Deze zomer zouden we graag in Albanië rondtrekken met de wagen en caravan met ons gezin (3 kids).
Heeft er iemand hier ervaring mee of weet van? Over campings hebben we al wat gevonden, we willen vooral weten welke wegen te doen zijn met de caravan (7m lang). We zouden willen reizen van noord naar zuid en eventueel ook richting Lake Ohrid.
Momenteel hebben we ook nog geen verzekeraar en autoassistance (pechverhelping) gevonden (in België) die Albanië dekt, blijkbaar geen enkel Belgische verzekeraar.
Enige mogelijkheid is een verzekering te nemen aan de grens met Albanië, maar volgens onze verzekeringsmakalaar is dit net zo goed als geen verzekering te nemen.
Ik ben vorig jaar (2015) naar Albanië geweest (zie ook mijn reisverhaal enkele topics verder). Of je een tijdelijke verzekering kan krijgen voor Albanië hier in België hangt volledig af van jou verzekeraar. Bij mijn verzekering (Baloise, voorheen Mercator) kon dat wel voor maximum een maand en zelfs gratis.
Ik heb wel gehoord van andere reizigers dat ze die inderdaad aan de grenspost zelf aanschaffen omdat hun verzekering dit niet aanbied.
Er wordt trouwens naar je verzekering gevraagd bij het overschrijden van de grens en als je die niet hebt, dien je die ter plaatse aan te schaffen (normaal aan de douanepost zelf).
Let wel: het betreft hier de normale autoverzekering, geen repatriëringsverzekering! Mijn reisbijstandsverzekering was wel geldig in Albanië wat betreft bijstand voor personen, maar niet voor repatriëring van de auto/camper, in dat geval had ik de camper moeten laten slepen naar één van de buurlanden om van daaruit mijn verzekering te verwittigen. Gelukkig niet nodig gehad. Ik heb ook geen weet van een repatriëringsverzekering die dat wel aanbied.
Wat betreft de wegen, de hoofdweg die evenwijdig met de kust loopt (maar niet altijd er dicht bij) mag zeker geen probleem zijn. Er zijn enkele erg steile stukken bij aan de LLogara pass en naargelang waar je binnen komt aan de grens met Montenegro, maar het is allemaal asfalt). Wat betreft de weg naar Ohrid, ook dat moet doenbaar zijn, de kwaliteit van de wegen is niet altijd even goed , maar er wordt aan gewerkt en het zijn ook geen Afrikaanse toestanden als je op de geasfalteerde wegen blijft. Zo kan je via Tirana en Elbasani naar Lake Ohrid.