alles met een stekker in NL ook op Aruba normaal te gebruiken ?

Hallo prikkers;

Ik ben druk bezig om alles op orde te maken ivm emigreren.
Nu komt bij mij opeens de vraag op of alle apparatuur met een stekker normaal op Aruba is te gebruiken ?
NL 50 hz en Aruba 60 hz al ik het goed heb begrepenj. Maar wat doet dat met je electrische spullen ?
Ook heeft men mij al het advies gegeven om bv een koelkast op het eiland te kopen.
Maar wat met mijn led of plasma scherm, computer, telefoons enz ?

Wie geeft mij wat advies

Grtz Q

Ligt er een beetje aan. Kijk, laptop en mobieltjes kunnen wel mee, die kun je met een adaptertje wel van stroom voorzien. Ik zou zelf geen led/plasma schermen meenemen, maar die daar kopen. Dan weet je zeker dat je goed beeld hebt. Geldt hetzelfde voor wasmachines, koelkasten, e.d. Dat zou ik gewoon daar aanschaffen.

Succes!

TV kan inderdaad niet, we hebben hier NTSC en geen PAL. Een scherm kun je hoogstens gebruiken om je eigen DVD’s af te spelen, maar dus niet voor het reguliere TV signaal. Alle andere zaken met een trafo kunnen sowieso meegenomen worden. Kleine huishoudelijke apparatuur op 220V kun je hier ook op een 220V stopcontact laten werken. Iedere electricien kan dat zo in je huis aanleggen als dat er nog niet is. De airco’s werken hier sowieso op 220 V dus een leiding ergens naartoe leggen is geen probleem. Kosten (enkele jaren geleden) iets van 350 florin, dus wel te overzien. Zaken zoals een Senseo zijn hier veel duurder dan in NL maar andere apparatuur zoals broodroooster of tostiijzer (ik noem maar iets) van Amerikaanse makelij is hier goedkoop en gemakkelijk aan te schaffen. Er zijn absoluut mensen die hun wasmachine naar Aruba meenemen. Europese wasmachines wassen veel beter (alhoewel de wasprogramma’s ook veel langer duren, daar zal dus ongetwijfeld een relatie in zitten) dan de Amerikaanse machines die binnen een half uurtje kant en klaar zijn, welk programma je ook draait. In Amerikaanse machines slaat je was eerder kapot dus kun je je Europese machine meenemen, dan zou ik dat wel doen. Een koelkast is hier duur maar je hebt echt wel een Amerikaanse koelkast nodig, zo’n grote met een apart (groot) vriesgedeelte. Alles gaat hier in de koelkast tot aan hagelslag toe, dus die ruimte heb je wel nodig.

• Updated - - -

oja, je moet natuurlijk wel een verloopstekker tussen je Europese stekker en de Arubaanse stopcontacten zetten, maar die zijn hier ruim te koop. De Arubaanse stopcontacten zijn hetzelfde als de Amerikaanse.