12 maand australië, werken en fietsen.

Hallo,

Op 4 september vertrek ik voor 12 maanden naar Australië.
Voorlopig bestaat mijn reisschema uit vooral vage ideeën.
Eerst zou ik de cursus van Leconfield volgen (jackaroo) en daarna proberen werk vinden op een ranch voor een maand of vier. Is dit te doen? Vind je makkelijk werk op een ranch? Wordt je betaald als je al kost en inwoon krijgt?

Daarna zou ik mij een fiets en kar aanschaffen en nog 8 maanden fietsen door Australie. De route die ik nu in mijn gedachten heb loopt van Sydney naar Melbourne - Adelaide en vanaf Adelaide richting Darwin, eens daar aangekomen zou ik de kust volgen in oostelijke richting om zo terug uit te komen in Sydney. Is dit een goeie route of doe ik de reis beter op een andere manier?

Is dat op gebied van klimaat te doen? Ik zou mijn fietstocht ongeveer in Januari willen beginnen en dus vooral in herfst en winter fietsen, valt er dan veel regen?

Heeft iemand ervaring met het aanschaffen van een fiets in australië? Kan er mij iemand tips geven waar ik op moet letten als ik een fiets koop om door bergen, zand, en dergelijke te rijden?

Omtrent slaapgerief heb ik ook nog een vraag, hoe warm moet mijn slaapzak zijn, ik las op verschillende sites dat het in de outback behoorlijk koud kan zijn 's nachts, klopt dit? Is een slaapzak die tot aan 0°C gaat dan genoeg?

Ik heb nog veel vragen, maar ik zou al blij zijn mochten er mensen zijn die iets meer afweten van de dingen waar ik nu nog mee zit.

Groeten, en alvast bedankt.

Ik heb zelf geen ervaring met fietsen in Australië, maar heb wel ooit een erg goed gesprek gehad met iemand die al jaren door Australië reisde (helaas geen contactgegevens). Ten eerste: vergis je niet in de afstanden. Bedoel je dat je een auto en een fiets wilt aanschaffen en af en toe gaat fietsen of dat je de hele afstand wilt fietsen?
En ga alleen fietsen als je zeer goed voorbereid bent en je fiets ten alle tijde goed kunt repareren (van spaken tot remmen tot banden tot slagen in het wiel).

In januari zit je in hartje zomer. Je reist dan in elk geval de goede kant op. Eerst Sydney en Melbourne, vervolgens naar het noorden, waar het in juni-juli goed toeven is.
Bergen en zand met de fiets klinkt aardig, maar bereid je supersuper goed voor als je echt op dirtroads wilt gaan fietsen. Je komt niet snel iemand tegen en moet liters en liters water meenemen.
Slaapzak: 's nachts kan het inderdaad behoorlijk afkoelen en tegen de grond vriezen. Een goede slaapzak is dus zeker aan te raden. Je kunt je slaapzak een paar graden opwaarderen door een goede lakenzak.

Lees ter voorbreiding op daadwerkelijk fietsen het boek ‘de rode kangoeroe’ van Frank van Rijn eens. Hij doorkruiste Australia van oost naar west in een maand of zeven.

1 like