Binnenkort gaan we 2 weken naar Kusadasi. Het wordt onze eerste keer in Turkije. Nu lees ik aandachtig alle tips en ergernissen van mede forum bezoekers over opdringerige verkopers. Nu wil ik geen gemakkelijke prooi voor ze zijn. Afdingen zijn we namelijk in Nederland niet gewend. Wie heeft tips! en over welke marges en percentages praten we dan.
Ik ben van plan te kopen: (namaak) kleding, (lederen)tassen en jassen, en goud.
Is het kwaliteit van Goud in Turkije betrouwbaar?.
Het goud is opzich van goede kwaliteit, maar kijk wel uit dat je het bij een goede juwelier koopt!!
Afdingen, begin altijd eerst met de helft, en dan gewoon je poot stijf houden!!! Ik heb zelf een badjas van €45,- voor €20 gekregen… Gewoon weglopen als ze niet willen dan niet, genoeg andere winkels… Als ze willen verkopen komen ze wel achter je aan!! Niet te snel toegeven, en maak je niet druk als ze zeggen, je bent gek… Voor jou genoeg andere winkels hoor!
Oh ja… Je weet dat je het eigenlijk niet mag invoeren… Nep kleding enzo is eigenlijk verboden… Neem dus niet teveel mee, en haal de kaartjes eraf, en stop het desnoods tussen je vuile was!! Als ze je op schiphol pakken, dan zal je het moeten inleveren, en je krijgt nog een boete ook!!!
Je moet inderdaad uitkijken met invoeren.
Toen ik een paar jaar geleden voor het eerst naar Turkije ging heb ik me helemaal dol geshopt.
Bij de douna werden we eruit gepikt (ik keek toch echt heel onschuldig :rolleyes: ) en we moesten de koffers openmaken.
Alles zat gewoon nog in de plastic tasjes waarin ik het had gekocht dus het was overduidelijk. Gelukkig kregen we alleen een waarschuwing.
Dat afdingen krijg je snel genoeg door, een kwestie van proberen hoever je kan gaan.
Het is namelijk ook erg afhankelijk van of je in het voor- hoog- of naseizoen gaat. In het naseizoen geven ze wat sneller mee is mijn ervaring.
Inderdaad, zat andere winkels die waarschijnlijk precies hetzelfde verkopen, dus gewoon weglopen als je het nog te duur vind.
Ze hebben wel altijd een minimum bedrag, lager dan dat bedrag gaat geen enkele verkoper. Heb het ooit geprobeerd met een leuk shirt bij verschillende verkopers, maar het lukte me bij geen enkele om lager te komen.
Ik doe ook altijd heel ongeïnteresseerd, als je al laat blijken dat je iets heel graag wilt hebben wordt het ook moeilijk om af te dingen.
DIDI: heb je wel alles in moeten leveren, of mocht je het meenemen?? Ik ben er gelukkig nog nooit uit gepikt… Ik heb altijd standaard, tassen en prada schoenen enzo bij me… hehe
Ik denk dat die douanier in een goeie bui was want ik hoefde gelukkig niets in te leveren. We zijn er echt goed vanaf gekomen.
Kwam natuurlijk omdat ik zo onschuldig keek, en met een pruillipje…hihi
Ja grappig is dat, in het vliegtuig terug naar Nederland zit je tussen allemaal mensen die Prada, Von Dutch en weet ik veel wat nog meer dragen.
“Nee hoor, heb ik echt niet gekocht in Turkije, had ik al…”
Ja hoor!!! hihi…
Dat is inderdaad heel erg grappig om te zien. Mijn vriend en ik hadden ook allebei al kleren aangetrokken die we daar gekocht hadden en iedereen zag je in dezelfde shirtjes. Hahaha heb me rot gelachen. Wij hoefden koffers niet open te maken maar de mensen voor ons wel, terwijl die niets aanhadden van nepkleren.
Thanx, voor jullie tips. ik zal proberen om minder geinterreseerd te doen tijdens voor het kopen en mijn poot stijf houden. Het is immers nep!
En tijdens de terugvlucht inderdaad al wat neppers aandoen .
ik heb juist bij het reisbureau te horen gekregen dat je JUIST NIET de neppers aan moet doen bij de terugreis, en dat vind ik eigenlijk wel logisch klinken, dan zien ze bij de douane toch dan dat je interesse hebt in (nep)merkkleding en dan hebben ze dus des te meer reden om je aan te houden en je koffers te doorzoeken.
ik ben zelf dit jaar 3 keer in turkije geweest, nooit controle gehad, nooit iets aangehad tijdens de terugreis, en het meeste in mn handbagage gedaan.
kaartjes eraf, het tijdens je vakantie dragen dat het " al gedragen" eruit ziet.
Maar dan nog een vraag, ik hoor wel van mensen die eruit gepikt zijn en gecontroleerd zijn enzo, maar die hebben altijd alleen een waarschuwing gehad! nooit een boete
iemand misschien ooit ECHT een boete gehad? of is het alleen maar BLUF bij de douane???
en de kwaliteit van goud is super, ik heb nu 2 turkse ringen om en niks om aan te klagen en ERG GOEDKOOP ook.
ze maken bij de juweliers alles wat jij je kan bedenken!
Ik hoor jullie allemaal over merkdingen en allerlei dingen die goedkoper zijn in.
Maar wat is er dan zoal goedkoper te krijgen in Turkije.
Wij gaan woensdag de 17e weg, en we zitten in de buurt van Antalya en het lijkt het me dat je daar wel kan shoppe :rolleyes:
Tasjes, schoenen, kleding, leer, sieraden.
Maar let op he? Al die zogenaamde merkkleding is NEP!
Vorig jaar zag je heeeeeeeeel veel kleding van Von Dutch en tasjes en schoenen van Louis Vuitton. Zal dit jaar ook nog wel zijn.
Het barst ook van de sieradenwinkeltjes, ringetjes, oorbellen, armbandjes, kettingen.
Ze gooien dan dat sieraad op een weegschaaltje en aan de hand van het gewicht noemen ze dan een prijs.
Verkijk je daar niet op, want ze weten het heel mooi te brengen.
Dat het echte steentjes dit en dat zijn, niet dus! Nep!
In Nederland kun je dezelfde soort sieraden voor veel minder kopen.
als je toerist bent zou het kunnen dat ze je oplichten, maar wat je ook kan doen, als je echt interesse hebt in goud, is gewoon aan iemand van je hotel of het restaurant waar je eet vragen of zij je meenemen naar een goede goudsmid.
Turken zijn vaak erg behulpzaam, en je sluit ZO vriendschap me ze!
en ze doen het graag.
ach kijk, zo lang je niet met een koffer vol cd’s of ladingen horloges terugkomt doen ze niet zo heel moeilijk, maar zodra ze een vermoeden hebben dat het om “handel” gaat ben je wel het haasje…
anyway…altijd uitkijken met die nepzooi…en dan nog…zo geweldig vind ik de kwaliteit van de meeste nepkleding niet, schoenen gaan snel stuk, t-shirts worden lelijk na een paar keer wassen…maarja wat wil je heh
ik zeg toch ook “de meeste” dan heb jij gewoon mazzel met je Diesel spulletjes gehad, als je alleen al voelt aan de t-shirts bijv. dan zul je merken dat de meeste shirts flinterdun zijn…niet echt lekkere kwaliteit dus
en van Diesel hebben ze ook heel veel Outlet spul daar, dus het kan zijn dat je gewoon echte Diesel-kleding hebt gekocht…