4 Weken Vietnam in november?

Hallo,

Als eerst wil even zeggen dat dit forum echt geweldig is!
Vandaag met mijn vriend besloten om in november 4 weken voor het eerst te gaan backpacken, spannend maar we hebben er nu al zin in!
In eerste instantie aan het twijfelen geweest of we naar Maleisie of Vietnam zouden gaan. Vandaag besloten om voor Vietnam te kiezen. Bij het reisbureau gaven ze aan dat het goed te doen is om daar in november heen te gaan. Maar kwam op internet ook andere verhalen tegen. Weet iemand van jullie dit? Wil namelijk wel een beetje zon (vlucht niet voor niks uit Nederland voor de winter :wink: )

Als jullie nog andere tips hebben hoor ik dit natuurlijk ook graag.

Groetjes,
Denise

Hallo Denise,

Leuk om te lezen dat je voor Viet Nam gekozen hebt.
Ik ben wat bevooroordeeld, maar prima keuze.

Toeval is dat ik mijn eerste Viet Nam reis ook in november gedaan heb.
Toen der tijd nog helemaal georganiseerd, maar wel individueel.

Die reis ging van zuid naar noord.

Met de kennis van nu zou ik hen van noord naar zuid doen, om waarschijnlijk dezelfde redenen als jij; ik vind hogere temperaturen en zon helemaal geweldig.

Maar nu terug naar november.
Ik denk dat je reisbureau gelijk heeft, dat het goed te doen is.

Dus doe het even omgekeerd, dus van Hanoi ( vertrok toen op 4-12 naar Nederland en begon aan de reis op begin november in Saigon )

ik was begin december in Hanoi en de temperaturen waren gewoon goed ( 30 overdag ).
Ook Halong Bay en Ninh Binh rond die temperatuur.

Verder naar het het zuiden bij vinh, Hue en Dong Hoi was het beduidend koeler, amper 23 graden en veel wind.

Hoi An was helemaal overstroomd ( door een tyfoon ) en de oude stad was alleen bereikbaar via bootjes.

Weer wat verder naar het zuiden Qui Nonh werd het wat warmer ( 25 graden C ).
Nha Trang was ongeveer gelijk aan temperatuur, maar door de tyfoon was het water van de zee zeer troebel en oogde wit.
Dus niet echt uitnodigend om daar te gaan zwemmen.

Mui Nee/Phan Thiet was het weer geweldig weer met boven de 30 graden C.

idem voor Saigon en de delta, lekker warm en we hebben slecht 1 klein miezerig buitje gehad van een minuut of tien in 5 dagen.
De temperaturen waren ver boven de 30 C.

Dus de conclusie is

Temperaturen onder de 15 C. zal je misschien wel een treffen in het centrale gedeelte in de avond en 's-nachts.

Maar de overige gebieden ( zeg vanaf nha Trang en zuidelijker is het gewoon lekker warm en met een kleine kans op iets van regen, in het noorden reken op 25 graden minimaal ).

Wanneer je een strandverblijf aan het einde ambieert, zou ik van noord naar zuid reizen.
Strandlokatie dan dus Mui Nee, Phu Quoc bijv.

Bedenk wel dat dit mijn ervaring is en er niet elk jaar tyfonen over het land razen met vele gevolgen.
ik kan het weer voor november ook niet voorspellen.

Maar wat betreft de temperaturen komt dit wel jaarlijks overeen.

Wens je nog veel plezier met het uitvogelen en we hopen met eventuele vragen, over wat voor onderwerp dan ook, je te helpen op deze site met het plannen van je vakantie.

gr.
Ton.

ps.
HCM is niet aanwezig want die moet dan voor een opknap beurt naar Moskou, dus je kan niet in het mausoleum in Hanoi.

Hoi Ton,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide en duidelijke reactie. Wij hadden ook de planning om van noord naar zuid te reizen i.v.m. de zon. Hebben nog heel wat te plannen want zoals ik al zei is dit de eerste keer dat we gaan rondtrekken, maar heb er wel heel veel zin in.

Groetjes,
Denise

Hoi Denise,

Dank voor je compliment! :slight_smile:

Ik ga helemaal mee met Ton. Echter, de kans op tyfoons blijft aanwezig, maar zoals Ton ook aangeeft, is dit niet elk jaar met catastrofale gevolgen.

Heel veel plezier en succes met het voorbereiden!

Trouwens, mijn eerste lange backpack reis is ook naar Vietnam geweest en dit is prima bevallen. Alles is heel makkelijk te regelen en super interessant land!

Groetjes, Anne

1 like

Kunnen jullie mij misschien ook vertellen wat je qua budget moet rekenen per dag voor overnachting e.d.? Wij zijn met 2, hoeven geen bijzondere luxe. Willen echter wel een eigen kamer, dus niet in hostels op slaapzalen. Enig idee hoeveel geld je ongeveer per dag kwijt bent op het moment? Kan vooral prijzen vinden van 3 jaar terug of langer. Weet niet of er inmiddels eea veranderd is qua prijzen?

Lonely Planet heeft net dit jaar een nieuwe Vietnam Guide uitgegeven. Om een idee te krijgen van een dagbudget kun je kijken op Vietnam travel guide - Lonely Planet | Asia

1 like

Prijzen kunnen zeker snel veranderen. En al heb je nog de LP bij de hand, is het ‘hup’ al weer anders :wink: Maar het is zeker een goede leidraad, is mijn ervaring.

Groetjes, Anne

Hallo denise,

Waarschijnlijk heb je wel ergens gelezen dat ik dus geen backpacker ben en gesteld ben op luxe.

Maar ik spreek bijna elk jaar af met mensen op deze site die ook in mijn periode in Viet Nam zijn en hebben dan leuke avonden en wisselen elkaars ervaringen uit.

Afgelopen Januari en december heb ik 2 mensen ontmoet in Saigon die apart van elkaar reisden.
Met elkaar hebben zijn we het nieuwe jaar in gegaan.
Ook hebben ze samen nog wat dingen ondernomen.
Waren ook mensen die wat vragen gesteld hadden via deze site en waar we samen oud en nieuw mee beleeft hebben.

En in Januari nog een Belgisch gezelschap waar we een leuke avond mee hebben doorgebracht.

Deze mensen ( en de nederlandse dames ) waren backpackers en wat ik vernam van de lokaties en de prijzen gingen ze ervan uit van een prijs van rond de 20 dollar per kamer gemiddeld over de gehele reis.

De Belgische mensen hadden een lager budget.
let op DOLLAR per kamer en niet per persoon.

Voor Saigon en andere plaatsen geen probleem voor rond de 20/30 USD.
Homestays zijn vaak wat duurder, daar misschien daar wat meer tijd aan besteden met je keuze.

Wil je een overnachting in Halong Bay, dan gaat het gemiddelde omhoog omdat dit relatief veel hoger is dan de gemiddelde prijs per nacht.

voor het eten reken op 10 USD per dag, ik eet in Saigon op sommige plaatsen voor een diner van 3 gangen met een pilsje VND 100000 = 4 USD.

Denk dat een budget van 10 USD voor overnachting ( met wat luxe )+ 10 USD voor eten per persoon welrealistisch is.
Dit zonder vervoer en excursies.

gr.
Ton.

Zo heen ticket is geboekt naar Hanoi! Terugweg moeten we nog even gaan boeken vanuit HCMC. We vliegen met Singapore airlines aangezien ik hier veel positieve reacties heb gezien over deze airline en voldoende beenruimte ook wel belangrijk is voor mij i.v.m. knie-operaties. Nu zijn we alleen nog rond aan het kijken voor een leuk hotelletje om de eerste dagen in Hanoi bij te komen. Heb al verschillende hotels gezien hier op het forum. Heeft iemand nog tips? Zoeken een niet te duur hotel, maar ook wel wat luxe om bij te komen na de vliegreis. Iemand nog tips?

Je kunt op tripadvisor kijken naar hotels, guesthouses etc. Als je de datums intypt, en daarna aankruist binnen welk budget het mag vallen (meerdere kruisjes tegelijk mogelijk), dan kun je zien welke opties het populairst zijn. Lees een aantal reviews van reisgezelschappen die het meest overeenkomen met die van jou en maak je keus. Let wel even op hoeveel reviews mensen op tripadvisor gezet hebben, want bij sommige accommodaties blijkt dat er heel veel mensen zijn die maar 1 review geleverd hebben en dat zou er op kunnen duiden dat het false reviews zijn…

Voor het boeken van de door jou gekozen acco, kun je doorlinken naar aanbieders zoals booking.com, hotels.com, agoda etc. en zeker ook kijken op de site van het hotel zelf. Agoda heeft lagere prijzen als je via hotelscombined doorlinkt, maar bij hen moet je al meteen betalen…

Ik heb zelf gekozen voor 3 nachten in het Hanoi Charming Hotel (1). Als je op hun site boekt voor min. 3 overnachtingen, dan halen ze je gratis op van de airport. De mailcorrespondentie met Mr. Duc verliep heel prettig. Bael is er geweest en heeft in meerdere topics hierover geschreven. Je zou de zoekfunctie misschien even kunnen gebruiken…

Hallo denise,

Ik heb in Hanoi bij 3 hotels overnacht.

Denk dat de eerste in buurt komt bij wensen.
Ik was hier omdat de andere 2 vol waren en deze als alternatief kreeg vanwege de wens van een zwembad. Helemaal niets mis mee en voor die prijs een prima hotel op een goede lokatie.

http://hanoiparadisehotel.com

Zag op de site dat er voor november diverse promotions waren zoals gratis airport transfer ed.
Kost je ongeveer 50 dollar per nacht.

de andere 2 zijn misschien wat buiten je budget, maar Sofitel plaza is niet echt veel duurder ( enkele tientjes ) dan de suggestie van Nunu, mits je daar een kamer pakt boven de standaard kamer.

Je hebt dan een 5 sterren hotel.
Ga je dan voor de standaard kamer met prachtig uitzicht over het meer, en een prachtige badkamer en je hebt een groot overdekt zwembad.
Ontbijt is gewoon super, en alles straalt luxe uit.
Kost je rond de 100 a 110 euro per nacht.

http://www.sofitel.com/gb/hotel-3553-sofitel-plaza-hanoi/index.shtml

De andere is Sofitel Metropole.
Dan ben je meteen 100 jaar terug in de tijd, maar dan met de gemakken van deze tijd.
Aangezien het een oud gebouw is kan er dus geen overdekt zwembad gemaakt worden en deze is dus buiten.
Dit is mijn favoriet, maar wel wat duurder dan de andere 2, rond de 240 euro per nacht.

http://www.sofitel.com/gb/hotel-1555-sofitel-legend-metropole-hanoi/index.shtml

gr.
Ton.

Ps
ik heb de Sofitels ook genoemd omdat er misschien mensen zijn die eraan hebben zitten denken of er met een rondreis komen.

Joepie! Tickets geboekt! :cheer:

Wat betreft een hotel in Hanoi raad ik het Stars Hotel aan. Valt wel in de categorie low-budget/ backpackers, en niet heeel veeel luxe, maar wel een bad :was:

En verder heb je hele andere goede tips gekregen, dus maar net wat jezelf wilt!

Groetjes, Anne

Hartelijk bedankt voor de vele reacties allemaal :slight_smile: gaan eens kijken :slight_smile: