Aantal dagen Ushuaia

Hallo,

Begin augustus land ik in Ushuaia om vanaf daar in zo’n drie weken naar boven te trekken richting Mendoza. Omdat het daar dan natuurlijk hartje winter is en waarschijnlijk verschrikkelijk koud, vroeg ik me af hoeveel dagen het leuk is om daar te zijn en voor hoeveel dagen daar echt iets te zien of te doen is, voordat ik verder reis.

Groetjes, Astrid

Qua kou valt het eerlijk gezegd wel mee in Ushuaia tijdens de winter. Het is niet zo dat het er 20 graden vriest bijvoorbeeld. Maar in de winter leeft Ushuaia van de wintersport (Cerro Castor) en betaal je overal de hoofdprijs. Ik zou dus zeker van tevoren onderdak proberen te regelen. Qua excursies is het wat schaars in de winter, maar als je van skiën/snowboarden houdt kan je je er uiteraard een paar dagen prima vermaken. Trekt dat je niet zo, dan heb je aan 3 dagen wel genoeg denk ik.

Hoe wil je overigens verder reizen vanuit Ushuaia? Want het is maar de vraag of wegen begaanbaar zijn en of het pontveer vaart. Handiger is dan om te vliegen naar El Calafate, wat nog “redelijk” betaalbaar is. Hoewel dat in augustus ook wel flink duurder zal worden.

Inderdaad zou ik het op drie dagen houden, in ieder geval het nationale park Tierra del Fuego bezoeken en misschien nog een estancia. Toch ben ik ook wel nieuwsgierig waarom je juist in de winter Ushuaia wilt aandoen, in mijn beleving is een bezoek aan het midden- en noorden van Argentinië logischer en interessanter…sterker nog, wij hebben in die winterperiode (juli-aug) altijd klanten voor het midden en noorden, nooit voor het zuiden…ben je een fervent wintersportster misschien? Want dan zijn ook Bariloche en Mendoza zeer zeker interessant…

groet,

Jan

Hoe zou dit zijn in de zomer? Ik ga er over 2 weken naar toe en ivm vliegtickets wil ik ongeveer uitrekenen hoeveel tijd ik er wil door brengen. Ik wil ook nog naar Torre del Paine. Is 5 dagen genoeg? Of moeten het er meer zijn, want ik heb opzich tijd genoeg.

Groetjes,

Maarten

In de zomer heb je veel meer mogelijkheden, maar de meningen over Ushuaia/Tierra del Fuego zijn nogal verschillend. Het lijkt er vaak op dat mensen het óf geweldig vinden, óf het een overhypte stad vinden. Persoonlijk ben ik gek op dit deel van Argentinie, maar dan vooral op de directe omgeving buiten Ushuaia, de stad zelf is niet zo bijzonder. Onze standaard “bouwsteen Vuurland” heeft 4 dagen, waarvan 2 met excursies (de boottocht over het Beaglekanaal en een bezoek aan het Nationaal Park inclusief lunch en kanotocht). De diverse excursiemogelijkheden zijn:

• Nationale Park bezoeken, al dan niet georganiseerd (bijvoorbeeld met een kanotocht en een trekking)
  • De onvermijdelijke boottocht over het Beaglekanaal (maar zeker de moeite waard)
  • Een 4x4 excursie naar Lago Fagnano en Lago Escondido, eventueel ook met kanotocht
  • Trekking (georganiseerd) naar Glaciar Ojo de Albino of naar Laguna Esmeralda
  • Meerdaagse trekkings in de directe omgeving (georganiseerd, met campeermateriaal)
  • In de avond de bevers observeren
  • Zelf wandelen richting Glaciar Martial, een stevige trekking met een fenomenaal uitzicht over de baai en de stad
  • Bezoeken van Estancia Haberton en de pinguinkolonie daar in de buurt
  • Een rondje (9 holes) golfen op de meest zuidelijk gelegen golfbaan ter wereld (inclusief de lastige wind)

Als je naar Torres wilt daarna, is het zeker de moeite om de bus te nemen via Punta Arenas en Puerto Natales.

Hartstikke bedankt voor je uitleg. Ik heb mijn plan iets aangepast, ik ga nu dit doen:

Bariloche (5 dgn)
El Chaten (2 dgn)
El Calafate (3 dgn)
Torres del Paine (geen idee, is 4 genoeg?)
Ushuaia (7 dagen, zeker ietwat veel?)

En daarna vlieg ik weer naar Rio Gallegos. Vanuit Torres del Paine ga ik snel terug naar het vliegveld van El Calafate om zo een vlucht te pakken naar Ushuaia. Is dit denk je een mooie tijdsbesteding of zou je het anders doen?

Groetjes,

Maarten

Hoe wil je van Bariloche naar El Chaltén reizen? Overland is dat namelijk bijna 2 dagen :slight_smile: Ofwel, het ligt nogal uit de route. In Torres kan je zeker 4 dagen doorbrengen als je van trekken houdt. Je kan bijvoorbeeld refugio Torre Norte of Torre Central als basis aanhouden, maar je zou ook de W-trekking kunnen gaan lopen, van refugio naar refugio. Tel er dan een dagje bij op voor de zekerheid. Een week Ushuaia is inderdaad wel wat veel, misschien kan je een dagje extra El Chaltén toevoegen, ook zeker de moeite waard voor wandelliefhebbers.

Vanuit Torres moet je eerst terug naar Puerto Natales om daar de bus naar El Calafate te nemen. Dan ben je waarschijnlijk niet op tijd voor de vlucht naar Ushuaia. Als het nog allemaal open staat zou ik eerst Ushuaia doen, dan met de bus naar Puerto Natales/Torres del Paine, dan doorsteken naar El Calafate en El Chaltén. Hoe je Bariloche er dan nog in wil opnemen wordt lastig :slight_smile:

Okee, nieuw plan. Ik skip El Chatén, want het is leuk om te lopen maar lopen kan je overal doen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook heel erg mooi maar vliegen is zo veel handiger en Torre del Paines is ook heel mooi om te wandelen/trekken. Is dit realiseerbaarder?

Bariloche - El Calafate met vliegtuig.
El Calafate verblijf ik een tijd, dat is mijn basis om naar Torre del Paine te gaan om te gaan trekken.
El Calafate - Ushuaia met het vliegtuig, verblijf daar een tijd om rustig al het moois te zien.
Ushuaia - Rio Gallegos met het vliegtuig.

Vanuit Rio Gallegos vind ik mijn weg wel weer. Hoe is dit plan zo? Heb gekeken en vliegen kan allemaal, is misschien wat duurder maar 30 uur in de bus zitten vind ik echt teveel. Zo pak ik alles mee behalve El Chatén, kan ik trekken en nog naar Ushuaia toe. Lijkt me mooi.

Er worden neem ik aan ook georganiseerde tochten gehouden in Torres, want dit zou de eerste keer zijn dat ik een trektocht ga maken en verdwalen heb ik weinig zin in, of moet ik het anders zien?

Sorry voor de zoveel vragen maar het is gewoon een beetje gehannes daar in het onderste gedeelte van de wereld, als je nu iedere dag een vliegtuig kon pakken was het anders maar je moet nu alles vast prikken, maakt het iets omslachtiger.

Lijkt me prima zo. Torres kan je goed in je eentje doen overigens, ook als nieuweling :slight_smile: Sowieso is het in januari vrij druk, dus volg de rest van de mensen zou ik zeggen. De W-trek is wel af en toe aan de zware kant, maar ook voor onervaren wandelaars te doen. Als je op safe wilt spelen kies je voor een “vaste” refugio (bijv. Torre Central of wellicht refugio Grey) als uitvalsbasis. Je kan veel info vinden op www.Torresdelpaine.com en www.fantasticosur.com. Have fun!

Top, hartstikke bedankt, ga ik het zo plannen.

De reden dat ik rond deze tijd in Ushuaia ben, is dat ik in april start in Buenos Aires met een cursus Spaans voor een maand, daarna met mijn zusje Mendoza, Cordóba, Salta, Iguazu en Uruguay aandoe (zij heeft het Zuiden namelijk al bezocht in februari/maart). Dan in juli voor drie weken naar Peru ga en vanuit daar in augustus naar Ushuaia vlieg (goedkope vlucht omdat ik uit vanuit Lima doorvlieg naar Ushuaia). Ik vond dat dit deel niet mocht ontbreken in mijn reis, jammer dat het daar dan winter is, maar qua planning was dit de enige mogelijkheid, aangezien ik 12 september weer terug naar Nederland ga.

Laat tzt nog even weten hoe je het vond Astrid! Persoonlijk vind ik Ushuaia en omgeving in de winter prachtig, maar smaken verschillen natuurlijk :slight_smile: