Hallo iedereen,
Ik ben van plan om aankomende winter (dec/jan) t/m mei te gaan reizen in Centraal Amerika. In die tijd wil ik graag Spaans leren, goed leren surfen en rondreizen. Nu zit ik nog een beetje uit te zoeken wat het handigste is. Hebben mensen tips?
Is een gastgezin aan te raden? Wellicht wel leuker als ik in mijn eentje ga om dat niet te doen? Hebben mensen hier ervaring mee?
Is er in Nicaragua goed te surfen? Of waar zijn de andere surfspots (niet te duur, ik weet dat er in Costa Rica een aantal zijn)?
En hoe lang is Spaanse les nodig om het een beetje fatsoenlijk te spreken? Momenteel kan ik nauwelijks spaans, slechtst wat zelf aangeleerd via internet.
Leuk dat je deze kant wil opkomen om te reizen, surfen en Spaans te leren! Hier mijn tips:
Wat betreft een gastgezin is dit zeker een aanrader. Op deze manier leer je snel Spaans spreken en maak je direct kennis met de lokale cultuur. Wel is het aan te raden om een tijdje (bijv. een maand) te verblijven in een gastgezin. Vaak heb je na een tijdje toch behoefte aan meer privacy, internet, dat je zelf je maaltijd kan koken, etc. De mensen in Nicaragua zijn erg vriendelijk, gastvrij en open, ze ontvangen je graag in hun huis.
In Nicaragua kun je prima surfen, het is een echte surfbestemming!!! Vorig jaar nog werd hier het wereldkampioenschappen surfen gehouden en regelmatig worden hier internationale surfwedstrijden georganiseerd en strand/surffestivals. De Pacifische kust van Nicaragua is hier uitermate geschikt voor. De meest bekende/populaire surfplekken zijn de stranden van San Juan del Sur en Tola.
Hoelang je Spaanse les nodig hebt om basis Spaans te begrijpen/spreken ligt aan jezelf. De een leert sneller en makkelijker dan de ander. Mijn tip is om te beginnen met een maand, dit is meestal voldoende om basis Spaans te begrijpen en een beetje te spreken. Na een maand even rust nemen, want je zult merken dat je net een spons bent, na een tijdje neem je dingen minder snel op en dan heb je er vaak ook even genoeg van. Daarna kun je zelf nog extra lessen nemen als je dat wilt.
Ik ben het eens met Sole, ongeveer een maand les nemen en dan sowieso even stoppen, hoe ver je ook bent gekomen. Alles even laten bezinken en gewoon lekker oefenen in de praktijk, en bijvoorbeeld stripboekjes in het Spaans lezen, of kinderboeken (bv. vertalingen van Roald Dahl vind ik erg leuk), of kranten of tijdschriften. Zoek dingen op waarbij je door de context en plaatjes nog een beetje geholpen wordt bij het begrijpen.
Ook tv kijken kan nuttig zijn! Let goed op de zinsbouw en uitdrukkingen.
En probeer zo min mogelijk met andere toeristen om te gaan want daarmee zul je toch gauw Nederlands of Engels spreken, dat is nu eenmaal zo. Als je zoveel mogelijk bezig blijft met het Spaans in al je handelingen, is dat in het begin heel vermoeiend maar leer je het wel veel sneller. Wat dat betreft is een gastgezin natuurlijk ook goed, als daar tenminste geen andere toeristen verblijven! Wat ook nogal eens zo kan zijn…
In Nicaragua spreken ze lekker helder Spaans (wel de Latijns Amerikaanse variant natuurlijk, zonder ‘vosotros’ (jullie), en met andere uitspraak en soms andere woorden dan in Spanje… beetje net als Amerikaans Engels versus Brits Engels).
Wat betreft surfen, heb ik wel eens gelezen dat dat in El Salvador ook wel goed schijnt te kunnen. Maar dat land kampt nu geloof ik wel met drugsbendes. Waar je als toerist misschien minder last van hebt, maar toch… maar zoek even de laatste info op, ik heb het misschien verkeerd onthouden.
Nicaragua is een onwijs leuk en relaxed land. Managua is wel ruig en eng en zou ik wel direct verlaten. Maar Granada is leuk, Estelí ook, en vooral León vond ik geweldig. Daar is elke vrijdagavond live muziek in ViaVia, de expats, toeristen en Nica’s dansen allemaal samen door elkaar heen, supergezellig. Verder is het er lekker warm, zijn er veel leuke cafeetjes en restaurantjes, mooie koloniale gebouwen en kerkjes, markten, en mooie natuur in de omgeving, o.a. een vulkaan waar je vanaf kunt boarden! (zittend op je kont, of staand als je durft). Las Peñitas strand is 30 minuten van León dus als je in León les neemt, kun je wellicht elk weekend daar surfen (maar check dan wel of de golven op dat strand goed zijn voor surfen, dat weet ik niet meer).
Ik heb ervaring met San Juan del sur in Nicaragua en Tamarindo (Ook Samara & Nosara gezien) in Costa Rica.
Ten eerste is de periode die je aangeeft een hele goede periode om te gaan. Het is aan de westkant van CR en Nica i.i.g. dan het droge seizoen en de golven zijn niet te hoog om het surfen onder de knie te krijgen.
Ik vond Tamarindo een leuk dorp, surfmogelijkheden zijn er zeer goed. Men spreekt er echter veel Engels en de prijzen zijn hoog. In Costa Rica zijn wel wat alternatieven zoals Nosara, wat wellicht goedkoper is, en misschien ook meer laid back. Het zal in Nicaragua veel goedkoper zijn, maar ook minder ontwikkeld (meer moeite doen om op een surfstrand te komen). Verder wel heerlijk land. Je kunt ook nog naar Panama kijken. Het is verstandig om nog meer Spaans van te voren aan te leren, je zult hier veel plezier van hebben als je er bent! In een gastgezin leer je beter Spaans dan als je je alleen onder je internationale medestudenten begeeft. Het is naar mijn mening aan te raden, hoewel je wel verder van het strand af kan zitten. Hier heb ik nog een goede lijst waar enkele dorpen worden vergeleken waar je surfen en Spaans leren kunt combineren: http://www.surfhostel.net/2013/05/01/some-places-to-combine-learning-spanish-and-surfing-part-i/
Succes met de voorbereiding en veel plezier! Neem een klamboe mee voor de muggen, die zijn moeilijk te vinden als je 'm nodig hebt…
Heel erg bedankt voor alle tips!!
Twijfel nog steeds wel over gastgezin of hostel of ed, maar volgens mij is dat daar ter plekke allemaal te regelen toch? Of is het wel aan te raden voor de eerste dagen alvast iets te boeken? Over het algemeen zijn de meningen over de steden wel grotendeels overeenkomend, dus dat is fijn. Kennen jullie toevallig ook plekken waar je Spaanse les krijgt, gevolgd door zelf Engelse les geven? (Ik zal dit ook wel in een nieuw bericht vragen nog). Groetjes!
Het is wel relaxed om voor je eerste nacht alvast iets geboekt te hebben, als je dan na een lange vlucht aankomt hoef je niet met je gare hoofd en backpack door de straten te zoeken.
Stel dat je op Managua vliegt, boek dan bijvoorbeeld iets in Granada of Masaya en vraag het hotel of ze airport pick-up kunnen regelen voor US$25 of minder (zo niet dan kun je een Paxeos busje nemen of een taxi). In Managua wil je niet verblijven.
Mocht je willen couchsurfen, lees dan hier meer over hoe dat werkt: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=160679
Dat is wel iets wat je beter een paar dagen van tevoren kunt regelen, mensen reageren soms laat of helemaal niet en niet iedereen wil ook echt een overnachting bieden (ligt aan jouw profiel!).