Aanschaf Grond En Huis

Hi,

Ik ben op zoek naar informatie mbt tot de regels voor aanschaf van grond+huis in thailand.
Meer specifiek de aanschaf tussen thai’s onderling.
De vader van mijn vrouw kan voor een waarschijnlijk redelijke prijs een stuk grond met woning aanschaffen. Heeft echter alleen niet zelf het geld hiervoor. Daar wil mijn vrouw wel mee helpen. Daar zit wat mij betreft ook geen probleem in.
Ik wil echter voordat mijn vrouw haar zuurverdiende en gespaarde centjes aan haar vader geeft toch beter op de hoogte zijn van e.e.a. mbt regels voor aanschaf.
De vrouw die het stuk grond+huis willen verkopen doet dit omdat de man van haar recentelijk is overleden, en zij een ander /nieuw huis wil kopen dichter bij haar kinderen. Wil e.e.a. dus redelijk snel verkopen, en wil het bedrag zover ik begrijp in een keer krijgen.
Daar voel ik me niet helemaal gerust bij.
Mijn vrouw weet dat er bij zo’n aanschaf in elk geval sprake is van een papier, wat voor mij klinkt als een eigendoms papier. Ze maakt zich zorgen om te weten of dit wel een origineel is of niet een kopie.
Haar vader is (uiteraard) al op leeftijd, en zou niet goed weten of kunnen zien of dit wel een goed/originel papier is.
Mijn vraag is de volgende: Ik zou graag willen weten wat er allemaal bij komt kijken als er een stuk grond(+huis) tussen 2 thais word verkocht. Welke papieren en regels moet je allemaal aan denken.
Wie verzorgt b.v. de wijziging op dat eigendoms papier ? Moet je ook aan belastingen denken ? Kan het dat zowel de grond en het huis middels een papier worden geregeld? enz. enz.
Dus een hoop vragen eigenlijk. Weet iemand wellicht een (of meerdere) goede informatie bron(nen) ? Daar zouden we reuze mee geholpen zijn.
Al vast bedankt voor jullie reactie’s.

Hallo,

Zorg er in elk geval voor dat je alles doet via het landskantoor (land office), dat is de officiële instantie bij wie je zowiezo de overdracht moet afhandelen op papier. Daarnaast is het alleszins aan te raden dat je het perceel op laat meten, uit laat zoeken of er geen schulden rusten op het perceel en ook, of de eigendomspapieren inderdaad authentiek zijn en betrekking hebben op het stuk land wat de huidige eigenaar beweert. Een stukje gezond wantrouwen is niet verkeerd, het gaat ten slotte om een aanzienlijk bedrag (al zal het relatief lager zijn dan we in NL gewend zijn). Het feit dat de huidige verkoper haast maakt, maakt me niet geruster, maar bewijst feitelijk niets. Laat je echter niet opjagen en volg mooi de procedures en aanwijzingen van het landskantoor - in de regio waar het perceel is gelegen. Veel succes en groeten, Edwin.

:o Hallo…wees verstandig en geef een paar Bahtjes uit aan een Attorney at Law (geregistreerd advokaat)…die zoekt het netjes voor je uit…
Weet…over het algemeen is goedkoop…duurkoop…en weet…als je het niet doet dan loop je een groot risico besodemieterd te worden
Succes :wink: