Ik ben van plan in de herfstvakantie naar Schotland te gaan, en om daar 4 á 5 dagen met de trein een rondreis te maken. Mijn vliegticket heen heb ik al, dus terug maakt in principe niet heel veel uit vanaf welke luchthaven dat is.
Ik heb al een ticket heen gekocht, op 22 oktober. Aangezien ik al een aantal keer in Edinburgh ben geweest wil ik de stad gelijk achter mij laten en de natuur in.
Tijdens deze dagen wil ik veel natuur zien, en kunnen wandelen. Mijn vraag is dan ook of dit in combinatie met de trein goed mogelijk is. Ik weet bijvoorbeeld dat je vanuit Thurso mooie wandelingen kunt maken, maar hoe dat dan bijvoorbeeld in Aviemore of Isle of Skye zit weet ik niet.
Mijn reisschema zou er als volgt uit komen te zien:
22 oktober
Edinburgh-Aviemore
23 oktober
Aviemore (zijn er vanaf hier wandel/fietsmogelijkheden?)
24 oktober
Aviemore-Isle of Skye (Mallaig treinstation - Beste manier om dingen te zien?)
25 oktober
Isle of Skye
26 oktober
Isle of Skye - Amsterdam
Hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Busdiensten i.p.v. trein is ook goed uiteraard. Ik merk dat Schotland wel een land is als je er nooit geweest bent, hel behoorlijk puzzelen is!
misschien dat ik je van wat informatie kan voorzien waar je wat aan hebt.
-Wandelen in Aviemore
Dit dorp is het eindpunt van twee meerdaagse wandelroutes, namelijk de East Highland Way richting Fort William en de bekendere Speyside Way
richting het noordoosten. Daarnaast ligt aan de rand van Aviemore het natuurreservaat Craigellachie waar je ook verschillende paden kan volgen waaronder (zoals ik kan lezen) het 4,5 kilometer lange ‘viewpoint trail’.
-Isle of Skye
het eiland kun je op twee manieren bereiken, inderdaad via Mallaig en dan met de veerboot naar Armadale op Skye. Maar je kunt ook naar Kyle of Lochalsh waar de brug naar Skye ligt en dat ook een treinstation heeft. Daar rijden ook bussen naar plaatsen op het eiland zoals Portree, het grootste dorp. Op Skye heb je de Cuillins (bergen) maar die zijn niet ongevaarlijk als je daar gaat wandelen. Populair is echter ook de Storr, een heuvel niet ver van Portree waar je makkelijk op kunt wandelen en waar ook uitstekende uitzichten zijn. Andere mooie wandellocaties zijn bijvoorbeeld de Fairy Pools in het westen en de Quirang (heuvel) in Trotternish (noorden).
Je kunt ook deze zeer uitgebreide website over wandelen in Schotland bekijken. Hier staan vele routes met kaarten, profielen en andere info op: