3 weken rondreizen Kroatië, dubio!! Trogir/Dubrovnik?!

Beste lezers,

In de zomer wil ik samen met vriend lief zo’n 3 weken gaan rondreizen in Kroatië met de auto.
Nu heb ik dit in het verleden al eens gedaan en dit is ontzettend goed bevallen, ik wil graag terug en het mijn vriend allemaal laten zien.
Er zijn een aantal bezienswaardigheden/plaatsen waar ik heel graag weer naar toe wil maar ook dingen die ik zelf nog niet gezien heb en die ik wil ontdekken, dus er komt als het ware in dezelfde periode een stukje Kroatië bij!

Ons plan is als volgt:

1 nacht Salzburg
6 nachten Pula
3 nachten Trogir
4 nachten Hvar
5 nachten Dubrovnik
1 nacht Salzburg

Ik heb Pula en Dubrovnik wat langer gedaan omdat ik zelf nog niet in Dubrovnik ben geweest en die omgeving dus nog helemaal moet verkennen en daar graag de tijd voor wil namen. In pula heb ik wat langer gedaan omdat ik hier dus al wel ben geweest en weet dat hier ook veel dorpjes etc in de omgeving zitten die mooi zijn om te bezoeken waardoor wat meer tijd wel prettig is.

Ik zit heel erg in twijfel over dubrovnik en Trogir. Bij Trogir weet ik dat er verschillende leuke dingen te doen zijn zoals boottripjes, Plitvice meren, dagje split en Trogir zelf.) Bij dubrovnik heb ik tot nu toe vooral gevonden dat dubrovnik zelf heel mooi is en dat een uitstapje naar Mostar bijvoorbeeld ook een aanrader is maar dat er verder niet zo veel te doen is in de omgeving.

Is het wellicht beter om 4 nachten dubrovnik en 4 nachten Trogir te doen?

Liefs

Drie weken is perfect voor een rondreis langs de kust van Kroatië, er is veel te zien en doen dus neem de tijd.

Istrië
In Pula en omgeving is inderdaad veel te zien en doen. Ik vind zelf een bezoek aan het eiland en NP Brijuni erg leuk (startpunt is de kustplaats Fazana waar de veerboot vertrekt), want je hebt een kleine boottocht, een rondrit met een toeristentreintje langs de belangrijkste punten op het eiland en je kan uitstappen en zelf een stukje wandelen of aan het strand liggen, ook kan je er fietsen huren, zodat je de wat verder gelegen stukken kan bekijken, er zijn veel dieren te zien en Romeinse ruïnes. Verder is het eten in Istrië heel erg lekker, er is ook veel georganiseerd voor toeristen, je kan grotten bezoeken vele dorpjes langs de kust en het binnenland en er zijn wijnroutes en olijfolieroutes zodat je wijn en olijfolie kan proeven en kopen.(Vakantie ideeën voor 5 dagen in Istrie door Croatia4me | Croatia4me - Jouw vakantie naar Kroatië begint hier!).

Dubrovnik - Zuid-Dalmatië
Dubrovnik is heel erg mooi en er is ook rondom Dubrovnik veel te zien en doen. De oude stad van Dubrovnik is klein, ik denk dat je het in twee dagen wel gezien hebt. Een ochtendje over de oude muur (ga vroeg want in de zomer is het heel heet en druk later op de dag), door het centrum en misschien een boottocht naar het vlakbij gelegen eilandje Lokrum. Ten zuiden van Dubrovnik ligt het mooi kustplaatsje Cavtat waar je doorheen kan slenteren en langs de zee een rondwandeling kan maken, als je terug niet de weg langs de kust neemt maar de weg die achter het vliegveld van Dubrovnik heen gaat, heb je een heel mooi landschap. (er is ook een leuk restaurant gelegen aan een rivier met authentieke gerechten, het heet denk ik Konavoski Dvori). Misschien dat je dan 3 nachten in Dubrovnik kan overnachten en dan naar het noorden rijdt en nog twee nachten op het schiereiland Peljesac doorbrengt. Het is een mooi gebied met kleine dorpjes, veel wijngaarden, in de plaats Ston is een mooie oude stenen muur die over de heuvels loopt en welke je kan bezoeken, en je kan er heerlijk eten en kleine afgelegen strandjes opzoeken waar je een paar uurtjes kan vertoeven en uitrusten van het rondrijden (Vakantie-ideeën voor 4 dagen in zuid-Dalmatië door Croatia4me | Croatia4me - Jouw vakantie naar Kroatië begint hier!).

Trogir is een kleine plaats, maar veel knusser dan Split om als uitval basis te hebben dus goede keuze, zou ik zeggen. Ga ook naar het NP Krka, echt mooi ook met watervallen en in de zomer mag je er zwemmen, je kan er ook boottochtjes maken. (Nationaal park Krka bestaat 32 jaar! | Croatia4me - Jouw vakantie naar Kroatië begint hier!)

Veel plezier met het plannen van je vakantie!