Alternatief reizen?

Als fervent reiziger ben ik verliefd geworden op Nepal. Vooral de trekkings vind ik het einde. Mijn ouders willen door al mijn wilde verhalen ook naar Azie. Ik heb ze Thailand voorgesteld. Zelf ben ik er nog nooit geweest, maar heb het vermoeden dat dit een land is met zeer veel mogelijkheden. Omdat mijn vriend en ik zouden meegaan is zo’n diversiteit nodig. Zodat mijn ouders eens een paar dagen op het strand kunnen liggen en wij op zoek kunnen gaan naar vleermuizenrotsen of dergelijk:).
Hier volgen een paar vragen :

• Zowel mijn ouders als wij houden van de minder toeristische plaatsen
    van een land. Hebben jullie suggesties? Wat is zeker de moeite om te
    bezichtigen?
  • Maar waar kunnen we ook nog leuke lodges of strandhutjes vinden waar
    je smorgens niet wakker wordt tussen een honderdtal andere toeristen?
  • Welke periode in het jaar is nog aangenaam van temperatuur
    (rond 25-30°) en zijn er het minst toeristen?
  • Ook vind ik het moeilijk om een budget te bepalen. De bedoeling is om 3
    weken te gaan en trekking af te wisselen met het strand.
    (2weken rondreis en 1 week strand).
    Hoeveel ben je zo gemiddeld kwijt in Thailand (incl. vliegen?)

Begin November is het koelste, maar het droge seizoen is al begonnen. Als je eerst gaat reizen en dan strand doet, si de kans ook groot de de strandtijd droog is.

• suggesties: voor de zon-> de kuststrook vanaf ruwweg Chaam tot en met Chumpon is dan wel een mooie mengeling voor jullie denk ik. Je hebt er een aantal grotere plaatsen zoals Hua Hin met “alle luxe” maar ook hele rustige nog redelijk onondekte plaatsen waar je voor nog geen 30 euro een eigen hutje met WC en douche direct aan het strand zit. Zowel in/onder water als op het land ( national park) is voldoende te beleven voor de actieveling.

• Periode: Yep, in de “winter” is het klimaat het aangenaamst voor westerlingen. Als je echter min of meer vast zit aan de zomerperiode zou ik het desondanks toch gewoon doen. Het is dan wel regenperiode maar dat is meer een incidentele ( enigszins verkoelende) regenbui en binnen een half uur lig je weer op het strand .

• Budget: -> vliegticket afhankelijk van de periode wanneer je vliegt en wanneer je boekt tussen de 500 en 700 euro. Zit je in een resort dan ben je € 25 tot zelfs € 50 per nacht kwijt ( 1.250 tot 3000 Bath). Zit je in een kleinschaligere cabin of guesthouse dan zit je er al voor € 10,- ( 500/600 Bth) . Aangezien je met je ouders reist wil je waarschijnlijk daar een beetje tussenin blijven dus reken dan voor een eigen bungalow 2 personen met prive sanitair en een zwembad op het terrein zo’n € 20,- per nacht.
    Eten in een eenvoudig ( maar daarom extra lekker) thais restaurant € 4- p.p. , een halve liter bier € 1,- . Een “europees” restaurant kan je de prijs zonder problemen verdubbelen… Lokaal vervoer in de stad met een tuktuk een half uur rijden € 0,50. Lange reis met de nachtrein van Chang Mai in het Noorden naar Bangkok terug: voor € 15,- ben je binnen dik 9 uur half het land doorgereist. Als je het op eigen houtje uitzoekt in Thailand zitten de grootste kosten in de vliegreis. ter plaatse ligt het helemaal aan de luxe eisen die je stelt.