Ik ga waarschijnlijk halvewege dit jaar voor 2 jaar naar Indonesie.
Dit kan mogelijk worden gemaakt door het bedrijf waar ik voor komt te werken.
Ik hou waarschijnlijk 800 euro over per maand, is het mogelijk om hiermee rond te komen.
Nu heb ik een aantal vragen…over Indonesie!!
waar kan ik een fatsoenlijke huurwoningen vinden, voor een normale prijs.
wat heb ik maandelijks nodig om rond te komen?
zijn er nog speciale dingen waar ik absoluut rekening mee moet houden in Indonesie!
Ik heb amper fatsoenlijke website gevonden over huren van appartementen of inwonen of samen huren.
De prijzen zijn nog enorm, op een enkele site staat zelf, dat je het er beste heen kunt reizen en daar iets huren/kopen?
Het probleem is dat ik nog niet weet waar ze mij zullen gaan stationeren.
Maar ik mag wel mijn voorkeur opgeven, dus ben enorm aan het verkennen en op zoek naar advies, vandaar ook mijn bericht.
Zelf volop op het internet aan het zoeken, maar ik zoek liever iemand met ervaring en kennis over Indonesie.
Wat ik zoek hoeft totaal niet toeristisch te wezen.
Liefst een wat veiligere plek, waar voorzieningen fatsoenlijk zijn en betaalbaar. Voorkeur gaat uit naar een gebied waar meer Hindoeisme voorkomt dat Islam, maar dat is echt iets kleins.
Gebieden in de buurt van of op redelijk afstand van een mooi strand gaat ook de voorkeur naar uit., ben zelf ook wel een natuurliefhebber.
Ik weet niet of ik me hier iets duidelijker mee heb kunnen maken.
Ik ben in feite nu ed ideale locatie aan het uitzoeken waar ik het beste heen kan gaan, maar daar heb ik dus hulp bij nodig.
Oooowjah als nog bedankt voor je eerdere reactie.
Wat is jouw relatie met Indonesie?
Je omschrijving is zo geformuleerd dat er feitelijk maar 1 eiland in Indonesie geschikt zou zijn: Bali.
Bali is een (overwegend en het enige) Hindoe eiland, voorzieningen en faciliteiten zijn beschikbaar (in tegenstelling tot veel andere plaatsen / eilanden die niet ingesteld zijn op westerse wensen), mooie stranden zijn er ook te vinden en nooit ver (Bali is niet heel groot). Een groot, mooi huis met tuin en zwembvad huren kost op jaarbasis ook niet veel. Personeel voor in / rond het huis is ook niet duur.
Over “betaalbaar” zijn de meningen verdeeld maar als je een mix weet te maken van je westerse wensen / behoeften en wat er beschikbaar is aan lokale produkten en diensten, dan kun je hier (Bali) vrij snel “als God in Frankrijk” wonen. Als je echter alles aan import-produkten koopt, dan wordt het financiele plaatje heel anders (slechter).
Als je op Java in de buurt van Jakarta wil wonen, weet ik een leuke volledig ingerichte woning voor je. Het is een woning in een beschermde omgeving op een resort. Er wonen veel Indonesiërs die werken in Jakarta. Het huis ligt 30 km ten zuiden van Jakarta. Locatie Kota Wisata Cibubur
De woning voldoet aan de Europese normen en is voor twee jaar te huur.
Het huis waar ik het over had ligt op een uur rijden van Jakarta, en er rijden dagelijks bussen naar Jakarta. Wil je in de stad wonen of liever buitenaf? info over de woning kun je vinden op www.go2bogor.nl
Wat bedoel je precies met ‘Dus alles in de omgeving van Jakarta is welkom’ ?
Gaat dat om een woning? Als je IN Jakarta gaat werken, zou ik niet ‘in de omgeving van’ Jakarta naar een woning zoeken, maar een woning dichtbij je werkplek i.v.m. vreselijke verkeersdrukte (zeker tijdens en rondom spitsuren). Als je al weet waar je werk precies is, dan kan ik misschien ergens mee helpen?
Ik heb al aardig wat maandjes ervaring in Jakarta, dus wie weet…
Oh ja, je had het over een inkomen van 800 euro per maand. Dat is een heel aardig bedrag om mee rond te komen in Jakarta als je niet te hoge eisen stelt (bijv.: een simpel appartementje huurt en niet dagelijks met je expatvrienden wijn gaat drinken in Plaza Indonesia )
Wordt je visum (+ work permit) door het bedrijf betaald? Zo niet, dan gaat dit je wat moeite/geld kosten. Handig om hier rekening mee te houden en van te voren goed geinformeerd te zijn.
Zag op een Canadees TV programma, House Hunters International, dat je in Jakarta redelijke huizen kunt huren tussen 600-1000 US$ pm - in een goede buurt (in dit geval in de buurt van de Franse Internationale School). Een huurcontract van minstens een jaar is verplicht. Ik kan evt de naam van de makelaar terug vinden.
Misschien kan je de link naar het tv programma delen? Of de naam van het programma, zender en wanneer het op tv was zodat ik het zelf kan kijken of het online te vinden is?
Een vriendin woont in Bandung - Bale-Endah.
Nette straat waar nooit een toerist komt…
Stenen huis waar 's nachts de water tank volloopt waar je het die dag mee moet doen; douchen met een cup waarmee je water over je heen schept.
Even wennen en dan prima te doen…
Elektriciteit en telefoon ook aanwezig; doch apart te betalen.
Boodschappen doe je bij de winkeltjes in de buurt zelf of op de nabije markt.
Huurprijs € 350,- per jaar.
Koopprijs rond € 8500,-
Denk dat zoiets ook mogelijk is in buiten dorpen rond Jakarta.
Een motor/brommer voor vervoer is het meest praktische…
Ok, het is even wennen…
Malls zijn best aardig om te wandelen en rond te kijken; koop buiten de malls, dat is veel goedkoper…
In Indonesië is men erg gevoelig voor gezichts verlies, probeer dat altijd te voorkomen; vergeet soms Uw gelijk te krijgen…
Behandel de Indonesiër altijd met gepast respect; U bent niets meer als hun; zeker niet in hun land!
Het gejammer van een moskee went wel, kost wat tijd of U bent vroeg wakker.
Indonesië is een moslim land, niet van de fanatieke soort; maar houd er toch rekening mee.
Toon respect; krijgt U het meestal ook…
hallo, ik wil graag naar indonesie verhuizen.
het liefst in of rondom jakarta.
weet iemand misschien een appartementje of een huisje te huur en hoe het gaat met werk vinden daar?
graag serieuze antwoorden aub.
dank je.
Hallo Indoman78,
in het begin van dit forum heb ik een huisje genoemd tussen Bogor en Jakarta, is dit iets voor jou misschien, je kunt ook via de genoemde website informatie opvragen.
Als indicatie, tussen de € 300 en € 360 per maand, afhankelijk van het energieverbruik. Internet doen wij meestal met dongel of via Wifi punten in de buurt.
ok, kunnen wij misschien contact houden?
mijn planning is om volgend jaar minstens een jaar in indonesie te verblijven en wat proberen op te zetten met familie daar.
ik heb een onderhoud en klusbedrijf en wil graag kijken wat mijn mogelijkheden daar zijn in dat jaar.
wat zou een jaar verblijf daar kosten per maand, incl. eten, drinken?
ik hoor het graag, dank je.
wil je contact houden, dan kun je mij t.z.t. ook een mailtje sturen via onze website.
Levensonderhoud is op zich niet duur, het is maar wat je ervan verwacht. Als voorbeeld, een warme maaltijd in een restaurantje of warung kost meestal niet meer dan 2 euro. Daarnaast ongeveer € 100 aan boodschappengeld per maand.
Als je daar werk wil vinden moet je volgens mij een werkvergunning aanvragen, maar ik weet daar niets over. Je zou dit eerst goed moeten informeren.
ok, doe ik dank je.
ik ben de afgelopen 5 jaar naar indonesie geweest en weet dat eten en drinken niet duur is.
ik heb daar familie wonen en kan bij hun terecht maar ben liever niet afhankelijk van anderen.
ik neem tzt zeker even contact met je op om de boel te bespreken.
bedankt voor zover.
mvg h.