Hallo Cubagangers…
Afgelopen kerst en oud en nieuw ben ik voor het eerst in Cuba geweest. Een rondreis met Shoestring. Hoewel het reizen in een groep me niet zo heel goed beviel (ondanks dat het een geweldig gezellige groep was) vond ik Cuba in één woord GEWELDIG!! Ik ben rondgetrokken van Havanna- Vinales- Cienfuegos- Trinidad- Camaguay- Santa Clara- Varadero, Op Varadero na (dat vind ik net all inclusive in Turkye) vond ik het geweldig. Ik ben ook best wat buiten de “gebaande paden” geweest om ook wat van de sfeer van het “echte Cuba” op te snuiven.
Het was voor mij de eerste ervaring met Zuid Amerika. Ik was voorheen een echte Azieganger. Maar wat een enorm verschil tussen de mensen in Azie en Cuba. Aziaten zijn erg ingetogen, de Cubanen open, warm, vriendelijk en uitbundig.
Ik ben nu dus van plan om eind oktober tot half november terug te gaan voor drie weken. Dit keer de oost kant van Cuba maar nu alleen, backpackend, met de truck of gewoon openbaar vervoer en overnachten in Casas. Ik volg inmiddels Spaanse les en ben zelfs begonnen met salsalessen :lol:. (valt niet mee trouwens)
Ik ben van plan op Holguin te landen en dan in ieder geval Camaguay, Bayamo, Santiago de Cuba, Baracoa aan te doen. Ik wil in deze steden een aantal dagen blijven en van daaruit misschien wat tochten maken om zoveel mogelijk van Cuba mee te maken.
Ik veel info uit de Lonely Planet en ook van dit Forum (de hele familie spaart al zeepjes en luchtje e.d.) maar tips zijn altijd welkom. Zeker tips over wat ik daar kan doen. Ik hou er van om actief bezig te zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld begrepen dat het mogelijk is om het kamp waar Fidel zijn guerilla basis had te bezoeken.
Gr.
Ton