Op 19 december vliegen wij via Dubai naar Nairobi. Vroeg in de ochtend op 20 december komen we in Dubai aan, rond 00:15. De vervolgvlucht naar Nairobi is om 16:30 diezelfde dag.
Wij willen die (geplande) tussentijd benutten om Dubai te bezoeken. Ik heb me inmiddels verdiept via websites in wat we willen bezoeken.
Mijn vraag aan jullie is om mij te adviseren omdat het onze eerste keer in Dubai is en we in die beschikbare uren zoveel mogelijk willen zien.
Op de eerste plaats reis ik met mijn Bulgaarse vriendin Gala. Vanwege haar nationaliteit moet zij een visum hebben (Europese Unie!!!, doch niet voor Bulgarije!!). Dit heb ik inmiddels kunnen regelen, zij heeft een visum voor 96 uur.
Vraag 1: hoe lang duurt het ongeveer voordat we door de douane komen? Ik lees dat het soms wel een lange tijd kan duren.
Vraag 2: we willen graag de bekende toeristische attracties bezoeken zoals de Burj Khalifa, de Palm, Dubai Mall etc.etc. Om de tijd zo ecnomisch in te delen is mijn vraag aan jullie wat de beste volgorde om zo min mogelijk reistijd te verliezen?
Ik heb begrepen dat je de Palm kunt bezoeken door vanaf het vliegveld eerst met de metro naar station Nakheel te gaan, daar een taxi te nemen en dan bij de Palm de monorail te nemen. Dat duurt alles bij elkaar zo’n 2 uur, en de monorail start om 10 uur in de ochtend. Daarna waarschijnlijk naar Burj Khalifa.
Vraag 3: wat is interessant om in de vroege ochtend te ondernemen voordat we de Palm en Burj Khalifa bezoeken, want we moeten rond 14:30 weer op het vliegveld terug zijn voor de vervolgvlucht?
Vraag 4: soms is het handiger om dirhams bij je te hebben om b.v. de monorail en taxi’s te betalen. Is dat juist en zo ja waar kunnen we het beste (economisch gezien) geld wisselen?
Bij voorbaat dank voor jullie adviezen.
Ernst & Gala.
Updated - - -
Sorry, ik zie dat ik 1 uur tussenstop heb geschreven, dat moet 15 uur zijn.
Ernst & Gala.
Hallo, het is een lastige tijd dat je aankomt jammer…De douane kan je niks van zeggen, soms duurt het een half uurtje, soms ook 2 uur.
De metro start pas om 05.50 en de bigbustoer om 09.00. De meeste winkels in de malls zijn vanaf 10.00 uur open, evenals de bootjes en soukh aan Dubai Creek en Atlantis. Dirhams kan je op de luchthaven pinnen. Dubai is enorm druk met verkeer en metro dus ik zou niet te veel willen doen en zien, zeker omdat je je vlucht niet wilt missen. De afstanden zijn wel kort in afstand maar het kost vaak veel tijd. Ik zou aanraden de Burj Khalifa te doen, die opent om 10.00 uur, wel al tickets online boeken, en daarna de Dubai Mall want de Burj ingang is daar binnen,het aquarium zien, de waterval, etc…hapje eten, daar tegenover is ook een mooi soukh en om 1 uur en half 2 heb je de fonteinshow en dan terug naar de luchthaven. Tsja in die tussentijd kan je een taxi vragen voor een Dubai toer langs Burj al Arab, creek, marina, the walk…en er zijn wel gelegenheden open om iets te eten, drinken. Dubai is erg indrukwekkend in het donker met al de verlichte wolkenkrabbers en nog volop verkeer. Je zou ook nog naar de jumeirah beach kunnen en de zonsopgang bewonderen. Uiteraard kan je ook het nachtleven van Dubai in…op deze site kan je adressen vinden…http://www.timeoutdubai.com/....succes! Soms zijn de malls ook 24 uur open maar dat wordt maar kort van te voren aangekondigd. Groeten, Bettina
Geachte Bettina, we willen tenminste de Burj Al Khalifa en de Burj Al Arab bezoeken naast ook de Dubai Mall.
Zijn de 2 burj’s redelijk dicht bij elkaar? Zelfs op loopafstand?
En ik heb zojuist de website van Burj Al Khalifa bezocht, en ze geven aan dat het eerste bezoek op 20 december al om 08:30 uur kan plaatsvinden. Zijn er, voorzover je weet, wijzigingen gemaakt? Want dan maakt het ons bezoek aan Dubai iets gemakkelijker wat de tijd betreft.
Bij voorbaat dank voor alle antwoorden.
Ernst & Gala.
Hallo, o dat is al handig om 0830…ja het verandert hier nogal eens maar als het zo op de website wordt aangegeven zal het in orde zijn. Met een uur heb je de Burj K gezien dus zou je daarna met een taxi naar de Burj al Arab kunnen, met de metro is nogal omslachtig en het is 17km. Let wel je mag daar niet binnen zonder een reservering, maar dan kan je daar op de public beach en onder de Burj al Arab heb je een prachtige soukh met bootjes en terrassen, http://www.jumeirah.com/. Taxi’s staan er in overvloed voor de rit naar de airport, hou wel de tijd in de gaten! Je bent er dan op een vrijdag, dan is het gebedsdag dus niet zo druk als anders, alles komt wel wat trager op gang.De taxi start met 3.50 dirham en per km ongeveer 2 dirham. 1 dirham is 5 eurocent naar boven afgerond. De temperaturen zijn nog goed, we hebben wel vorige week heel slecht weer gehad, nu nog ongeveer 26 graden overdag. Ik zou het leuk vinden als je nog laat weten wat je hebt gedaan, ook goed voor de ‘nieuwe bezoekers’. Groetjes, Bettina
Fantastisch Bettina, bedankt voor je snelle reaktie. Je hebt ons zeer geholpen. Ik zal je zeker laten weten wat we daar bezocht hebben.
Ik heb inmiddels uit kunnen vinden dat er een Boulevard Bus Tour is voor slechts 5 dirham voor de 11 bezienswaardigheden downtown Dubai (zie dubaiexpert.nl). Dat is dus niet de Big Bus Tour die overal in Dubai komt. Misschien dat we daar een deel van mee kunnen pikken.
Groeten, Ernst & Gala.