Wij willen voor 5 weken naar Australië gaan. Onze mogelijke reisroute:
Sydney + dagtour naar Blue Mountains, 4 nachten
Vliegen naar Melbourne, inclusief dagtour naar Phillip Island, 3 nachten
Roadtrip van Melbourne naar Adelaide inclusief Great Ocean Road + Grampians, 5 nachten
Van Adelaide vliegen naar Red Centre óf de roadtip verlengen en met een huurauto naar Uluru rijden. ? Nachten?
3 a 4 nachten Uluru, Olga’s, Kings Canyon
Vliegen naar Cairns, verblijven in Port Douglas inclusief Great Barrier Reef trip en Cape Tribulation + Daintree, 5 nachten
Per camper van Cairns naar Brisbane. Óf vliegen naar Brisbane, daar een camper huren om de resterende dagen daar rond te trekken.
Dit alles zonder gehaast, in een aangenaam reistempo met niet al te lange rijdagen. We zullen moeten kiezen tussen:
roadtrip van Adelaide naar Uluru,
roadtrip van Cairns naar Brisbane,
In Brisbane een camper huren en daar in de omgeving de resterende dagen rondtrekken
Voor de ervaringsdeskundigen hebben we de volgende vragen:
Hoe lang zou je uittrekken om van Melbourne naar Uluru te rijden, met Great Ocean Road, Grampians en andere tussenstops?
Zelfde voor het traject Cairns - Brisbane: hoe lang zou je daar voor moeten uittrekken, zonder al te lange reisdagen, via welke route en overnachtingsplaatsen?
Wat is jullie ervaring met een camper of hippiebusje qua slaapcomfort? Ik heb voorheen rugproblemen gehad (nu niet meer), weet niet of het opnieuw problemen zou opleveren als je er echt verrot in ligt…
eerst maar eens de vraag in welk jaargetijde je dit wilt doen. En dan de vraag waarom je in vijf weken tijd zo ongeveer tweederde van Australië wilt doen. Denk je er niet ooit nog eens te komen? Begrijp me goed, ik wil je feestje niet bederven!
Groet,
Willem
hoi, ik zou kiezen uit een deel. een keuze maken van wat je het liefst wilt zien in de korte tijd die je hebt. en rekening houden met de periode dat je gaat reizen.
Zou dit te veel worden voor 5 weken? Keuzes, moeilijk! Ik wil in ieder geval naar Sydney en het Great Barrier Reef, dat is echt een must. Volgend jaar in mei, als het net weer droog wordt rondom Cairns. Uluru weet ik niet zo goed. Het is nogal prijzig er naar toe te vliegen, en dat voor een paar dagen. Aan de andere kant: dit is het icoon van Australië, dat wil ik dan weer zien.
Of ik een tweede keer Australië bezoek? Misschien wel maar niet in de nabije toekomst. Ik wil dus graag zo veel mogelijk zien in mijn 5 weken.
Het eerste idee was: Sydney - Red Centre - en dan een roadtrip van Cairns naar Brisbane. Maar dan hou ik nog een week over (denk dat je Cairns - Brisbane wel in maximaal 3 weken kunt doen?).
Dus nu heb ik het plan: Sydney - vlucht naar Melbourne - roadtrip van Melbourne naar Adelaide- vlucht Red Centre- vlucht Cairns - vlucht Brisbane. Idee gepikt van een reisorganisatie :biggrin: die het zelfs in 4 weken aanbieden zo.
Reisorganisaties kunnen heel veel. Twee ervaringen: In de Blue Mountains gingen we met de Scenic Railway naar beneden, wandelden er naar het uitzichtpunt voor een kijkje naar de Three Sisters en wandelden terug. We hoorden de trein weer aankomen en zeiden: ‘mooi, kunnen we zo mee terug.’ Kwamen om de hoek, trein mudvol met Japanse toeristen. Die trein komt onder 45 graden omlaag dus iedereen kijkt over iedereen heen. Wat gebeurde was: Alle fototoestellen klikten en de trein ging terug naar het parkeerterrein waar de bus wachtte.
Tweede: Uluru, zonsondergang. We stonden op het parkeerterrein voor de touringcars. Naast ons parkeerde een bus met Duitsers. Raakten aan de praat: Mijn eerste vraag: hoe lang zijn jullie in Australië? Het antwoord: ‘8 dagen. Ja, Darwin, Cairns, Uluru, Brisbane, Sydney en nog meer. Korte nachten, lange dagen maar de stoelen in de bussen zijn fantastisch. En in het vliegtuig kan ik ook goed slapen.’
Dit zijn extremen. En missen natuurlijk elke individualiteit. Maar goed, dat zijn jullie niet van plan.
Uluru is zeker de moeite en wellicht het geld waard. De nabijgelegen Olga’s vonden wij mooier. Kings Canyon ook heel indrukwekkend. Daar wandeling naar de Garden of Eden zeker doen.
Cairns - Brisbane, inclusief Atherton Tablelands, Whitsundays, Fraser Isand kan in twee weken.
Roadtrip Melbourne - Adelaide doe je bij temperaturen van circa 15 graden, maar dat wist je denk ik al.
Ik zeg het tegen iedereen: probeer zo snel mogelijk een dagplanning te maken. Vergeet daarbij de eerste dag na aankomst, dan kun je zo maar ‘omvallen’ van de jetlag. Boek eerst de excursie Blue Mountains, dan kun je nog even indommelen in de bus. Verder heb je, als je rond Kings Cross een hotel boekt, zeker geen auto nodig voor die eerste dagen.
Nogmaals, zet eerst de dagen een op een rij. En reken ook vliegdagen niet mee, tenzij je al weet dat je een hele vroege vlucht hebt. Maar dan nog, aankomst, transfer naar onderkomen, het vreet allemaal tijd. (Minder dan wanneer je gaat rijde natuurlijk, dat wel.
Ik heb routes en tips van Melbourne naar Adelaide en Cairns - Brisbane in Word bestanden. Als je die wilt hebben moet je me via een PB even een mailadres sturen.
Plezier en sterkte bij het plannen. En alvast een tip: boek je binnenlandse vluchten zo vroeg mogelijk. Dan zijn ze het goedkoopst. En let bij de binnenlandse vluchten ook op de hoeveelheid bagage je mag meenemen.
Groet,
Willem
Hallo,
Ik ben net terug van een fantastische 5 weken australie. Bijna de route die je beschrijft muv aidelaide.
Ik kan je mijn dagschema sturen met alle info tav tours en overnachtingen als je interesse hebt. Stuur dan even een pb.
Wij hebben wel veel gevlogen om het behapbaar te maken. Tip: wij hebben ons ticket naar australie geboekt via cathay en konden dan voor 80 euro per ticket alle binnenlandse vluchten met quantas boeken.