 minuten lopen er vandaan.
Dit park is de plek waar op 13 april 1919 een massa-moord plaatsvond, gepleegd door Britse soldaten op een ongewapende menigte.
Soldaten van het Britse leger openden op bevel van generaal Dyer het vuur op de daar aanwezige mannen, vrouwen en kinderen. Het schieten duurde ongeveer 10 minuten maar er stierven 1579 mensen.
In Jallianwala Bagh is een monument opgericht ter nagedachtenis aan deze slachtpartij. De kogelgaten zijn nog te zien in de muren van de omliggende gebouwen.
Er is ook een put te zien waar de mensen in sprongen om aan de kogelregen te ontkomen, maar daar helaas in verdronken.
Jallianwala Bagh is ook bekend als het Amritsar massa-graf.
Ik heb daar rond gewandeld en het is een heel mooi park om te zien.
Wat me overigens al een hele tijd op dit forum opvalt is dat de meeste mensen die naar India gaan of geweest zijn Ratjasthan beschrijven. Iedereen, nou ja iedereen?, gaat naar Ratjashan. OK, het is er mooi en lijkt op een sprookje, maar er is zoveel meer.
Wel eens in Darjeeling geweest, Kashmir, Ramaswaram? Of Hampi? waar ik graag nog eens wil rondlopen? En nog 100den plekken?
Vlakbij Amritsar ligt Wagah Border.
Wagah Border is de enige grensovergang tussen India en Pakistan waar een weg beide landen met elkaar verbindt.
Elke dag tegen zonsondergang is daar de militaire parade en ceremonie van het strijken van de vlag door beide landen te zien.
Het is een chauvinistische bedoening.
De dag dat ik er was, aan Indiase zijde, waren de tribunes aan deze zijde helemaal afgeladen, er waren duizenden mensen aanwezig waarvan een groot deel zelfs buiten de poort moest staan en alles via grote beeldschermen kon volgen.
Het is echt entertainment, er wordt aan Indiase zijde een echte show van gemaakt waar het publiek, m.n. de vrouwen, heel actief bij worden betrokken. Er is veel zang, dans, muziek en de mensen hebben veel plezier van de show. Vrouwen worden uitgenodigd om met de Indiase vlag heen en weer te lopen en om te komen dansen.
De militairen zien er een beetje komisch uit in hun vrolijke gekleurde pakken. Er zitten ook vrouwelijke militairen bij.
Aan de andere zijde, in Pakistan, zijn heel weinig mensen en zijn bijna alle tribunes leeg. Ze zitten allemaal heel stil en braaf.
De militairen zijn in het zwart gekleed.
Het verschil tussen beide landen is groot om te zien.
Wagha ligt aan de grens met Pakistan, in de buurt van Amritsar.
Bij het onder gaan van zon wordt de grens gesloten. Dit schouwspel wordt elke dag door duizenden mensen bijgewoond. Aan beide zijden van de grens voeren militairen een prachtige show op, doorspekt van nationale gevoelens. Als pronkhanen paraderen zij heen en weer. Aan het eind woden de vlaggen gestreken. Border Ceremony
Ik heb je filmpje even overgebracht naar deze topic want ik had Wagah Border al onder Amritsar geplaatst omdat het eigenlijk altijd een uitje vanaf Amritsar is.