2 weken australie; wat moeten we kiezen?

Hallo allemaal,
Begin oktober gaan we naar Sydney voor werk. Na 1 week hebben we 2 weken vakantie. Langer gaat helaas niet.
Welke keuzes kunnen we maken en wat is echt de moeite waard?
Voorlopig is het plan om vanuit Sydney naar Cairns te reizen en van daaruit weer naar huis. Maar andere opties houden we zeker open. Hopelijk heeft iemand goede suggesties.
Auto huren of camper? Een gedeelte vliegen? of met de bus of trein? Great Barreer Reef staat zeker op de verlanglijst.
Alle ideeen zijn meer dan welkom!!

Twee weken voor het hele stuk Sydney - Cairns is te kort. Als je voor het great barrier reef gaat kun je ook vliegen naar Airlie beach voor de wihtsundays dan door tot de Daintree / cape tribulation en terug naar Cairns? Dan heb je het great barrier reef en wat regenwoud.

succes

Hoi,
Wij hebben in 2004 Sydney-Cairns op 2 weken gedaan, maar wel in een groepsreis. Eerst waren we een week in Sydney op ons zelf, dan de 14daagse en dan nog 5 dagen ten noorden van Cairns op ons zelf. Het tempo ligt idd heel hoog als je het traject op 14 dagen wil doen en bij ons was alles voor ons op voorhand geregeld (qua slapen en eten) waar je normaal toch ook wat tijd aan spendeert.
Ik vond het stuk tussen Brisbane en Cairns het mooist. Ik zou in jullie geval vliegen van Sydney naar Brisbane en van daaruit naar Cairns rijden. Fraser Island en the Whitsunday eilanden zijn absoluut top. Ik vond het snorkelen rond the whitsundays leuker dan vanaf Cairns. In Cairns wordt je op grote boten ver in zee gebracht en er waren bij ons hoge golven. Een helicoptervlucht vanuit Cairn over het rif was prachtig. Ten noorden van Cairns zijn Daintree en Cape Tribulation ook prachtig.
Het wordt in elk geval een mooie reis.

Probeer met 2 weken niet toch te veel te doen, dan wordt het haasten en dat is jammer.

Ik zou het in drie stukken aanpakken:

Sydney: Zeker doen, 3 dagen stad bekijken, Pak daarna een dag of 2 blue mountains mee, vanuit Sydney.

Withsunday Islands, ben er zelf niet geweest maar dat schijnt meteen mijn grootste fout ooit te zijn, als ik anderen mag geloven.

Cairns: Zeker doen, er is veel leuks te doen in de omgeving. Gebruik CAirns als uitvals basis en doe een dagje great barrier reef duiken/snorkelen. Pak een dagje regenwoud mee, ga lekker in Kuranda kijken bijvoorbeeld.

Om praktische redenen zou ik het vliegtuig pakken, het is snel en er zijn diverse lowbudget airlines. En que prijs ben je waarschijnlijk goedkoper uit dan twee weken en auto huren. Op zo´n manier haal je het meeste uit je tijd zonder dat het haasten wordt. Misschien moet je zelfs overwegen een week Syndney en omstreken te pakken, dan naar Cairns vliegen en daar een week Cairns en Omstreken genieten. Hmm, nu ik het zo schrijf zou dat wel mijn keuze zijn ja.

Mag ik mee? :chin: :cheer:

Beste Hink,
Dankjewel voor je suggesties! In middels hebben we al wel wat knopen doorgehakt; de blue mountains staan zeker op het programma. Na 1 week Sydney vliegen we naar Cairns en vervolgens reizen we per auto of camper naar Brisbane. Hier kunnen we dan 2 weken over doen. Snorkelen of duiken is een grote wens en jouw suggestie van het regenwoud klinkt erg goed. Withsundays slaan we ook niet over.
Inmiddels hebben we er veel zin in en hebben we nog even tijd voor de voorbereiding!!

Groetjes,
Petra8

Klinkt goed! En ja dat regenwoud moet je echt doen. Er gaat vanuit Cairns (of vlakbij, dat weet ik niet meer precies…) een kabelbaan die je over de toppen van het regenwoud naar het voormalige hippie stadje Kuranda brengt (Maak je over dat hippie stadje niet al te veel ilussies, in 2002 was het reeds een grote hoop souvenirshop bij elkaar en dat zullen er niet minder zijn geworden in de afgelopen 10 jaar. IK heb vandaaruit een mooie wandeling door het woud gemaakt en ben met een oud treintje dwars door het regenwoud terug richting Cairns gegaan. Vooral dat stationnetje in Kuranda is geweldig.

Let wel, het was 10 jaar geleden dat ik in Cairns was dus google alles even zodat je weet dat het nog bestaat… (Niet Cairns zelf, dat ligt er geloof ik nog wel :zon02: )

Veel plezier!

Geen verkeerde keuze om het zo te doen!
Kuranda is inderdaad vreselijk toeristisch. Je kunt er wel aardig in het bos wandelen, maar je kunt ook gewoon de auto meenemen verder de Atherton Tablelands in. Er zijn voldoende mooie wandelingen te maken. Zorg dat je in Cairns een kaartje bij de locale information centre meeneemt om te zien wat er allemaal te doen is.
Pik onderweg ook Mission Beach mee. Mooi strand en een prachtig regenwoud even buiten het stadje.
Wil je een grote kans hebben om vogelbekdieren te zien, sla dan onderweg Eungella NP niet over. Zorg dat je hier ´s avonds overnacht om de volgende ochtend vroeg goede kans te maken om die gekke beesten te zien.
Fraser Island is ook aan te raden! Je bent volgens mij net iets te laat voor de grote groepen walvissen daar, maar misschien kun je er nog iets van mee pikken.
Vlak boven Brisbane ligt Noosa. In het kleine NP hier, heb je grote kans op koala´s te zien. Ook leuk.
Twee weken is niet lang, maar het moet maar;-)

Ik heb met n vriendin een heel ander dilemma: wij hebben 2 weken voor de omgeving Perth, vriendinnetje opzoeken en reizen. Je leeft maar één keer!

@ Francine:

Na 3 maanden Australië en enkele urenlange-vogelbekdier-spot-pogingen zijn wij ervan overtuigd dat vogelbekdieren niet bestaan. Het zijn wezens die door de Australische autoriteiten zijn uitgevonden om toeristen naar hun National Parks te lokken. :wink:

Alle gekheid… ik zou toch gaan voor een snorkeltoer vanuit Cairns. Ja, het is een dure commerciële bedoening (ik dacht zo rond de $ 160,- pp in 2009) met grote fancy boten maar je krijgt er wel wat voor terug. Ze zijn heel professioneel, voorzien je van alle materiaal inclusief zonnecrème en brengen je in geen tijd naar het eigenlijke barrièrerif. Hoewel wij constant in het water lagen zagen we ook dat er een heel uitgebreid lunchbuffet was voorzien en constant koffie met allerhande koekjes. Het barrièrerif was zo indrukwekkend dat wij het nodig vonden om met ons bescheiden budget voor 8 maanden wereldreis 3 keer zo’n trip te doen.

Noosa en Fraser Island en Whitsundays zijn inderdaad ook wel hoogtepunten op deze route. Zoveel meer moois maar 2 weken is héél kort dus je zal drastische keuzes moeten maken.

Ik kan je nog wel één tip geven. Net boven Mackay heb je het Cape Hillsborough NP. Het Cape Hillsborough Resort heeft naast campingfaciliteiten ook cabins en dergelijk op enkele meters van het fenomenale strand. Dit strand is een sikkelvormige schoonheid compleet met azuurblauwe zee, cocospalmen en 's ochtends vroeg komen er kangoeroes rondhangen tegen een zonsopgang uit de boekjes. Er zijn verschillende wandelingen maar je kan er ook verblijven voor een korte stop want het ligt vlakbij de Bruce Highway. Wat meer info:

Wat jammer, Frederik, ik heb op al mijn reizen naar Australië vogelbekdieren gezien, dus ze bestaan wel degelijk;-)
Er zit niets anders op, je moet nog maar eens terug;-)

We vergeten Geerts81 helemaal. Twee weken Perth. Ik ken slechtere bestemmingen. Maar eerst even dit, wanneer ga je en hoe ga je reizen? Huurauto, camper, openbaar vervoer? Voorkeur voor bossen of stranden. Pinnacles, Monkey Mia, Kalbarri, New Norcia, Fremantle is te doen.
Maar ook, Fremantle, Bunbury (dolfijnen), Busselton (onderwater observatorium) Margaret River (wijn proeven), Pemberton (Valley of the Giants) Albany en terug eventueel via de Stirling Ranges, Wave Rock en York zou kunnen.
Dagje (of 2) Rottnest Island is ook niet verkeerd. Mooi te combineren met Fremantle.
Kijk ook eens bij Backpacker Tours WA. Dan hoef je het zelf niet meer uit te zoeken.