Varanasi

Varanasi, een spirituele stad, niet alleen bekend door de Indiase mythologie maar ook door de mooie plekken aan het water.
Varanasi is misschien wel de oudste stad waar nog steeds mensen wonen. Het staat ook bekend als Benares of Kashi.
De beroemde schrijver Mark Twain zei ooit: “Benares is older than history, older than tradition, older even than legend and looks twice as old as all of them put together”.

De heilige plaats Varanasi is al eeuwen een pelgrimage oord voor de Hindu’s. Hindu’s geloven dat Lord Shiva en Parvati na hun huwelijk enige tijd in Varanasi hebben gewoond en beschouwen deze stad daarom als de meest heilige plaats aan de Ganga.
Men gelooft dan ook heilig dat het water van de Ganga in Varanasi alle zonden van de mensen kan wegwassen, wat verklaart waarom de stad zoveel ghats heeft.
Maar Varanasi staat ook bekend om haar unieke cultuur waardoor het ook veel buitenlandse toeristen trekt.

De oevers van de Ganga in Varanasi zijn volgebouwd met paviljoens, paleizen, tempels, terrassen en honderd ghats - stenen trappen naar het water. Elke ghat heeft een lingam en heeft een eigen plaats binnen de religieuze orde van de stad. De bekendste ghats zijn Dasaswamedh Ghat, Asi Ghat, Man Mandir Ghat, Manikarnika Ghat en Lalita Ghat.

De meeste toeristen gaan naar Asi Ghat, de meest zuidelijke van de stad, daar waar de Asi en de Ganga bij elkaar komen. Pelgrims nemen daar een bad voordat ze een gebed gaan doen bij een grote lingam onder een peepal boom. Een andere lingam die wordt bezocht is die van Asisangameshvara in een kleine marmeren tempel naast de ghat.

Vroeger gingen veel pelgrims ook naar Lolarka Kund maar dat is tegenwoordig vrijwel verlaten. Men ging erheen om te bidden voor de geboorte van een zoon.
Lolarka Kund is één van de eerste sites in Varanasi en één van de twee overgebleven Sun sites van India, verbonden met het ontstaan van het Hindoeïsme.

Varanasi schijnt ook een shoppers plek te zijn. De stad is bekend door de fabricage van prachtige zijde en koperwerk. De beste plekken om te shoppen zijn Thatheri Bazaar (koperwerk), Jnana Vapi en Vishwanatha Gall met een tempel bazaar (brokaat en sieraden).

Bron:

Weinig plaatsen in India zijn zo kleurrijk, overweldigend of spiritueel als de ghats aan de Ganga in Varanasi waar mensen een bad nemen.
De stad van Shiva is één van de meest heilige plaatsen in India, waar Hindu’s komen om hun zonden weg te wassen of om hun doden te cremeren.

Varanasi is genoemd naar de rivieren de Varuna en de Asi die hier samenkomen. Het is altijd een gewilde plaats om te sterven geweest, omdat in Varanasi sterven moksha zou beloven, bevrijding van de cirkel van leven en dood.

Varanasi is het hart van het Hindu universum, een plaats waar de fysieke en de spirituele wereld bij elkaar komen. De Ganga wordt gezien als een rivier voor verlossing, een eeuwigdurend symbool van hoop voor alle mensen.

Het magische van de stad is op de ghats te vinden, waar de rituelen van leven en dood plaatsvinden in het openbaar. Het kunnen meemaken van heel oude maar nog steeds beoefende tradities trekt veel toeristen.
Een wandeling langs de ghats of een boottocht op de rivier is één van de boeiendste ervaringen in India.

Bron:

interessant/indrukwekkende stad lijkt me. In oktober ga ik het zelf ervaren :slight_smile:

Ik ben in dec. en jan. 7 weken in Varanasi geweest. Een heerlijke relaxte stad. Ik woonde vlakbij Assi Ghat. Altijd heerlijk om daar te lopen. Zeker spiritueel, het straalt rust uit. Ook heeft het ondanks dat het een grote stad is iets heel dorps. Als je op straat loopt zegt iedereen je gedag die je kent.
Ik ben nu een paar maanden in Delhi, maar die stad maakt me alleen maar agressief, irritante veelal onbeschofte mensen. Hopelijk wordt het beter als ik er langer ben en een aardig woordje Hindi spreek.:wereld:

Ik zal je verhalen eens bekijken Sjaak. :vak01:

Varanasi was het hoogtepunt van onze reis door India! Er is daar zoveel te zien, als je gewoon door de straten loopt. De sfeer is er niet te beschrijven. Ondanks de drukte, ben je er direct relaxed. Blue Lassi is een echte aanrader. Heerlijke lassi! Yogalessen, muzieklessen en vele wandelingen langs de ghats maakten ons verblijf uniek!