3 weken Sri Lanka oktober 2017 / vraag over reis periode

Benieuwd naar jullie reis ervaringen in de maand oktober. Ik lees zowel goede en wat mindere ervaringen over het reizen in Sri Lanka in de maand oktober. Vorig jaar zijn we naar Costa Rica geweest in de maand oktober waar het ook regen seizoen was. Dit heeft toen niet voor problemen gezorgd echter zijn de meningen best verdeeld op het internet over Sri Lanka en de maand oktober.

Wat heb ik vernomen over reizen in oktober:

• rustig
  • weinig toerisme
  • noordoosten meer regen
  • overige gebieden meer toegankelijk
  • Yala NP gesloten tot 15 oktober 2017 vanaf september.
  • reizen geschikt wel soms een regenbui
  • wel kans op walvissen en dolfijnen spotten

Maar ook

• niet verstandig te gaan reizen in de maanden oktober en november
  • gewaagde keuze
  • diverse NP zijn dicht, wel onduidelijk welke
  • minder kans op walvissen

De verhalen zijn redelijk verdeeld, daarom ben ik benieuwd naar de meningen op dit forum :).

Alvast dank!

Gr, Tessa

Hoi Tessa,

Eerste helft van de maand nog mooi weer aan oostkust, daarna barst daar de moesson los. Zuidwesten heeft ergens vanaf eind oktober tot december intermoesson met wisselend weer maar ook mooie dagen.
Dus het is allemaal te doen mits je goed plant en goede verwachtingen maakt; bijvoorbeeld geen zwem/snorkel/duik aan zuidwestkant, aan oostkant tot 15-10 met wat geluk nog mogelijk. Prikbordfaq over seizoenen geeft een overzicht. Zelf in oktober aan ZW kant steeds redelijk weer gehad maar wel wat regendagen erbij.

<Erik> & [Sandya]

Nog een vraag : )

We twijfelen er over om Anuradhapura over te slaan en gelijk door te gaan vanuit Colombo/Negombo naar Sigirya en Polonnaruwa of is dit onverstandig. De Weg naar Anuradhapura is wel gemakkelijker met de trein en vanuit daaruit naar Sigirya.

Optie reisschema 3 weken:

Colombo/Negombo - Anurad.
Anurad. - Sigirya
Sigirya - P’naruwa
P’naruwa - Nivali
Nivali- Kandy
Kandy - Nuwara Eliya
Nuwara Eliya - Ella
Ella- Mirissa
Mirissa - Galle/Unawatuna

of

Colombo/Negombo - P’Naruwa
P’Naruwa - Sigirya
Sigirya-Kandy
Kandy -Nuwara eliya
Nuwara - Ella
Ella - tangalle
Tangalle - Mirissa
Mirissa - Galle/Unawatuna

ben bang dat we iets missen door niet naar Sin. Forest of Arugam Bay te gaan. Wat zijn de ervaringen van jullie?

Hebben jullie nog goed tips?? Ben benieuwd alvast dank : )

Hoi maar weer,

De meeste toeristen kiezen ofwel A’Pura ofwel P’ruwa. De 2e is artistiek mooier maar wat doodse museumsfeer, de 1e is levendiger. En Colombo-P’ruwa is een directe trein 6.05 in ochtend, kan dus wel maar minder treinen dan naar A’Pura inderdaad. Nilaveli is goed tot 15 oktober net als Arugam; de laatste is echt voor surf, party enzo heb je al in Mirissa en U’ tuna. Sinharaja is leuk voor natuurliefhebbers ja maar zou je een extra dag kosten.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Dank voor de snelle reactie.

Wel benieuwd of jullie Trincomalee de moeite waard vinden. lees veel over vieze stranden bij Nilaveli. Maar je leest ook juist weer positieve verhalen : ) lastig keuzes maken. Ben wel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft bijvoorbeeld welk stuk te verblijven Nilaveli /uppuveli / of juist dichterbij bij Trincomalee. Of dit juist overslaan en eerder Tangalle kiezen of een andere bestemming.

Je ziet dat ik lekker aan het twijfelen ben, uiteindelijk zullen we daar ook keuzes gaan maken : )

Iemand ervaring met de beklimming van Sri Pada , ik dacht eerst dit te doen vanuit Nuwara Eliya maar denk dat we toch een guesthouse zullen moeten nemen in Dalhousie.

Hoi maar weer,

Nilaveli vinden we ietsje mooier dan Uppuveli, maar qua hotelkeuze biedt de laatste soms betere opties.
Siri Pada is gesloten, alleen open van december tot mei volle maan. En (gelukkig!) sinds dit jaar ook echt verboden voor nachtelijk klimmen, politie checkt.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Ik heb gelezen dat dit juist niet het geval is, dat ook in oktober je deze tocht kunt maken maar dat er alleen geen winkeltjes open zijn.

Geheid info van 2016 of ouder. Per mei dit jaar hebben ze de regels aangescherpt wegens teveel misbruik/wangedrag.
Voor beklimmen overdag (terugzijn voor duisternis) kun je voor een habbekrats een permit kopen bij de lokale politie, nacht is gewoon dicht.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

ok, goed om te weten!

Ik heb van velen gehoord dat juist in oktober hoogseizoen begint ook omdat de Sri Lankanen dan zelf vakantie hebben? Het lijkt me juist een drukkere tijd dan de afgelopen maanden waarin het echt laagseizoen was.

Nee, vreemde verhalen. Ze hebben zelf schoolvakantie in April, Augustus en December en zeker niet in oktober. Wel bestaat er nog ergens een archaisch officieel systeem waar mei-oktober voor hotelprijzen laagseizoen is en November-april hoogseizoen. Maar dat dateert van voor de tijd van Internet en Agoda Enzo en zegt dus weinig meer, slechts een heel enkel hotel zal November meer rekenen dan oktober.
Het was en is juli=September het 2e hoogseizoen, oostkust strandhotels zaten ook nokkie vol. I.h.a. een kleine terugval qua toerisme door het nieuws van de overstromingen in mei en daarna de dengue-epidemie, maar beide terugvallen lijken tijdelijk…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]