We gaan in januari naar Gran Canaria en willen dan een auto huren na aankomst op de luchthaven Las Palmas.
Heeft iemand ervaring met of tips voor een goed autoverhuurbedrijf?
En zijn er ook locale autoverhuurbedrijven net buiten de luchthaven?
We hebben zelf heel goede ervaringen met malagacar,com in Malaga en ook met een locale verhuurder in Nieuw Zeeland. Ze halen je na aankomst bij de uitgang op en brengen je met een busje naar hun autoverhuur doorgaans een paar minuten buiten de luchthaven. Zo ontlopen ze de dure kantoortjes op de luchthaven wat tot uiting komt in de huurprijzen.
Wij hebben ook wel eens voor enkele dagen een auto gehuurd op Gran Canaria via de receptie van het hotel van een lokale verhuurder. Sorry, het is weeral een tijdje geleden en herinneren ons echt de naam niet meer. Bij het ophalen van de wagen werden we opgehaald aan het hotel (er was tevens nog een ander koppel) en werden met z’n vieren tot bij de autoverhuur gebracht om er het nodige document te ondertekenen en kregen een zo goed als nieuwe auto ter beschikking. Bij einde huurovereenkomst mochten we de auto gewoon aan het hotel laten staan waar ze hem zelf kwamen ophalen, was afgesproken autosleutel aan receptionist geven die voor de teruggave heeft gezorgd, zo hoefden we zelfs niet aanwezig te zijn bij de ophaling. Geen problemen gehad. (Het was een boeking vlucht/hotel zodat wij heen & terug vanuit het hotel naar de luchthaven werden vervoerd).
Vanuit een andere invalshoek bekeken deze toch maar even doornemen want deze autoverhuurder is ook actief op Gran Canaria of ben je dit Topic al tegengekomen : http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=86093
Ik zou graag willen weten of het een probleem is om bij aankomst van de luchthaven op las palmas een auto te huren, of dat je dat echt van tevoren moet doen. Ik heb nogal slechte ervaringen met verhuurbedrijven, ze zijn vaak voornamelijk op je geld uit, met vele extra’s die je zogenaamd moet bijboeken.
Wie kan mij informeren? Bij voorbaat dank! Rita P.
Bij het huren van een auto moet je inderdaad altijd op je hoede zijn. Begin deze maand naar Gran Canaria geweest en wilde een auto huren. Meestal zoek ik een lokale verghuurder die niet op maar wel bij het vliegveld zit. Als je dan vooraf boekt, wordt je opgewacht in de aankomsthal en met een busje naar het verhuurbedrijf gebracht. Deze bedrijven kunnen veel goedkoper werken dan de kantoortjes op de (dure) luchthaven. Ik heb heel goede ervaringen in Andalusië (malagacar.com) en Nieuw Zeeland.
Ik heb vooraf gedurende een aantal maanden de huurprijzen van verschillende verhuurders inde gaten gehouden en mij is gebleken dat de huurprijzen steeds hoger worden naarmate het dichter bij de verhuurdata wordt. Tot wel 2 ½ maal zo hoog! Wat dat betreft kun je het beste een aantal maanden tevoren bespreken en let er dan op dat je kosteloos kunt annuleren
Het probleem in Spanje (en dus ook Gran Canaria) is de verzekering. Een allrisk verzekering is niet volledig allrisk, maar er zijn uitzonderingen voor de wielen, banden, bodem, voorruit en ondanks dat je bij een allrisk verzekering zonder eigen risico denkt een volledige verzekering te hebben, is dat dus niet zo. Je moet dan bij een dergelijke schade de volledige reparatie- en repatriëringskosten betalen! Ondanks dat het risico klein is, Je kunt dan vaak daarvoor weer een extra verzekering afsluiten (met de extra kosten). Let er daarom op dat, indien je vooraf een auto huurt, goed staat vermeldt op de prijsopgave bij de voorwaarden wat deze extra verzekering kost. Anders wordt je er ter plaatse over geïnformeerd en kan het hoog oplopen.
Sunnycars is een verhuurder waarbij ook deze verzekering zonder eigen risico inclusief is en dat geven ze ook aan op hun site. Sunnycars maakt overigens gebruik van lokale verhuurders.
Maar als antwoord op je vraag, ik denk dat je bij het ter plaatse op de luchthaven bij aankomst huren van een auto doorgaans de hoofdprijs betaald. Ik heb uiteindelijk vlak bij het hotel in Playa del Ingles een auto (cabrio) gehuurd na eerst in het hotel te hebben nagevraagd of die verhuurder goed bekend stond. Het is natuurlijk geen garantie, maar toch. Het probleem met de extra verzekering blijft bestaan, maar je hebt dan wel de tijd om erover na te denken.
Overigens is het OV ook best goed geregeld in Gran Canaria en de taxi’s niet duur. Maar als je de bergen in wilt, dan is een huurauto wel een must.
Succes!
Reuze bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik ga me er maar even goed op oriënteren ! Ik heb nu een reservering lopen bij cartrawler, ik probeerde een wijziging door te geven (vluchttijden zijn helaas gewijzigd ) en de reactie van cartrawler geeft mij totaal geen vertrouwen. Ineens is de excess €345 is de auto 25 duurder geworden en alles in het Engels met een hulptelefoonnummer van €1,20 per minuut!! Ik heb dit via transavia geregeld, dacht dat zij wel goede adressen zouden hebben waar ze mee samen werken. Zit er zo’n oplichter als cartrawler tussen (bedankt transavia������) de reviews zijn dramatisch maar daar keek ik pas naar toen het zo lastig bleek iets te wijzigen. Ik denk dus dat ik maar ga annuleren, en opnieuw zoeken naar een vertrouwd adres.
Die inderdaad duidelijk is over die verzekeringen ! En dan maar hopen dat ik mijn geld terugkrijg…
Groet, Rita
De weinige keren dat ik een auto heb gehuurd in Spanje (ik woon er per slot van rekening) heb ik dat altijd via DoYouSpain gedaan. Nooit problemen gehad. Misschien de moeite waard om even te checken:
De link staat al in het NL en heb alvast Gran Canaria ingevoerd (met voorbeeld huur van 3 dagen)
Ook bij Doyouspain zie je dat er bij de auto’s staat “geen eigen risico”, maar bij de verdere info staat dan weer: “On arrival at the local office our supplier will offer you optional insurance for damage to wheels/glass/negligence (8.69eur/day, max.92.45eur)”. Dat bedoel ik! Je hebt dus wel zeker een eigen risico voor deze schade! Er staat niet wat de exacte bijkomende kosten voor deze verzekering voor deze auto zijn (alleen het maximum) maar dat hoor je dus als je de auto komt ophalen en geen kant meer op kunt…
Verder vind ik het een groot nadeel dat je een volle tank moet betalen bij afhalen en de auto dan leeg moet inleveren. Ook hier weet je niet waar je aan toe bent. Vaak betaal je bij het afhalen een veel hogere prijs dan de normale literprijs plus nog eens een fikse toeslag (“servicefee”) van vaak € 10,- tot € 20,- voor het vullen van de tank. Ook hier geldt weer dat je bij afhalen feitelijk niet anders kunt dan gewoon betalen wat ze vragen. Daarnaast komen er nog kosten bij voor de brandstof die je bij terugbrengen in de tank hebt zitten. Die ben je gewoon kwijt! Het lukt natuurlijk nooit om een auto met exact een lege tank in te leveren en dat zijn dan de extra winst voor de verhuurder en ekstra kosten voor de huurder bij dit systeem.
Er zijn in Spanje maar enkele verhuurders die wel volledige duidelijkheid geven en daarbij een eerlijk “full-full” systeem hebben voor de brandstof. Het is vaak nogal onduidelijk en uiteindelijk in het nadeel van de huurder…
Mbt volle tank: dat kun je kiezen: vol / vol of vol /leeg. Dus daar ben je zelf bij en als je vol ophaalt en vol terugbrengt heb je dus geen problemen.
Mbt de verzekering: in NL en in Duitsland worden dezelfde praktijken toegepast, met name SIXT heeft hier een handje van: je contracteerd een verzekering en bij het ophalen beginnen ze over een all risk, want de verzekering die je via internet (ook all risk) hebt geboekt dekt niet alles!
Dus wat dat aangaat maakt het geen donder uit in welk land je een auto huurt, het is overal hetzelfde…
Wat wel vaak een groot verschil maakt is of je de taal spreekt of niet.
Omdat je kunt kiezen meld ik het ook. Doyouspain maakt gebruik van verschillende verhuurbedrijven met verschillende voorwaarden, onder andere vol-leeg en een andere verhuurder weer vol=vol. Dat is wat onduidelijk.
Vol-leeg heeft nadelen tegenover vol-leeg omdat je niet weet wat ze je aanrekenen voor de brandstof bij ophalen. Maar meestal (veel) te veel. De verhuurders van auto’s met vol-vol systeem zijn doorgaans wat duurder. Maar dan weet je wel waar je aan toe bent.
Gedeeltelijk waar. In Spanje is, zoals ik al aangaf, het altijd zo dat de banden, onderkant, etc. niet gedekt is, ook niet in een all-risk verzekering. Dat is in Nederland en Duitsland wel gedekt bij een all-risk verzekering. Hier geldt all-risk voor de auto is all-risk voor alle schades aan de auto (met uitzondering van dronkenschap etc.).
Iets anders is dat ze je overal bijkomende verzekeringen proberen aan te smeren, voornamelijk persoonlijke verzekeringen als inzittendeverzekering. Maar trap daar niet in.
Er zijn verhuurmaatschappijen die er wel uitspringen zoals sunnycars.nl. Die vergoeden de eigen risico’s ook voor schades aan banden, onderkant, etc. Daar weet je exact waar je aan toe bent en ze adviseren zelfs uitdrukkelijk op hun site dat je geen extra verzekeringen aan hoeft te laten smeren (want inderdaad, ze proberen het soms toch…). Ook kun je bij hun de verhuurders selecteren met vol-vol systeem. Netjes.
Ook zijn er best wel (budget) verhuurmaatschappijen die wel duidelijk alle kosten vooraf op de site aangeven. Bijv. malagacar.com als je een auto wilt huren in Malaga. Die geven voor elke auto op hun site exact aan wat de kosten zijn voor de verzekering van banden, bodem, etc. Zelf heb ik goede ervaringen met deze verhuurder die weliswaar het mindere full-leeg systeem heeft, maar de normale literprijs rekent en geen extra vulkosten o.i.d. Probleem is dat je daar pas na ervaring achter komt.