Beste Ssheila,wat ik ga hier neer zetten zal waarschijnlijk op een hysterische aanval lijken maar ik hoop dat je over aruba genoeg kent en dat je hier al een contact persoon hebt of…ja 'tis juist, je zoekt er juist eentje.Wel ik hoop dat je het hier goed zult maken maar Aruba is echt rot.Ik kan het anders niet uitdrukken.Eerst en vooral is het eten hier enorm slecht.Er zijn maar drie supermarkten hier op aruba waar je toch nog iets redelijks kunt vinden-Super Food,Ling & Sons,PriceSmat maar reken zowiezo niet op het assortiment van melk produkten zoals in Nederland.Brood is van een veel slechtere kwaliteit dan in Nederland of al zeker slechter dan in Belgie en de keuze is alweer erg beperkt.Aruba importeert alle voedingswaren uit andere landen dus verse tropische vruchten…vergeet t maar.Groenten zijn meestal van onduidelijke herkomst maar veel uit usa wat betekent dat het 100% genetisch gemodificeerd is.Bovendien zijn ze zowiezo niet vers.Hetzelfde geldt voor mais en bonen in ieder geval die uit usa-genetisch gemodificeerd tot en met.Toch kan je enkele produkten uit nederland krijgen.Koffie maken mensen hier bijna altijd uit “instant” poeder wat betekent dat het een mengsel van koffie extract met allerlei chemikalien is. Alhoewel kan je hier de granen ook kopen en ik geloof dat die toch wat meer vreugde in uw leven zullen brengen want dat zijn goede colombiaanse koffiegranen.De kleine chineze supermarkten zijn absoluut af te raden - zowiezo koop je daar geen vlees of melkprodukten zoals yogurt of room,die zijn altijd vervallen en de kwaliteit is veel erger dan de slechtste yogurt die je in Nederland maar kan vinden.
Als je geen problemen wilt ga nooit of te nimmer naar Sabana Basora of San Nicolas.In feite zodra je het Spaans Lagoen kruist,kom je in het derde-wereld-land.De Europiaanen worden hier bekeken als een prooi voor oplichters,dieven en soms ook gewoon moordenaars.Alcohol wordt hier in onmenselijke hoeveelheden geconsumeerd.Ook gebruiken veel mensen drugs dus als je een verkeerde mens op een verkeerde moment tegengekomen bent dan lig je zo dood met een mes in uw keel of een kogel in uw hoofd.De politie is hier alleen actief in Oranjestad en de Hotels.Na het Spaans lagoen is de politie uw vriend helemaal niet.Allemaal corrupt als iets.De verkeersregels zijn hier zo goed als onbestaande.Auto rijden doe je hier zowiezo dubbel zo voorzichtig.Vrijdag avond na 4-5 uur autorijden is absoluut afgeraden.Trouwens in het weekend 'savonds ook. Mensen spreken je heel gemakkelijk aan maar 4 op 5 zijn gewoon oplichters die doodgewoon uw geld willen (want volgens hen zijn we in Europa allemaal zo rijk).Dus kijk maar goed uit en als je de nodige maatregelen neemt dan kan het toch nog vrij mooi worden.
Michael, wat erg jammer dat je Aruba zo ervaart. We hebben in het verleden al eens met elkaar gecommuniceerd en ik had verwacht en gehoopt dat je je draai inmiddels wel gevonden zou hebben. Wij wonen al ruim 10 jaar heel gelukkig en tevreden op het eiland, hebben het reusachtig naar ons zin en willen dan ook nooit meer weg. Wij wonen in de cunucu dus midden tussen de Arubaanse bevolking en wat je daar schetst over oplichting en berovingen herken ik totaal niet. Integendeel, het is hier veruit minder crimineel dan in Nederland. Moorden zijn gelukkig heel zeldzaam en als het al voorkomt eerder een afrekening in een crimineel circuit dan gericht op buitenlanders. Integendeel Arubanen zijn bijzonder vriendelijk naar buitenlanders. We wonen hier niet voor niets met meer dan 40 verschillende nationaliteiten vreedzaam naast elkaar. Kom daar in een ander land maar eens om. Inderdaad wordt er tegen het weekeind vooral veel gedronken. Het happy hour concept leeft hier zeker. De politie treedt in toenemende mate op, het beleid is beslist aangescherpt. En inderdaad zijn er zeker mensen die drugs gebruiken, net als in ieder land en in iedere stad of dorp tegenwoordig. Maar dat je hier struikelt over de junkies? No way! Inderdaad zijn de voedingsmiddelen hier anders en vaak minder gevarieerd, maar hé, je woont op een tropisch eiland en niet midden in Europa waar je van alle kanten goederen en middelen krijgt aangeleverd. Trouwens ook niet altijd met succes gezien de vele voedingsschandalen van de laatste tijd. We hebben hier een Albert Heijn (=Ling & Sons is door AH franchiser overgenomen) en een Jumbo (Superfood) en dat is allemaal prima. Ik kweek zelf ananassen, papayas, bananen en mango’s, dat schiet hier supergemakkelijk uit de grond, hoeveel verser wil je je tropische vruchten hebben? En ik geniet van mijn dagelijkse kopje Senseo koffie, die ik hier gewoon kan kopen. En het brood van Superfood is heerlijk, zij hebben een eigen bakkerij met een Nederlandse bakker en de kwaliteit doet geen moment onder voor wat ik in Nederland kan kopen, hoewel ik ook zelf wel eens brood bak voor een andere smaak. Pricesmart is naar mijn mening qua supermarkt wel een klasse minder dan bovenstaande twee. Het is een ideale winkel voor goedkoper geprijsde electronica, huishoudzaken, speelgoed enz. maar ikzelf koop er verder hoogstens mijn schoonmaakmiddelen enz. Maar dat is een persoonlijke keus. Ik ben het wel met je eens dat veel Chinese supermarkten het niet zo nauw nemen met vervaldata. Ik koop daar dan ook nooit verse waren en waarom zou ik ook met twee fantastische supermarkten als AH en Jumbo op het eiland. Nee we hebben hier niets te wensen, hoogstens dat we onze Nederlandse familie meer zouden kunnen zien, want de vliegtickets naar Aruba zijn vooral tijdens vakanties schreeuwend duur. Maar dat is dan ook mijn enige bedenking. Michael ik lees uit jouw bericht dat je hier feitelijk behoorlijk ongelukkig bent. Misschien moet je dan je keuze maken. Het leven is maar kort en als je hier vol frustratie moet leven kom je alleen maar een steeds groter wordende negatieve spiraal.
Sterkte met wat je ook besluit. En als je hier blijft: bekijk het eens wat positiever!
Dan was het alleen maar ik alleen zo een sukkel die al die vrezelijke dingen met mijn eigen lijf heb ervaren en gevoeld en gezien…Het is natuurlijk heel fijn om te horen dat het voor u goed uitgekomen is,maar voor mij persoonlijk totaal niet dus.En ja je hebt wel gelijk,ik zal vanaf nu goed uitkijken om met de eerste beste oportuniteit dit “tropische paradijsje” te verlaten en nooit meer terug komen.Maar wat moorden betreft…nog zo recent als december 2012 heeft iemand mij Diario getoond waar stond dat een 23-jarige jongen koelbloedig doodgeschoten werd.En dan willen ze mij overtuigen dat hij in de drugswereld draaide en daardoor grote problemen had.Maar ik zeg,het land waar zoiets gebeurt is geen plek voor een rustig en lekker leven.En over drugssmokkel wil ik zelfs niet beginnen want dat gebeurt dan ook ten koste van gewone mensen waarbij de elktriciteit van heel het eiland voor een uur of 6 uitgeschakelt wordt.
Michael, heel jammer dat je er zo tegenaan kijkt. Ieder heeft zo zijn eigen ervaringen. Electra uitgeschakeld vanwege drugssmokkel? Het moet niet gekker worden. Natuurlijk is er ook hier sprake van smokkel, zoals op alle Caribische eilanden, drugs, illegalen, het is niet anders en daar wordt met de dagelijks rondvliegende helicopter en rondvarende boten van de warda di costa behoorlijke controle op uitgeoefend, maar dat je hier als mens niet rustig en vreedzaam kunt leven? Sorry maar dat gaat absoluut niet op. Niet iedereen past bij een leven in het buitenland en mensen kunnen zich daar doodongelukkig voelen. Ieder mens is verschillend en heeft ook een andere wijze van omgaan met nieuwe situaties, nieuwe ervaringen. Als het dan niet gaat kun je inderdaad beter je conclusies trekken want het zal niet beter worden vrees ik, als eenmaal zo’n negatieve opinie postgevat heeft. Jammer en veel succes met het vinden van een andere voor jou passende baan.