Voorafgaand aan een rondreis wil ik mogelijk eerst acclimatiseren in San Jose zelf, zonder direct door te reizen.
Hoeveel dagen heb ik minimaal nodig om San Jose te leren kennen en als basis te gebruiken voor 1 of meerdere dagtrips?
Johan
Voorafgaand aan een rondreis wil ik mogelijk eerst acclimatiseren in San Jose zelf, zonder direct door te reizen.
Hoeveel dagen heb ik minimaal nodig om San Jose te leren kennen en als basis te gebruiken voor 1 of meerdere dagtrips?
Johan
San José is niet echt bijzonder. De enkele bezienswaardigheden zijn het nationaal theater,
het goudmuseum en het jademuseum. Ook leuk om te bezoeken is de overdekte markt.
Je kunt dit makkelijk in 1 dag bezoeken.
Johan
www.costaricaopmaat.nl
nou, er zijn zoveel mooiere plekken om bij te komen. De schok zal heus niet zo groot zijn dat je dagen moet bijkomen. Een nachtje goed slapen en dan de volgende dag op pad naar het eerste avontuur, bijvoorbeeld aan de caribische kust. Daar kom je al snel op temperatuur.
Veel plezier!
Via Wereldwijzer app
Het is toch de hoofdstad van een land, dan vind ik dat je ook een indruk van de stad moet kunnen krijgen en een museum, park, markt, het straatleven en dergelijke moet ondervinden. En ik las over een dagtour naar een vulkaan. Dus schat ik in wel minsten 2 volle dagen te kunnen vullen. Het lijkt me dat tour organisaties weinig aandacht aan deze stad besteden. Kennelijk is ‘alles’ elders te vinden, maar ik ben geen toerist, ik ben een reiziger en wil: een land, cultuur en inwoners enigszins leren kennen.
Johan
Er worden diverse dag of halvedag excursies georganiseerd vanuit San José.
Zoals naar de Poas of de Irazu vulkaan.
Johan
www.costaricaopmaat.nl
De overdekte markt in het hartje San José centrum is leuk om te zien. Neem ook eens kijkje in het Nationale Theater, hartje centrum. Daar vlak bij regeringsgebouwen in oude stijl, en diverse musea. InBio park in Heredia geeft een soort van overzicht van alle landschappen in Costa Rica.
Aan te raden is om niet met eigen auto de stad in te gaan. Overal éénrichtingsverkeer en iedereen die rijdt waar en hoe hij er zin in heeft. (het recht van de brutaalste). Pas op voor zakkenrollers.
Hallo Johan,
Inderdaad, tourorganisaties besteden weinig aandacht aan de stad San José. Persoonlijk vinden wij de mercado Borbón (in het centrum van de stad) leuk om te bezoeken; kleurrijk en in elke hoek zie jij iets leuks om te fotograferen, maar ook zwervers op kartonnen dozen. Onze favorieten plekken zijn het Goudmuseum, het Jade museum, Centro Comercial (El Pueblo) en het traditionele restaurant La Casona.
Al jaren wil de gemeente de toeristen lokken met allerlei initiatieven. Maar de stad opknappen, netter, schoner en veiliger maken is een hele klus. San José is misschien wel één van de rommeligste, chaotische en vieste steden van alle Latijns-Amerikaanse landen. Maar hierover maakt de toeristenindustrie zich uiteraard niet druk als mensen naar Costa Rica komen voor de natuur. Het land staat op een topplek in de wereld met de grootste biodiversiteit per vierkante kilometer. Volgens de statistieken komt 95% van de toeristen naar Costa Rica voor natuur en avontuur. Dankzij haar geografie reis je in korte tijd door verschillende landschappen op weg naar watervallen, vulkanen, bergen, valleien, natuurparken, prachtige stranden etc… Op circa 3 uur rijden van San José zit je al op een van de paradijselijkste stranden van alle Latijnse Amerikaanse landen: Manuel Antonio. Op een halve dag reizen, sta je voor de deur van een de meest intense biologische plekken op aarde volgens National Geographic: natuurpark Corcovado. Dus het is niet verwonderlijk dat Costa Rica zich met deze rijkdom niet druk maakt over de aantrekkelijkheid van haar hoofstad.
Veel plezier met je reisvoorbereidingen.
Mario en Manon
Ik ben in een dorp geboren en op zich geen liefhebber van grote steden, maar dol op boeiende culuurervaringen in steden die door anderen soms worden afgeraden. Door bijvoorbeeld smerigheid, criminaliteit, bedelaars en gebreken. In Azië bijvoorbeeld Phnom Penh, Yangon, Medan en Hanoi. I.m.o. vele malen interessanter dan Bangkok, Kuala Lumpur, Hongkong en Singapore…
Johan
Ben het in dit geval niet helemaal eens met Mario en Manon: Manuel Antonio is één van de mooiste stranden van Latijns Amerika.
Erg mooi, ja dat zeker! Maar doordat Manuel Antonio zo’n bekende toeristenplek is geworden, is het met name in het hoogseizoen meer een soort van Amerikaanse kolonie geworden. Het park is druk en vol, “gidsen” verdringen zich om toeristen door het park te leiden. Apen jatten koekjes uit tassen, leguanen komen agresief op je af als je rustig een broodje zit te eten op het strand.De heuvels er om heen volgebouwd met betonnen kolossen.
Nee, er zijn zoveel andere stranden die ook schitterend zijn, eindeloos en omzoomd door schaduwgevende palmbomen, met niemand anders dan jij.
[video=youtube_share;oVIFXqvKWn0]Beach at Drake Bay - YouTube
Hoi Otto,
Wij bedoelden het strand Manuel Antonio; de 300 meter lange baai en niet het hele park. Dankzij zijn paradijselijke stranden staat het park dit jaar wel op de 23ste plek van beste vakantiebestemmingen ter wereld volgens Tripadvisor. Wij zijn het er mee eens dat het park erg drukbezocht is en daardoor minder aantrekkelijk voor natuurliefhebbers is. Wat je buiten het park ziet lijkt inderdaad op een pretpark. Maar het is er niet altijd zo druk; van september tot november zijn er een stuk minder bezoekers. In het park zijn ook strandjes en paden die de grote massa niet bezoekt omdat ze niet makkelijk te bereiken zijn of meer moeite kosten om te bewandelen. Op Playas Gemelas kun jij bijvoorbeeld net zo ‘tranquilo’ zitten als in jouw filmpje. Vanaf de ingang tot het dichtstbijzijnde strand is het circa 1 km lopen. De meeste toeristen die met koelboxen en op slippers lopen installeren zich dan vaak op het eerste strand dat ze tegenkomen. Door de faciliteiten, de ligging, toegankelijkheid en het rustige water in de baai (geen gevaarlijke stromingen) is het een ideale plek voor gezinnen met kleine kinderen, mensen die niet zo goed ter been zijn of toeristen die maar een klein aantal vakantiedagen te besteden hebben.
Groeten,
Mario en Manon
Hoi Johan je kan naar Poas of Irazu zonder tour als het goed is. Gaat gewoon goedkoop een bus heen. Ik was daar geen hele dag en kon dus laatste deel vd middag nog even door de stad.