Op 18 november vertrek ik met mijn vriend naar Thailand en we zijn dus lekker bezig de route uit te stippelen. We starten in Chiang Mai. Vanaf daar willen we wellicht naar Mae Hong Son.
Nu vroeg ik me af wat de afstand tussen Mae Hong Son en Mae Sot is…en hoe deze af te leggen?
Daarnaast, wie is er geweest en is het aan te raden???
Er rijdt aan die kant geen trein toch?
Ow, en wat is ongeveer de afstand tussen Mae Sot en Sukhothai? Vanaf daar willen we dan de trein naar Bangkok nemen.
Wellicht is dit geen leuke route, alle input is welkom!
Er rijden geen treinen van Chiangmai naar Mae Hong Song,je moet de 270km afhaspelen met de bus of autoAfstand van mae hong song naar Mae sot is ongeveer 390km te bereiken met bus of auto.
Voor Sukhothai,kan men best de trein nemen vanuit Chiangmai of Bangkok en uitstappen in phitsanuloke,om aldaar de 60km te overbruggen naar Sukhothai met de bus of auto!!
in Mae Sot zijn er veel vluchtelingskampen zie foto hieronder;
Vorige week Maandag zijn we vetrokken voor en trip van 5 dagen.
Bangkok als startpunt en eerst naar Kanchanaburo en naar een nationaal park in Sai Yok, waar we, op een vlot met huisje de rivier overgingen en ook ergens aan de overs geslapen hebben op het vlot…
De dag erna zij we naar Tak gereden en daar overnacht in het Andaman resort.
S’morgens had ik de wegenkaart gepakt en dacht we rijden via Mae Sot en vandaar uit naar boven via de de 105 naar Mae Hong Son.
De 105 vanaf Tak was al spectaculair net zijn steile bochtige bergen maar de 105 van Mae Sot naar Mae hong Son sloeg werkelijkwaar alles.
Mijn vrouw zat al te bibberen bij de eerste berg die we opgingen, slechte weg met hele stijle haakse bochten.De 2e berg was heel erg en heel erg lang, mijn vrouw had het niet meer en dacht dat ze dood zouden gaan toen we eenmaal bijna boven waren was er geen weg meer, "end of road "daar reden we dan , tranen in haar ogen , over los zand soms wat oud beton, ze waren er over een afstand van 3 kilometer aan de weg aan het werk.
We stopte bij een grote machine en mijn vrouw vroeg of we terug moesten of dat het weer beter werdt.
Gelukkig hoefde we de 125 kilometer vol met bochten niet terug en na een paar kilometer was het weer verharde weg.
Bij de afdaling zagen we soms borden met een waarschuwing erop.
Bleek gewoon de linkerweghelft verdwenen te zijn, afgebrokkeld in het ravijn, ongeloof op onze gezichten, want wie wil er nog aan de rechterkant langs ? we zullen wel moeten, terug is ook geen optie.
Deze afgrond zo dicht bij hebben we zeker 4 keer meegemaakt.
Over de +/-350 kilometer bergweg hebben we maar liefst 8,5 uur gedaan en ik was blij dat we voor het donker in Mae Hong Son waren.
Ik had er nooit aan moeten denken om op zo’n weg in het donker te moeten rijden, levensgevaarlijk.
We zijn onderweg wel langs de orginele dorpjes gereden met de Karen Stam.
Ook nog een Birmees vluchtenlinge kamp gezien, gestopt om een paar foto’s te maken, bleek er een ferang die dag voor entertainment te zorgen.
Wij mochten het kamp overgens niet in, een militaire bewapende bewaker zei dat we wel buiten de omheining mochten toekijken.
De weg naar Mae Hong Son en Pai is beter te bereiken via Chiang Mai.
We onderweg ook geen bus tegengekomen vanaf Mae sot naar Mae Hong Son.
Wel vele minivans, bussen, fietsers en scooters vanuit Chiang Mai richting Pai en Mae Hong Son.