Hola,
Leuk dat je mijn eerste post op deze site hebt aangeklikt. Allereerst zal ik me even voorstellen: ik ben Jeroen Swart, 22 jaar, in juni van dit jaar afgestudeerd en toe aan iets nieuws. Twee oktober, een dag na mijn verjaardag, vertrek ik dan ook voor een jaar naar Spanje. Aangezien ik de Spaanse taal nog totaal niet machtig ben – ‘hola’, ‘como esta’, ‘hasta luego’ en verder helemaal niks -, ga ik de eerste maanden intensief Spaans studeren bij don Quijote, het grootste taleninstituut in Spaanstalige landen. Op deze website zal ik je op de hoogte houden van mijn ervaringen in het zuiden.
Afgestudeerd zijn. Dat ben je sneller dan je denkt. Kijk, het kan natuurlijk verschillen per opleiding, maar mijn vier jaren van mijn opleiding HBO-Communicatie zijn echt voorbij gevlogen. En dan krijg je van werkelijk iedereen – van je ouders tot je vrienden en van je tante tot je overburen - de vraag toegeworpen: ‘wat ga je nu doen?’ Ook zelf ga je in je laatste studiejaar maar eens nadenken over je toekomst. Dit klinkt wel heel serieus voor de gemiddelde student, maar het is echt zo. Drie opties leken mij interessant, namelijk: verder studeren, werken of reizen.
Na het ophalen van mijn diploma is dit radertje op volle toeren gaan draaien. Ook al zat ik niet op de schopstoel, want ik heb een prima parttimebaan bij een reclamebureau en af en toe scheen deze zomer ook nog eens de zon. Waarom druk maken, zou je zeggen. Dat deed ik toch, en ik focuste mij op mijn drie opties. Een soort ‘Wie van de Drie?’ dus. De ideale masteropleiding kon ik niet vinden en me nu al binden aan een vaste baan en over een jaar wonen in een ongezellige Vinex-wijk zag ik niet echt zitten. Wat wil je dan? Reizen misschien? Al jaren wil ik voor een langere tijd naar het buitenland, maar dat is er niet van gekomen. Op reis dus, maar waar, hoe en wat? Geen schapenscheren voor mij in Australië (wat misschien wel heel erg leuk kan zijn), nee, ik wilde toch wel iets leren wat ik later nog zou kunnen gebruiken.
Halverwege juli hakte ik de knoop door. Of het nu kwam door de zonnestralen, de frisheid van een koud Coronaatje op het Scheveningse strand of door de zomerse muziekklanken die uit de daar aanwezige geluidsboxen knalden; ik wist wat ik wilde doen, namelijk een jaar naar Spanje.
Waarom een jaar op avontuur in Spanje? Omdat ik zo precies kan doen wat ik wil: studeren, werken en reizen. Een drie-in-ééntje zou Cruijff zeggen. Allereerst zal ik de taal moeten leren, want zoals gezegd spreek ik nog geen woord Spaans. En dat wordt nog een flinke uitdaging, aangezien ik in Spanje werkervaring op wil doen in de communicatiebranche. Gelukkig zullen de ervaren docenten van taleninstituut don Quijote mij goed op weg helpen. Ook mijn derde wens komt in vervulling. De talenstudie vindt godzijdank niet plaats in een inspiratieloos klaslokaal ergens in ons regenachtige kikkerlandje, maar in het zonnige en bruisende Spanje zelf. Lekker op pad dus. Omdat don Quijote vestigingen heeft in meerdere steden, krijg ik nog meer het gevoel dat ik op reis ben. En Spanje is natuurlijk een ideaal land om rond te reizen, al was het maar alleen voor de boeiende historie, de rijke cultuur en het niet al te vervelende klimaat.
http://www.2and2.net/Priv/flyer-afscheidsfeest.jpg
En mijn Spaanse avontuur komt nu wel erg snel dichtbij. Over minder dan twee weken stap ik in het vliegtuig. Eerst zes weken naar Salamanca en vervolgens twee weken Madrid. In welke stad ik daarna mijn studie ga voortzetten, zie ik na die acht weken wel. Je leest het tegen die tijd wel in een van mijn nieuwe posts. Maar voor het zover is, ga ik eerst een feestje vieren met mijn vrienden. Ik zal ze toch een jaartje moeten missen.
Hasta luego!
Jeroen
Zie ook:
Afgestudeerd en dan? Naar Spanje!
Spaans leren in Spanje. Wat is je eerste indruk?
Internationale voor(oor)delen tijdens taalcursus
Naar een voetbalwedstrijd van Real Madrid!
Wil je meer lezen over mijn ervaringen in Spanje of ben je op zoek naar algemene informatie over Spaans leren? Neem een kijkje op mijn weblog:
http://tospainafterstudy.blogspot.com
Kijk voor meer info over Spaans studeren op: Spaans leren in Spanje en Mexico.