Van wat ik op internet tegenkom over Adelaide, spreekt het me niet per definitie aan (niet zoals Melbourne dat doet). De hoofdvraag van dit bericht is dus eigenlijk: **wat is er in Adelaide te doen wat we echt moeten zien/meemaken? **
Voordat we naar Adelaide gaan hebben we Melbourne en Tasmanie al gezien, maar de tijd die we daar hebben kunnen we niet aan surflessen besteden.
Adelaide is de voedsel en wijnhoofdstad van Australië De stad is niet alleen mondain, maar ook levendig en leuk.
De stad telt ruim een miljoen inwoners en bezit de grootste restaurantdichtheid van de grote steden van Australië. De meeste attracties liggen in de centrale voetgangerszone van anderhalve vierkante kilometer. De reputatie van saaiheid van deze stad van de kerken is bepaald niet juist.
**HOOGTEPUNTEN
**
Aan het North Terrace vindt u het South Australian Museum en een aantal prachtige kolossale gebouwen. Iets verderop ligt de Botanic Garden en daar weer achter het National Wine Centre of Australia met wijnen uit meer dan vijftig wijnbouwgebieden, waarvan u sommige kunt proeven.
Het Adelaide Festival Centre ligt aan de King William Road en aan de overkant van de rivier liggen de neogotische St. Peter’s Cathedral (1904) en de Adelaide Oval, het cricketstadion. In de Rundle Mall vindt u bloemenstallen, warenhuizen, winkelpassages, cafés en enkele goede restaurants.
Misschien heb je deze site al bezocht, daar staat veel [links naar Adelaide en omgeving.
Moet een beetje je interesse hebben, maar niet ver buiten Adelaide ligt de Barossa Valley. Dit is een schitterend wijngebied. Je kunt vanuit Adelaide diverse tours boeken. Je kunt ook zelf rijden, is goed te doen, alleen moet je dan de hele dag die lekker ewijn uitspugen… :vak02:
In Belgische krant De Standaard een artikel van freelance journalist Dieter Moeyaert over zijn bezoek aan Adelaide:
Adelaide, een vrome stad die plezier leerde maken
Op zijn rondreis door Australië bleek Adelaide de meeste verrassingen in petto te hebben voor Dieter Moeyaert. Hij vertelt u waarom de Australische stad op zijn best is in maart.
Vraag me niet hoe, want ik ben er ook maar stoemelings op gebotst – dat is de manier waarop mijn reizen meestal lijken te verlopen – maar aan Adelaide heb ik enkele van mijn beste Australische herinneringen overgehouden.
Ik was er in maart, *Mad March *in de volksmond, wanneer de godsvruchtige bevolking van deze *City of Churches *– een bijnaam die de stad verdiende omdat het niet minder dan 531 kerken telt – collectief uit de bol gaat. Op de één of andere manier weet Adelaide in die maand een overvloed aan sportwedstrijden, culturele festivals en gastronomische evenementen te persen, wat het een dynamiek geeft die ik nergens anders in Australië heb gezien.
Pruisische en Silezische Lutheranen, Schotse protestanten, getuigen van Jehova, Joodse christenen, tot de Afghaanse kamelendrijvers toe: allemaal hebben ze in Adelaide een eigen gebedsplaats. De stad was in het midden van de negentiende eeuw één van de eerste plaatsen ter wereld met godsdienstvrijheid, en dat trok religieuzen van allerlei pluimage aan.
Gaaf dat je naar Adelaide gaat! Toen ik aan het reizen was in Australie trok het me ook niet heel erg aan en ben ik er dus ook niet naartoe geweest. Volgende keer dat ik er ben zou ik het zeker wel doen. Op de een of andere manier trekt het me nu wel aan. De hoogtepunten van mijn reis waren absoluut Sydney in Melbourne. Voor als je in Melbourne bent heb ik nog een leuke tip. Toen ik er net aankwam heb ik een fietstour gedaan met Baja Bikes. Dat vond ik echt een topmanier om de stad te leren kennen en zo leer je ook nog wat andere Nederlanders kennen. De gids was namelijk ook Nederlands. Ik ben verder erg benieuwd met wat voor tips van Adelaide je voor mij terugkomt! Hoor het dan graag