Alleen als vrouw op wereldreis

Ik ben 19 jaar oud. Ik wil graag een wereldreis gaan maken. Ik ben er alleen nog niet overuit welke landen. Hier ben ik op dit moment voor aan het orienteren. Sowieso Zuid-oost Azie.
Ik weet alleen totaal niet of het wel zo veilig is om alleen als vrouw te gaan. Wie heeft hier ervaringen mee? Welke landen zijn veilig en welke niet?
En hoe begin je zo’n reis ik wil namelijk alleen een over de wereld ticket kopen. Kies je eerst bijvoorbeeld een land en een beginpunt voor overnachting in een hostel bijv. en via daaruit door verhalen van andere reizigers ga je verder?
Kan iemand me een klein beetje op weg helpen:chin:.

groetjes,

eva

Een wereldreis (of sowieso elke reis van langere duur) is moeilijk te plannen. Het is daarom te adviseren je enkel te beperken tot een globale opzet van de landen die je aan wilt doen en eventueel hoe lang je in die landen door wilt brengen. Alles tot in de puntjes toe plannen doet eigenlijk het reizen op zich te weinig eer aan (reizen is toch immers juist je overgeven aan de omgeving?) en blijkt ook nog eens praktisch onmogelijk omdat gemaakte plannen snel wijzigen zodra obstakels zich aandienen (en die dienen zich vaak vanaf dag 1 al aan).

Als vrouw ben je in de regio Zuid-Oost Azië zeker wel veilig. Ik ben daar zelf in ieder geval genoeg vrouwen tegengekomen die het in hun uppie deden (inclusief een meisje van net 18 die met een enkel eastpakje een paar maanden door Thailand en Maleisië aan het reizen was).

Bij het kopen van je ticket moet je vooral proberen je kostenplaatje en je reistijd proberen in balans te krijgen. In Zuid-Oost Azië zul je bijvoorbeeld per dag al snel veel minder uitgeven dan in Australië of de VS.

Zelf boek ik na het vastleggen van het ticket enkel een hostel op de plek waar ik aankom. Op die manier heb je na de vermoeiende vlucht meteen een plek om heen te gaan. Het is het beste om te proberen dan meteen in hostel te belanden, zodat je meteen andere reizigers tegenkomt (in een hotel heb je daar toch minder kans op). Na een beetje te hebben geacclimatiseerd, en je een beetje te hebben georienteerd op wat te doen, kun je dan na een paar dagen beginnen met het werkelijk reizen. De rest van de reis zou ik dan ook niet plannen of vastleggen, enkel op de plekken waar je in onbekende omgeving het vliegtuig uit komt rollen. Houd er wel rekening mee dat bijvoorbeeld een land als Japan weinig bedden tot beschikking heeft (omdat er gewoon niet zoveel toeristen heen gaan) in bepaalde seizoenen. In Zuid-Oost Azië hoef je je hier zeker niet druk om te maken - er zijn hier bedden in overvloed en met de huidige terugloop in toerisme in die gebieden kun je zeker heel makkelijk terecht!

Succes met plannen!

.

waarom zou ze da tniet moeten doen kikkertje?

ik denk ook dat azie zeker een veilig stuk is voor vrouwen ook als zij alleen reizen.

dus gewoon ff doorzetten hoor!!

succes

Hoi Eva,

Ik ben toen ik 18 was alleen naar Azie (indonesie, maleisie en thailand) geweest en heb daar als vrouw alleen geen problemen ondervonden. Het is goed te doen, vrij makkelijk te bereizen en daarnaast ontmoette ik zoveel mensen dat ik nauwelijks alleen heb gereisd.
Dus inderdaad wat Sado zegt, boek zo weinig mogelijk dan heb je de vrijheid om te doen wat je wilt. Vaak hoor je in guesthouses de leukste en mooiste plekken om heen te gaan.
Succes en heel veel plezier!
Lieke

Het is misschien een beetje laat om hierop te reageren, maar misschien lees je het nog. Als vrouw alleen in Zuid-Oost Azie wordt je echt als een prinsesje behandeld! Ik ben dan alleen in Thailand en Laos geweest en iedereen is zo ongelooflijk vriendelijk! (van het aanbieden van een stoel als je te lang (3 min.) op je tuk-tuk moet wachten tot uitnodigingen om te komen eten, hele gesprekken met je voeren, met je meelopen naar de supermarkt als ze zien dat je bang voor de honden bent, etc.). En daarnaast de grootste reden dat ik me nooit onveilig voelde: er is altijd wel iemand op straat, en je weet gewoon dat als er iets mocht gebeuren, er meteen 10 behulpzame Thai op je af rennen om je te helpen. Ik ging van Thailand naar Engeland en voelde me in Engeland veel onveilger, omdat daar iedereen de andere kant op kijkt als er iets gebeurt!

Ohja en wat ik ook nog wilde zeggen: ik ben zelf bezig met het plannen van mijn wereldreis. Ik heb eerst zelf alles uitgestippeld en met vliegtarieven uitgerekend wat het zou kosten. Vervolgens een offerte voor een wereldticket aangevraagd voor dezelfde route en data. Dit tweede was een heel stuk duurder!! Het is wat meer werk, maar als je de tijd hebt kan ik je aanraden om zelf alle tickets apart te boeken.

Veel plezier!! >>>
Groet, Nicole

heeeeeeeeeeey

Kikkers houden van reizen :vak02: