ik hoop dat iemand mij met deze vraag kan helpen/advies kan geven.
20 Oktober as vertrek ik naar Ecuador om daar de eerste weken van mijn reis vrijwillig te gaan werken op een kinderdagverblijf.
Nu heb ik van mijn tandarts een grote zak met kindertandpasta (samples) gekregen, kleine tubes dus! Het zijn er een stuk of 50.
Nu kom ik er echter niet achter of dit toegestaan is om mee te nemen?
Uiteraard niet in de handbagage… Maar zou dit in mijn backpack mogen?
Ik probeer de douane te bereiken maar dit lukt helaas niet goed.
Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand mij verder helpen?
Wat geldt algemeen.De douane kijkt of het aantal goederen wat je meeneemt juist is en,belangrijk!,of dit mogelijk comercieel door verkocht(gaat) worden in Ecuador.Als jij bijv.aankomt met 300 tubes tandpasta in je koffer,en dit komt eruit bij controle.Dan gaan ze er logischer wijze vanuit dat dit door verkocht gaat worden in Ecuador.Jij moet dan de import heffing erop betalen + boete.
Je kan overigens hier net zo als in Nederland,allerlei soorten pasta kopen,gewoon in elke supermarkt/kleine winkeltjes.Colgate is heel bekend hier.
Zo nu concreet.Neem aan dat jiij hier maar 90 dagen blijft en dat de hoeveelheid pasta in die periode beperkt blijft tot 5 kleine tubes.(Dit zou de redenering zijn van de douane).En daarna?Wie weet.
Persoonlijk zou ik de tubes de komende jaren gewoon zelf opmaken en hier tandpasta kopen.
het gaat er juist om dat de tandarts deze gratis mee geeft.
Ze zullen geen geld sponsoren voor ter plaatste tubes tandpasta te kopen.
Daarbij zijn het mini tubes (voor uit te proberen/samples) en zijn er zo’n 50.
Ik had zelf ook al gedacht dat het problemen zou opleveren vanwege het import-verkoop.
Maar omdat het samples zijn + maar zo’n 50stuks had ik eigenlijk gehoopt dat het toch zou kunnen.
Hoe groot schat jij zelf de kans dat ze je er voor controle uithalen?Zullen ze zich dan druk maken over 50 kleine tubes?Meer kan ik er ook niet over zeggen.
Hoop dat je een leuke (werk)vakantie in Ecuador zal krijgen.