Afdingen

Beste allemaal,

Ik ben nog nooit in een land geweest waar het ‘normaal’ is dat er wordt afgedongen op de prijs van iets dat je wilt kopen. Heeft iemand tips! een mini-cursus afdingen graag? (b.v. ook hoeveel er standaard van de prijs afkan, ik heb gehoord 50-70%)

Een cursus afdingen? Zou wel wat zijn misschien, een hoop mensen hebben daar moeite mee. Vraag langs je neus weg wat ze willen hebben voor hetgeen je op het oog hebt. Sla niet meteen achterover van de schrik, want ze vragen een prijs die zo abnormaal hoog is dat je halve vakantiegeld meteen op is. Begin gewoon met 1 dinar, de verkoper verklaard je meteen voor gek en komt met een verhaal dat hij dan bankroet is en dat je hele families op die manier in de afgrond stort. Hij komt dan met een lager bedrag en jij doet ietsje op jouw bod. Bekijk voor jezelf wat je zou willen uitgeven aan het artikel en betaal ook nooit meer. Dat gaat zo een tijdje over en weer en als de man niet lager wil met zijn bod dan loop je gewoon weg. Hij komt je gegaradeerd achterna en is nog lang niet met je klaar, hij komt dan weer met een lager bod. Laat hij je wel gaan dan staat de buurman je meestal al op te wachten want die heeft heel het verhaal aangehoord en doet je meteen een lager aanbod. Betaal echter nooit meer dan wat je zelf in je hoofd hebt, meestal is dat zo rond 30% van de vraagprijs. Doe een beetje ongeinteresseeerd en laat nooit merken dat je perse het bedoelde artikel wilt hebben want dat hebben ze heel gauw door. Je moet daar een beetje handigheid in krijgen en niet bang zijn dat je te weinig betaald. Want hoeveel je ook afdingt en hoe weinig je in jouw ogen ook betaald, het is altijd te veel, anders krijg je het artikel echt niet voor die prijs die je overeenkomt mee. Het is een kwestie van gewoon doen en er een beetje handigheid in krijgen. Ik wens je er veel succes en plezier bij.

Afdingen is het leukste deel van het kopen.De 30 % die Marianna aangeeft is O.K.Wat je daarnaast ook kan doen is eerst een orientatiebezoek afleggen bij de ONATwinkel.Deze winkels vind je wel in elke grote stad.Het zijn zogenaamde "staatswinkels’gesubsidieerd dus.Vergeet echter niet de verkoper!!!Wij geven hem naast de afgesproken prijs ook altijd iets extra voor hem zelf.Denk dan tussen de 1 en 3 dinar.Net gelang het artikel wat je aangeschaft hebt kost.Geef dit niet openlijk maar los bij de handdruk die je geeft bij het afscheid en bedanken van de goede deal.
De verkoper staat daar meestal voor een schijntje de hele dag keihard te werken.terwijl de "baas "schijnbaar achteloos ergens anders aan zijn muntthee zit.Deze houd de boel echter wel scherp in de gaten.Afdingen verloopt altijd soepel zonder woordenwisseling.Belleefdheid,respect,vrolijkheid en overdrijven horen bij dit spel.Als je echter een deal begint probeer hem dan wel af te maken.Blijf niet hardnekkig bij een bod.Ga met heel kleine bedragen naar boven.Denk hierbij aan centimes of een enkele dinar.Succes en veel plezier.

Leuk al die tips. Ik doe ook ieder jaar mijn best om af te dingen. Helaas, op de een of andere manier lukt het mij nooit. Zal me er toch eens in gaan verdiepen en de tips die hierboven staan ter harte nemen. Wie weet sluit ik ooit nog eens een goede deal.

Hallo,

Afdingen zal niet meevallen als ik dat zo lees hier. Maar wat zijn nou de souvenirs die je daar moet kopen, wat is er goedkoop en de moeite waard? Wat moet ik echt meenemen wat heel specifiek is voor Tunesie en voor Djerba?

Vr. Gr.
Harry

Hoi Harry,

Afdingen moet je zien als een sport, je wordt er ook steeds handiger in.
Wat betreft de souvenirs uit Tunesie en Djerba. goud en zilver kun je er vrij goedkoop kopen, je betaald meestal alleen de waarde ervan en niet het arbeidsloon van de sieraden. Verder veel handbeschilderd aardewerk, en op Djerba het aardewerk van Guellala dat wordt gebakken van rode leem. Verder de drankjes zoals Thibarine (een dadellikeur) en Boukha (een vijgenlikeur) en heeel erg lekker. Ook komen de meeste mensen thuis met een zandroos die je vooral in het zuiden erg veel ziet. Kijk maar eens om je heen, je komt vast wel iets leuks tegen, en je weet het, goed afdingen anders ben je echt heel erg duur uit.

Groetjes,
Marianna

Hallo,

Ik had voor mijn vakantie hier even rondgesnuffeld en dit forum ter harte genomen.
En het is me gelukt om voor een asbak waar men 20 dinar voor vroeg maar 2 dinar te betalen. Goed he??
Mischien nog wel te veel maar ik vind het toch knap van mezelf.
Dus bedankt voor de tips hier, het heeft geholpen.

Groetjes,
Gijs

Hallo Gijs,

Goed gedaan hoor, je hebt niet te veel betaald voor je asbak.
Zie je wel je moet gewoon je poot stijf houden met dat afdingen.
Wel hoop ik dat je niet het woord asbak daar hebt gebruikt, anders zullen ze je daar wel raar hebben aangekeken.
Ik neem aan dat je weet wat de betekenis van het woord asbak is in het arabisch?
Zo niet dan maar even mailen.

Groetjes,
Marianna

:o hallo ik had dus wel het woord asbak gebruikt
en er werd luidkeels gelachen om me
pas toen ik hoorde wat het woord betekende in het arabish
kon ik er hartelijk om mee lachen trouwens het goud zou ik in
tunesie niet zo snel kopen het bladerd snel af
verder is sousse een prachtige en erg vriendelijke badplaats groetjesmirjam

Hallo Mirjam,

Ja, dat woord asbak is en blijft natuurlijk iets waar of om gelachen wordt of waar men heel vreemd van opkijkt. Inmiddels is men er in de toeristen zone’s wel aan gewend maar het blijft altijd afwachten hoe men reageert.
Wat ik wel vreemd vind is dat je zegt dat het goud afbladerd. Ik vermoed dus dat je ook geen echt goud hebt gekocht. Ik heb daar tenminste nooit last van gehad en iets wat massief is kan ook niet bladeren. Er staat altijd een merkje in gouden en zilveren sieraden dus daaraan kun je zien wat je koopt. Er hangt als het goed is ook een kaart in de winkel met de merken daarop en de prijs per gram,die verschillen namelijk, je hebt 14 en 18 karaats goud. Ik heb al jaren een gouden kettinkje en nergens last mee, ook niet met het zilver. Ik vermoed dus dat je iets van double hebt gekocht, nu maar hopen dat je er niet te veel voor hebt betaald.

Groetjes,
Marianna