Aardbevingveilige gebieden

In Nieuw Zeeland komen nog wel eens aardbevingen voor, waaronder ook zware. Ik neem aan, dat er in Nieuw Zeeland ook wel plekken zijn waar men veel minder kans heeft op zware aardbevingen. Welke plekken zijn dat?

Ik heb mij laten vertellen dat je overal kans heb op aardbevingen. Zware aardbevingen komen t meest voor rondom Christchurch Wellington en Gisborne. Maar bij een zware zoals laatst konden mensen in sommige gebieden van Auckland 'm zelfs voelen. De minste kans is alles vanaf de Coromandel en erboven denk ik.

Sent from my Nexus 5X using Wereldwijzer mobile app

Op en bij het Noordereiland vindt men vulkanische gebieden, b.v. Rotorua en omgeving, Rangitoto Island, Mount Taranaki/Egmont, White Island. Tongariro. Het Zuidereiland is anders van geologische samenstelling. Daar is minder of nauwelijks sprake van vulkanisme. Vreemd vind ik daarom, dat de laatste 2 zware aardbevingsseries juist op het Zuidereiland zijn gebeurd, namelijk in/bij Christchurch en Kaikoura. Hoe is dat te verklaren?

En waarom zijn Coromandel Peninsula, Great Barrier Island, enz. het meest veilig?

De scheiding van de pacifische en de Australische plaat loopt ong over de hele lengte van NZ

Sent from my Nexus 5X using Wereldwijzer mobile app

Als dat zo is, dan zou er op het Zuidereiland ook veel vulkanisme moeten zijn. B.v. Mount Cook zou dan een grote vulkaankegel kunnen zijn, enz. enz. Of zie ik dat verkeerd?