Chandigarh

Chandigarh betekent ‘Fort van Chandi’. De stad is waarschijnlijk genoemd naar Chandi Mandir, een heel oude tempel voor de Hindu godin Chandi. De stad is beroemd door de mooie omgeving waarin het ligt en door de vele prachtige gardens.
Chandigarh is vooral bekend door de architectuur en het stedelijk ontwerp waar veel bekende internationale architecten aan hebben meegewerkt.

Chandigarh is de mooiste stad die ik in India heb gezien!
Het is een internationale stad en er wonen veel crore pati’s / miljonairs.
Dat is direct aan de huizen te zien, overal veel mega-villa’s.
Prachtig om te zien, ik voelde me er meteen thuis……

De brede wegen in de stad zijn prachtig, alles is perfect onderhouden, de malls kunnen zich meten met die van elke metropool in Europa/Amerika.
Geen wonder ook omdat het gemiddelde inkomen in Chandigarh het allerhoogste van heel India is.

Als ik ooit in India zou willen wonen, dan zou het hier zijn.
Maar de huizen zijn natuurlijk prijzig!
Er wonen vooral veel Punjabi rijken en die hebben een paradijs gecreëerd waarin ze niets tekort komen.

Maar Chandigarh is ook een echt Indiase stad! De hele sfeer is natuurlijk gewoon Indiaas.
Je komt misschien minder arme mensen tegen, maar het straatleven is toch min of meer hetzelfde als in de rest van het land. Allemaal dezelfde soort tentjes en kraampjes en verkopers op straat. En ook hier zijn daklozen te vinden.

Ook hier is een prachtig meer te vinden, het Sukhna Lake. Veel waterskiërs, kleine bootjes, gezellige terrasjes, veel mensen die gewoon wandelen langs het water, een heel mooie rustige plek in de stad.
De mensen onderscheiden zich in niets van onze westerse leefstijl, het had net zo goed ergens in Europa kunnen zijn.

In Chandigarh is heel goed te zien dat uiteindelijk alle mensen in de hele wereld hetzelfde soort leven willen!