Ik zal half juli de regio van Chachapoyas bezoeken. Ik reis per bus vanuit Lima via Cajamarca en Celendin, en ga terug via Piura. Mijn doel is in de eerste plaats Kuelap te bezoeken, verder Revash en Leymebamba. Ik reis in mijn eentje. Ik ben geen liefhebber van groepsbezoeken en ben een stadsmeisje, dus geen buitengewone wandelaar of klimmer. Ik ben op zoek naar praktische informatie die ik niet geheel en al in resigidsen vind. Wie kan mij helpen?
(1) Uit de reisgidsen begrijp ik dat Kuelap vanuit Pueblo Maria 2-3 uur
lopen is op een vrij vlak pad. Kan je dit veilig alleen doen? Kun je in
Pueblo Maria slapen?
(2) Vanuit Tingo gaan collectivos naar de ingang van Kuelap. Hoe lang
is het daarna lopen of klimmen? Kun je in Tingo slapen?
(3) Hoe makkelijk is Revash te bezoeken, en kan dit apart vanuit Tingo
of Pueblo Maria, of vanuit Kuelap op één dag?
(4) Hoe duur en goed zijn tours vanuit Chachapoyas, en heeft iemand een
aanbeveling? Vorig jaar kreeg ik een aanbod van 250$ wat ik teveel vind.
Een maand of zes geleden kwam ik in de middag met de bus in Chachapoyas aan. Ik heb toen bij een bureautje op de Plaza geregeld dat ik de volgende ochtend (met nog een paar mensen) met een auto naar Kuelap gebracht zou worden, daar een rondleiding zou krijgen en daarna weer met dezelfde auto terug zou gaan. Ik ben overigens op de ter
ugweg in Tingo uitgestapt om te proberen vandaar vervoer naar Leymebamba te krijgen. Dat is ook goed gelukt. Dat bezoek aan Kuelap heeft me niet meer dan zo’n US$30 gekost (ik ben het bedrag vergeten, het kan dus niet veel geweest zijn). Ik vertel je dit om je te laten weten dat het een stuk goedkoper kan dan het bedrag dat jij noemt. Het was overigens wel laagseizoen. http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/
Als je niet enorm van het wandelen bent, zou ik - net als HH en ook ikzelf gedaan hebben - ter plekke in Chachapoyas bij een van de tourbureautjes een goedgkope dagtrip naar Kuelap boeken. Je wordt dan per minibus ernaartoe gebracht, een gids verzorgt een rondleiding en je wordt weer teruggebracht (lange ritten overigens). Kost echt bijna niets daar!
Ik woon in Celendín en de jaarlijkse feesten beginnen precies half juli. Normaal gesproken (je weet het hier nooit) zijn er op 14 en 15 juli castillos op de Plaza, een soort van bamboe vuurwerkconstructies, met allerlei kleuren en bewegende zaken eraan. Meestal wel de moeite waard, zeker als je het nog nooit gezien hebt.
Op 16 juli is er een processie, waarvoor er altaartjes door de stad gemaakt worden en vaak ook versieringen van gekleurd zaagsel op de grond. Ik weet niet hoe je in je tijd zit, maar er komen nauwelijks toeristen en het is lekker traditioneel.
Volgens mij kun je veilig vanuit Maria naar Kuelap lopen, maar ik zou zelf ook voor de optie kiezen om er met een georganiseerde tour vanuit Chacha naar toe te gaan. Volgens mij is het nog steeds niet zo vloeiend om zelf met openbaar vervoer daarheen te reizen. Naar Tingo wel trouwens, vanuit Chacha en Leymebamba, zelfs vanuit Celendín gaat er wel vervoer heen. Mogelijk is er trouwens minder vervoer op de 16e vanuit Celendín, maar ook dat weet je maar nooit, ligt er net aan wie zin heeft die kant op te rijden. In Maria heb ik gehoord dat er minstens 1 overnachtingsplek is, maar volgens mij is dat bij een plaatstelijke familie, ik geloof niet dat er een hostal is. In Tingo (beneden aan de grote weg) wel. Vanaf de ingang van Kuelap hoef je nauwelijks te lopen.
Revash ken ik zelf niet.
In Chacha is er Hostal Revash (eigenaar Carlos Burga) op de Plaza, die tours organiseert, heb geen prijzen bij de hand, maar geloof echt niet dat die 250$ kosten. Een vriendin van me, Peruaanse, spreekt klein beetje engels heeft een café in Chacha, Fusiones heet dat, ook de homepage www.nuevoscaminostravel.com hoort daarbij, die bieden ander soort tours, maar misschien kan ze je aan info helpen.
In de buurt van Chacha heb je nog Gocta, de waterval, ken ik zelf niet. Pueblo de los muertos, vond ik wel aardig, een grot, Kiocta, in Leymebamba mooi modern museum. Op mijn homepage http://www.celendinperu.com staat ook info over het noorden, met ook wat foto´s uit die buurt.
Oja, wat betreft de feesten in Celendín, er komen vrijwel geen buitenlandse toeristen, wel veel Peruanen, dus hostals enzo zitten stuk voller dan anders die dagen (tussen 14 juli en 3 augustus ongeveer, grootste drukte vanaf 28 juli)