Begin maart ga ik met de auto van Bangkok via Ayuthaya-en Sukothai naar Mae Sot. Ik ben erg benieuwd naar de weg van daar af naar het noorden naar Mae Hong Son en verder naar Chiang Mai. Moet erg mooi zijn. Wie kan me wat vertellen over de weg zelf: de staat ervan, verkeer, steil, leuke stops etc. Dank!
De weg van Mea Sot naar Mae Sariang is prima en duurt met een grote song teaw (vrachtwagentje met banken ) 6 uur.
Komende van Mae Sot aan de linker kant van de weg wonen een paar honderd duizend Birmese vluchtelingen in kampen in hutjes die daken van bladeren hebben.
Het ziet er goed georganiseerd uit en er werken ook veel NGO-ers die de backpacker nog wel eens de indruk willen geven dat zei de “echte”altruïsten zijn die uitsluitend in Thailand zijn om de mens te dienen.
Er zijn veel relaxte roadblocks van het leger die je onderweg tegen komt.
Maar die zijn er niet om een Farang met eigen auto te controleren maar voor de vele illegale Birmesen die dan uit de song taews gehaald worden .
Na het leuke rustige aan een mooie rivier gelegen Mae Sariang gaat de weg door een mooie jungle verder naar Mae Hong Song.
Na Mae Hong Song komt Pai en dan Ciang Mai.
Met name de weg na Pai is zeer bochtig maar ook heel mooi en zoals je weet rijden de Thai relaxed op deze goed onderhouden berg wegen, dus met eigen vervoer is geen probleem.
Maar dit staat ook zoals bij bijna iedere vraag op reisfora zeer uitgebreid en up-to-date in de Lonely Planet gids van Thailand.
Je kunt ook goedkoop vliegen van Mae Hong Song naar Chiang Mai dan hoef je ook deze prachtige bergstreek niet van dichtbij mee te maken en het gaat dan ook “lekker snel”
Hey, ik lees dat de route van Mae Sot naar Chiang Mai de moeite waard is. Ik wil ze in juli gaan fietsen. Hoe zit het met slaap - en eetgelegenheden onderweg? Heb je daar enig idee van?
Groetjes,
Mark