Hallo ik had graag tips over het duiken in Thailand in de maand november en dan meer het tweede helft van de maand.
Nu wilde we graag naar koh tao gaan maar naar wat speurwerk kom ik tegen dat november niet het geschikte seizoen is om daar te gaan duiken. En dat het zelfs niet erg mooi weer is gezien het natte seizoen ?
Dat is dus niet wat we willen, we willen echt wel veel zon hebben en een leuke duikschool met accomodatie (eventueel)
Wij zijn 2 jaar terug in die periode wezen duiken met een duikschool op Koh Lanta. Het zijn allemaal bootduiken, dus we zijn met hen onder andere bij Koh Phi Phi en Hin Daeng en Hin Muang (echte aanraders die laatste 2) wezen duiken. Wij hadden alleen aan het einde van de dag een bui en ik geloof 1x overdag, maar wij werden er niet door belemmerd en het duiken ook niet.
Iemand die informeert naar een open water duikcursus een trip naar Hin Daeng/Muang aanbevelen is niet echt een goed idee.
Het duiken is beter aan de Andaman Kust dan in de Golf van Thailand, het hele jaar door. Maar met name Koh Tao biedt erg goedkope duikcursussen, em vrijwel iedereen die daar is is daar vanwege die goedkope cursussen, dus dat geeft een band met de andere toeristen daar. Maar zoals je zelf al aangeeft, November is niet de beste tijd om daar te duiken. Nou heeft het weer meestal veel, veel minder effect op het duiken dan de meeste mensen denken. Dus als je daar heen wilt gaan zou ik als ik jou was gewoon gaan.
Hin Daeng en Hin Muang zijn inderdaad geen goede plekken voor beginners, op Koh Tao zijn er juist wel heel veel stekken en doen ook veel mensen hun Open Water duikcursus. Je geeft zelf aan dat je wel echt mooi weer wilt, dus misschien is het dan toch beter wat te zoeken aan de andere kant van Thailand (de Andaman kust), want uiteraard zijn er ook aan die kant genoeg plekken om te leren duiken. Want ik zou het persoonlijk dan jammer vinden als je daar dan wel kan nog prim nduiken bij Koh Tao, maar de rest van de tijd veel regen hebt (en dan is 's nachts natuurlijk niet zo erg, maar dagen achter elkaar overdag is natuurlijk niet leuk).
Hin Daeng en Hin Muang zijn potentieel lastige duikplekken vanwege stroming en diepte, niet geschikt voor beginners.
Ja, aan de Andaman Kust zijn de duikcursussen duurder dan op Koh Tao. Belangrijkste redenen zijn dat de afstanden naar de duikplekken aan de Andaman kust veelal groter zijn, op Koh Tao vrijwel niemand een werkvergunning heeft en zich anderszins bezighoudt met regels mbt verplichte verzekering etc. en de veelal grote groepen op Koh Tao.