In Zuid-Afrika maken Projects Abroad en vele vrijwilligers zich sterk voor mensenrechten. Wil jij hier ook een bijdrage aan leveren? Dan ben je welkom in ons Human Rights kantoor in Kaapstad. Het kantoor legt zich toe op het bevorderen van respect voor de rechten van de mens, menselijke waardigheid, rechtvaardigheid en fundamentele vrijheden voor alle mensen zonder enige vorm van discriminatie. Aan jou wordt de unieke mogelijkheid geboden risicogroepen als vrouwen, kinderen en vluchteling op juridisch en sociaal vlak te ondersteunen. Daarnaast kun verschillende projecten buiten het kantoor bezoeken en mensen door middel van voorlichting bewust te maken van hun rechten.
Ik denk erover om een jaartje vrijwilligerswerk te gaan doen in Zuid-Afrika na mijn middelbare school, maar mijn ouders maken zich nogal zorgen omdat het criminaliteitscijfer in Zuid-Afrika erg hoog schijnt te liggen. Iemand enig idee of ze echt reden hebben om zich zorgen te maken? Ik vertel ze namelijk voortdurend dat het vast meevalt en dat de kans dat net mij iets overkomt heel klein is, haha.
Hai r8sje,
Ik heb zelf 10 maanden in Zuid-Afrika gezeten en onder andere vrijwilligerswerk gedaan en ja het kan onveilig zijn, maar ik heb in mijn 10 maanden niets meegemaakt. Vooral omdat ik lette op alle tips (do’s & dont’s) van locals en geen dingen deed waarvan ik wist dat ze potentieel gevaarlijk kunnen zijn. Het ligt er ook heel erg aan wat je gaat doen en waar je het gaat doen. Johannesburg is bijvoorbeeld crimineler dan Kaapstad, maar ook dat ligt weer aan wat je doet en waar jij je begeeft. De kans dat je iets overkomt is aanwezig maar als je goed op jezelf let wordt die kans gewoon klein. Kortom, ik zou zo weer terug gaan
Groetjes
Over naar Zuid Afrika gaan zou ik me niet teveel zorgen maken, als je inderdaad goed luistert naar de do’s en don’ts en alert blijft, is het een hele fijne bestemming! Het wordt steeds meer een backpackers bestemming en daardoor komen er steeds handigere dingen als busjes die je bij het ene hostel oppikken en bij het andere weer afzetten etc.
Dit project zou ik erg gaaf vinden, maar je betaalt 2200 euro voor een maand! Veel te veel naar mijn mening, zonde!