camper huren in Albanië?

Wij willen rondtrekken door Albanië met een camper. Vliegen naar Tirana en daar een camper huren. Kan tot dusver nog niets vinden. Wie heeft tips?

Ook wij reizen dit jaar in de zomer naar Albanie (2 volwassen, 2 kinderen). Idee is om in Albanie een camper te huren. Ik kan echter geen verhuuradressen vinden. Kan iemand ons helpen? Dank alvast.

Hallo ik vond tijdens een Duitse zoekactie dit:http://geravan.de/vermietung.html Albanië is hier uitgesloten

En hier, sorry ook Duits, een aantal (goede) ervaringsberichten en tips Wohnmobil Forum

En hier het Nederlandse camperforum, zoekterm Albanië: camperforum.nl - Zoek

En in een buurland huren en erheen rijden is ook niet ideaal. Zoeken op 'met huurcamper naar Albanië levert ook niets op. Sorry.

Dag Willem269,

Dank voor je uitzoekwerk.

Rik Duif

Ik geef je weinig kans om een huurcamper te vinden in Albanië. Ten eerste heeft het land vrijwel geen infrastructuur voor toerisme, dat begint sinds een paar jaar pas te groeien en het aantal campings neemt toe. De kust bij Sarandë is een van de inmiddels weinig goed ontwikkelde toeristen-oorden, met hotels en restaurants en alles.
Ten tweede: de wegen kunnen er bijzonder slecht zijn. De hoofdwegen worden met Europees geld aangepakt en zijn goed tot zeer goed te berijden, maar het asfalt kan zomaar ophouden en dan zit je op een gravelweg vol met putten en gaten. Bovendien zijn de Albanezen nog maar zo’n tien jaar aan autobezit en autorijden gewend (in onze streken is dat inmiddels ruim 100 jaar!), dus de verkeersdiscipline kan nogal te wensen overlaten.
Allemaal redenen en risico’s voor autoverhuurbedrijven om daar niet te verhuren. De auto moet wel erg stevig zijn, en die tupperware-campers overleven dat niet. Ik heb wel gezien dat je er volkswagenbusjes kunt huren, is dat niks? Primitief, dat wel, maar dat biedt ook mogelijkheden. Luchtbed erin, koken op houtvuur. Wild kamperen mag en kan daar overal.
Een geweldig land. Zie mijn filmpje, vanaf tijd index 5:29 is het Albanië:

YouTube?

Dag Tillerman,

Ik heb je uitvoerige reactie met interesse gelezen. Leuk dat je zo enthousiast bent over het land. Dat maakt mij heel nieuwsgierig.

Je geeft aan dat de wegen soms heel slecht zijn. Betekent dat dat het verstandig is om een 4 x 4 te huren, of is dat weer een beetje overdreven. We willen niet enkel bij de kust blijven.

De youtube link die je noemt werk helaas niet. Mist er iets in de link?

Alvast veel dank.

Rik Duif

Ja, na ‘watch?’ moet duidelijk nog iets dat naar het betrokken filmpje leidt. Ben ook benieuwd. Denk overigens dat het net als 20, 30 jaar geleden in Polen en Tsjecho-Slowakije een kwestie is van voorzichtig rijden met een ‘gewone’ auto.

Raar, van die link, is inderdaad een stuk vanaf gevallen. Nog eens proberen:

Dat ziet er completer uit. Op mijn kanaal staat ook nog een filmpje van de weg naar Thethi. Duurt misschien wat te lang met 50 minuten, maar je kunt er een beetje doorheen scrollen.

Zogauw je van de kust weggaat is het verstandiger om met een stevige wagen te gaan; juist in de buurt van de kust zijn de wegen relatief het beste. Áls je die al kan huren, want volgens mij zijn de huurmogelijkheden zeer beperkt; terreinwagens of SUV’s al helemaal niet. Misschien beter hier iets kopen en na de vakantie weer verkopen? De Albanezen zelf zijn nogal verknocht aan de Mercedes ‘Bremer’ busjes. Daar doen ze het openbaar vervoer mee, tot op de slechtste bergwegen aan toe. Omdat ze de reputatie hebben om onverwoestbaar te zijn. Wel een oud modelletje inmiddels, want ze zijn in 1994 uit produktie gegaan. Of een Mercedes Sprinter natuurlijk, kan ook. Land Rover Defender en Discovery zijn er ook populair, en dat heeft het voordeel dat er ook monteurs zijn die verstand van zaken hebben voor dergelijke auto’s. Toyota LandCruisers en Nissan Patrol zie je ook wel, maar minder.
Zelf waren we met een Land Rover Defender met een Eriba Pan Familia erachter; geen enkel probleem gehad.

Tillerman.

Dank!

Rik Duif

Je hoeft echt niet een 4x4 aan te kopen om in Albanië rond te reizen. Met een gewone personenwagen kan je alle geasfalteerde/ betonnen wegen daar berijden. Gewoon een kwestie van opletten en niet te snel te willen rijden. Een ontbrekend riooldeksel, een wegverzakking of een put en andere weg schade behoren allemaal tot de mogelijkheden

Natuurlijk zijn er paar bestemmingen die wat uitdagender zijn zoals Thet en het Lura National Park of enkele doorsteekjes door de bergen waarvoor je beter een 4x4 hebt (of toch op zijn minst een wagen met een grotere grondspeling naargelang welke route je neemt) en er zijn best ook zware pistes te vinden als je dat wil. Maar dat zijn niet de doorgaande wegen.

Ikzelf heb het met mijn 4x4 camper en best wel (te) zware pistes gedaan2 in 2015. Huurbedrijven voor campers heb ik er niet zo direct gezien. En gezien de (onterechte) reputatie van het land, zal men in de buurlanden ook niet echt happig zijn om er eentje te verhuren met toestemming om Albanië te bezoeken.

Een reis met de wagen (al dan niet gehuurd) kan in het binnenland soms makkelijker zijn dan met caravan, tent of camper omdat het aanbod aan hotelletjes/B&B/logies groter is dan deze van campings.

Yohani:wereld:

Bedankt Yohani, ik verheug mij enorm op de reis.