60 dagen tourist visa tot 4x verlengen - ervaringen gevraagd!

Ik heb een 60 dagen tourist visum aangevraagd en wil deze in Indonesie tot 4x verlengen, zodat ik een half jaar kan blijven.

Mijn 3 vragen zijn:

• wie heeft dit ooit in ieder geval 1 keer verlengd en hoe ging dit?

• moet ik een uitreisticket kunnen overleggen bij immigratie als ik met 30 dagen verleng? Moet dit elke keer dat ik verleng? Ik heb al voor het 60 dagen visum een enkeltje Singapore gekocht, dat ik niet ga gebruiken. Ik hoop niet dat er nog 4 enkeltjes bijkomen… :biggrin:

• wie heeft er een visa agency gebruikt voor het verlengen? Ik wil mijn paspoort bij zo’n agency achterlaten, zodat zij (terwijl ik door het land reis) elke maand mijn visum kunnen verlengen met 30 dagen. Iemand daar ervaring mee?

Ervaringen zijn erg welkom. Thanks!!!

Ik weet dit niet 100% zeker, maar volgens mij is een toeristenvisum sowieso niet te verlengen. Om een visum te kunnen verlengen, heb je een sociaal-cultureel visum (‘SosBud’) nodig, met een Indonesiër (of een buitenlander met een verblijfsvergunning in Indonesië) als sponsor. Dan kan je inderdaad 4x30 dagen verlengen. Bij zo’n SosBud was voor mij een uitreisticket aan het eind van die 180 dagen voldoende, dus ik hoefde niet elke maand een nieuwe te hebben. Mocht het verlengen van het toeristenvisum dus wel kunnen, dan zal dat ook wel het geval zijn.

Als je het toeristenvisum niet kan verlengen kan je óf 1x per 30 dagen het land uit vliegen (naar Kuala Lumpur of Singapore is meestal het goedkoopst) en het land weer binnenkomen met een gratis 30-dagen visa exemption-stempel, óf in KL of Singapore een nieuw 60 dagen-toeristenvisum aanvragen. Zo’n procedure duurt gewoonlijk een dag of 3, maar er zijn wel mannetjes voor een ‘visa run’ zodat het in een dag kan (wel duurder natuurlijk).

Je paspoort achter laten terwijl jij rondreist lijkt me sowieso niet handig. Ten eerste kan ik me niet voorstellen dat je door het land wilt reizen zonder van vliegtuigen gebruik te maken, en ten tweede is het nooit verstandig zonder identiteitsbewijs (ID-kaart of rijbewijs is niet voldoende) rond te reizen.

Het spijt me echt als mijn informatie over het niet kunnen verlengen niet klopt, of als je zelf zeker weet dat dat wel kan. Maar ik zou het in elk geval even goed nakijken!!