Hoi,
Ik weet dat het gebruikelijk is om af te dingen in China. Maar is het ook gebruikelijk bij hostels, taxi’s etc. Of alleen op de markt? Kan iemand me hier meer over vertellen?
Thanks,
Gerard.
Hoi,
Ik weet dat het gebruikelijk is om af te dingen in China. Maar is het ook gebruikelijk bij hostels, taxi’s etc. Of alleen op de markt? Kan iemand me hier meer over vertellen?
Thanks,
Gerard.
Voor taxi’s is het heel gebruikelijk om af te dingen, ja.
Bij hostels heb ik het alleen geprobeerd wanneer ik ergens meerdere nachten bleef, maar zelfs dan niet altijd.
En verder heb ik altijd geprobeerd af te dingen op dingen waarvoor je eigenlijk niet zou moeten betalen, maar waarvoor mensen wel geld willen, bv bagage in de bus. (Twee tassen, net zo zwaar, bijna net zo groot, de een is gratis, de ander niet. Dan probeer je de prijs dus omlaag te krijgen… Maar ja, als er maar een bus per dag gaat, heb je niet altijd zin om op devolgende te wachten…)
Jenny
Voor taxi’s is het voor zover ik weet juist niet gebruikelijk af te dingen, hooguit wellicht wanneer je vooraf de prijs afspreekt, anders betaal je gewoon wat er op de meter staat. Het is zelfs een van de weinige plaatsen in China waar een kleine fooi gebruikelijk is. Overigens moet je het binnen de steden wel heel erg bont maken wil je op serieuze bedragen uitkomen, een rit in Beijing van het Beihai-park te noordwesten van de verboden stad naar ons hotel vlakbij de Tempel van de Hemel kostte me in de avondspits weliswaar bijna een uur, maar ook slechts 2 euro.
Met hostels heb ik geen ervaring, ben alleen twee keer met een georganiseerde reis meegeweest waarbij alles al geregeld was. Wel heb ik een aantal keren de kamer verlengd tot 18.00 uur, als je dan laat merken dat je de prijs daarvoor wel pittig vind wil er nog wel eens een scherpere prijs volgen. Er is blijkbaar dus wel wat speelruimte, dus je kan het altijd voorzichtig proberen.
En als het om souvenirs gaat: spijkerhard afdingen. Kan wellicht als rijke westerling soms wat genant zijn, maar er kan in de meeste gevallen gewoon tenminste 70% van de prijs af. Het meest extreme bij m’n laatste vakantie waren een stel chopsticks (overigens erg lelijk, maar het wordt op een gegeven moment gewoon een spelletje), vraagprijs RMB 20 per setje, uiteindelijk kreeg een pak van 10 setjes mee voor RMB 10…
Ik heb het uiteraard over taxi’s zonder meter (ja, die heb je buiten de grote steden), bij metertaxi’s ding ik ook nooit af ![]()
Voor taxi’s enzo is het inderdaad niet gebruikelijk om af te dingen. Evenals bagagedragers. In winkels is het wel gebruikelijk, mits er er geen bordje staat met de prijs.
Ik moet wel zeggen dat ik samen met anderen in een taxi zat en een ‘fixed price’ bedwongen. Dus het kan wel, maar is niet gebruikelijk.
Bij hotels kan je buiten het hoogseizoen prima afdingen. vriendelijk vragen naar een ‘discount’ en ze gaan vaak al een stuk naar beneden. als je meerdere nachten blijft valt er inderdaad ook vaak wel wat te ritselen.
Op een gegeven moment ben je BLIJ met een taxi met een meter, omdat je dan geen gezeur krijgt over wat je moet afrekenen. Fietstaxi’s en tuktuks zijn vaak duurder dan de auto’s en de drivers proberen je een poot uit te trekken.
Dan geldt de afgesproken prijs plotseling voor één persoon ofzoiets of ze dachten dat je ergens anders (dichterbij) moest zijn. Dat heb ik verschillende keren meegemaakt, dus op een kaart met pen aangeven waar je wilt zijn en de onderhandelingen op papier doen.
In de steden zijn de tuktuks wel sneller door de files heen - dat is ook nog een overweging.
Als het tot onenigheid komt zeg dan dat ze de politie maar moeten bellen - dat doen ze zeker niet en dan kiezen ze eieren voor hun geld.