3 dagen Moremi, wat te doen?

Onze reisplannen beginnen steeds meer vorm te krijgen. We vliegen in november met zijn tweeën naar Johannesburg. Na een dagje acclimatiseren gaan we met onze 4x4 met rooftop tent naar Botswana en vervolgens door naar Nambië. We sluiten de reis af in Kaapstad.

Ons hoofddoel is Namibië en Zuid-Afrika, maar we willen ook een bezoekje brengen aan Okavango/Moremi. We zijn er nog niet uit hoe we de dagen in Moremi het beste kunnen invullen. Wat denken jullie van dit voorstel:

dag 1: Aankomst Maun - Voorbereiden
dag 2: Moremi Game Reserve - Xakanaxa - Boat trip Xakanaxa.
dag 3: Moremi Game Reserve - Third Bridge - Game self-drive omgeving Third Bridge.
dag 4: Moremi Game Reserve - South Gate - Game self-drive omgeving South Gate.
dag 5: Vertrek - Op doorreis naar Namibië.

Wat we ons hierbij afvragen:
[ul]
[li]Is het de moeite waard om op alledrie de verschillende camp sites te overnachten?
[/li][li]Zijn alledrie de camp sites qua faciliteiten vergelijkbaar?
[/li][li]Is van tevoren reserveren nodig voor de camp sites?
[/li][li]Mis ik iets wat echt de moeite waard is?
[/li][/ul]

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die er al eens geweest zijn!

Hoi Ron,

Geweldige trip hebben jullie voor de boeg! Belangrijkste punt is momenteel denk ik de beschikbaarheid van de desbetreffende camp sites aangezien deze vaak een half jaar tot een jaar van tevoren geboekt moeten worden in verband met de beperkte beschikbaarheid. Dus alles wat je nu nog kunt krijgen is meegenomen denk ik. Mocht er echter nog genoeg plek zijn dan zou ik persoonlijk slechts 1 camp site uitkiezen. In 2012 ben ik er zelf ook geweest, 2 nachten Xakanaxa en 2 nachten Kwhai en 2 nachten vond ik gewoon te kort om echt gevoel te krijgen voor de omgeving en de schoonheid in je op te kunnen nemen. Afgezien nog van het feit dat als je er wat langer bent je ook een idee krijgt waar je rond de camp site het beste wildlife zou kunnen spotten. Bij 2 nachten op een camp site ben je op de dag van aankomst al een tijdje onderweg geweest om er te komen, wat vrij vermoeiend kan zijn. Meer dan een korte game drive aan het eind van de middag zit er dan vaak niet in, vervolgens heb je 1 volle dag en op de ochtend van vertrek wil je voor je gevoel het liefst weer op weg naar je volgende camp site.

3 Nachten zou wat mij betreft dus ideaal zijn, en dan zou ik kiezen tussen Third Bridge of Xakanaxa. Xakanaxa is in ieder geval waanzinnig mooi en daar kan je inderdaad ook een boat trip maken de Delta in. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan zou mijn keuze eerst 2 nachten Xakanaxa zijn omdat dit het verst weg is vanuit Maun en dan 1 nacht Third Bridge. Faciliteiten zijn in principe vergelijkbaar.

Succes in ieder geval!

Cheers,

Michel

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Michel.

Ik heb er al veel over gelezen en op de een of andere manier spreken Xakanaxa en Third Bridge ons ook het meeste aan. Na jouw verhaal gelezen te hebben neigen we er naar om 2 dagen Xakanaxa en 1 dag Third Bridge te doen.

Ik heb inmiddels alle camp sites gemaild. Bij Khwai camp is nog plek, van de overige camp sites heb ik nog geen reactie. Als ik naar de kaart kijk, dan ligt Khwai minder ver de delta in, dus ik hoop dat Xakanaxa en Third Brigde ook nog een plekje vrij hebben. Ik denk dat het daar mooier is?

Waar tref je doorgaans meer wildlife, of is dat niet te voorspellen?

Graag gedaan Ron!

Wellicht dat je Hans Schoelink van Come Along Safari zou kunnen contacten betreffende camp sites in Moremi, hij heeft daar hele goede contacten. Hij is tevens de beheerder van het Botswana forum.

De omgeving rond Khwai is ook erg mooi hoor, grote stukken bos en als je daar dan kuddes olifanten doorheen ziet lopen is dat een erg mooi en indrukwekkend gezicht. Tevens genoeg open plekken ook hoor waar we in 2012 parende leeuwen hebben gezien. Als je een camp site aan de rivier hebt zou dat ook geweldig kunnen zijn maar sta je niet aan de rivier dan vind ik de camp sites persoonlijk minder mooi dan die in Xakanaxa of Third Bridge. In de buurt van Khwai is ook een community campsite waar vaak wild wordt gespot, Magotho heet die maar hier heb je geen voorzieningen. Maar omdat je het over een boat trip in de Delta had leek me de combinatie Third Bridge/Xakanaxa praktischer dus vandaar.

Waar je het meeste wild aantreft is moeilijk te voorspellen, veel hangt af van geluk, eventueel goede tips van mede kampeerders en zelf goed opletten uiteraard.

Groetjes,

Michel

Ik heb inmiddels een reactie van Khwai en van Third Bridge, zij hebben beiden nog plek.
We willen 2 nachten Xakanaxa doen, en dan 1 nacht Third Bridge.
Ik kan alleen niemand bereiken bij Xakanaxa (Kwalate Safari).

Ik heb gemaild naar kwalatesafari@gmail.com en gebeld naar +267 686 1448.
Geen reactie op de mail, geen gehoor op het telefoonnummer.

Heeft iemand nog een ander idee hoe ik ze kan contacteren?
Of gewoon blijven proberen?
Liefst benader ik ze rechtstreeks.
Als het niet anders gaat dan via een locale reisorganisatie.