Aanrader: het boek van Marguerite van Geldermalsen: ik woonde in een grot

Toen ik in Petra was zag ik een kraampje met daaraan een groot spandoek met daarop de cover van het bovengenoemde boek en er ging bij mij meteen een lichtje branden. Ik had wel eens van Marguerite van Geldermalsen gehoord, omdat zij in het Belgische reisprogramma Vlaanderen Vakantieland een interview gaf over haar leven in een grot in Petra. En toen ik dat spandoek zag en in Petra vol ver- en bewondering rondliep wist ik: dat boek MOET ik lezen. Omdat ik tijdens mijn reis in Jordanie jarig was, maar mijn vrienden en familie in Nederland waren, heb ik meteen op mail gezet dat dat boek toch wel een leuk verjaardag kado zou zijn:)…

En ja, ik heb het zowat in 1 ruk uitgelezen. Naderhand dacht ik: het zou leuker zijn om dit voor een vakantie/rondreis naar Jordanie/Petra te lezen, want dan ga je letten op wat je uit het verhaal terug kan vinden in deze mooie roderoze stad. En ja, ik heb een traan weggepinkt, maar ook regelmatig gelachen.

Marguerite woont nu niet meer in Petra, maar een zoon van haar nog wel. In de zomer staat hij zelf af en toe achter een souvenirkraampje waarvan ik hoop dat hij ook het boek van zijn moeder verkoopt. Hij heeft de looks van zijn vader, want de mensen in Petra hebben een prachtige huidskleur met vaak lichtgroene of lichtblauwe ogen en diepzwart haar.

Marguerite van Geldermalsen heeft Nederlandse ouders die naar Australie zijn verhuisd, vandaar haar Hollandse naam. Het verhaal is bijzonder met een flinke scheut Hollandse nuchterheid en bij elke pagina werd voor mij de stad Petra er alleen maar bijzonderder door.

Een aanrader!